خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

آلودگی هوا ریشه در ساختار و مدیریت غلط دارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۰۸

در حوزه ساختار نیازمند اصلاح هستیم و آحاد مردم هم باید در این امر مشارکت کنند، زیرا آثار آن در از دست دادن جان مردم و کوتاه شدن طول عمر آنها و… مشهود است.

شهردار تهران آلودگی هوا را ریشه در ساختار و مدیریت غلط در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که صبح امروز برگزار شد، گفت: بحثمربوط به آلودگی هوا و آلودگی صوتی از جمله مهمترین و بزرگترین چالش‌های شهر و کشور ماست و اگر این چالش ادامه پیدا کند و مدیران و مردم نسبت به آن منفعل باشند، بدون شک فاجعه ملی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم؛ این پدیده را عمیق و دقیق بشناسیم تا بتوانیم آن را به درستی کنترل کنیم. تاکنون بر اساس بررسی‌های ما از نظر اولویت مساله آ‌لودگی هوا بیش از هر چیز به بحثانرژی و مصرف انرژی چه از نظر کیفیت سوخت و چه از نظر نوع و حجم مصرف مربوط است.

وی با بیان اینکه وسایل مصرف کننده سوخت متحرک نسبت به وسایل مصرف کننده سوخت ثابت در ایجاد آلودگی هوا در اولویت قرار دارند، گفت: ما باید در تصمیم‌گیری‌ها به این سمت برویم که تولید آلاینده صورت نگیرد، نه اینکه آلاینده تولید شود و بعد با آن مبارزه کنیم. بنابراین باید به سیاست‌های خود با دقت نگاه کنیم و در آنهایی که لازم است، تجدید نظر کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تنها یکی از متولیان این امر است و مسئولیت قانونی در برابر آلودگی هوا با دیگر نهادهاست اظهار کرد: در یکی، دو سال گذشته به ویژه در سال گذشته وزارت نفت توانسته است، حداقل برای شهر تهران در مورد کیفیت سوخت به ویژه بنزین و گازوئیل گام‌های اساسی بردارد، هر چند که هنوز به نقطه قابل قبول نرسیده‌ایم.

قالیباف تصریح کرد: در بحثقوانین و مقررات با دو چالش جدی رو به رو هستیم؛ اول اینکه برخی قوانین نیاز به اصلاح دارند و مهمتر آنکه این قوانین اجرا نمی‌شوند. بنابراین گاهی این به بحثوجود می‌آید که با این وضع، ایجاد قانون جدید چه فایده ای خواهد داشت در واقع در حوزه استانداردها رفتار ما شکلی بوده است و نه ماهیتی.

وی اظهار کرد: در بحثمصرف انرژی و فرهنگ انرژی همه ما از جمله بخش صنعت و همچنین مردم مقصرند. ما تقریبا به ازای هر نفر حدود ۳۱۰ الی ۳۲۰ لیتر مصرف بنزین داشته‌ایم و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۰ تا ۱۱۵ خودرو داریم.

شهردار تهران ادامه داد: در حالی که در ۲۸ کشور اروپایی با جمعیت حدود ۵۰۰ میلیون نفر، سرانه مصرف بنزین حدود ۲۶۰ لیتر و به ازای هر هزار نفر ۴۵۰ خودرو وجود دارد که این نشان دهنده فرهنگ مصرف بی‌رویه ماست.

شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا ریشه در ساختار و مدیریت غلط در کشور دارد، گفت: من با تمرکزگرایی مخالفم، اما ما فرهنگ فرابخشی و هماهنگی نداریم. هیچ مسئولی برای آنکه این ساختار را هماهنگ و هدایت کند، وجود ندارد و هر کس در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد. بنابراین ما در حوزه ساختار نیازمند اصلاح هستیم و آحاد مردم هم باید در این امر مشارکت کنند، زیرا آثار آن در از دست دادن جان مردم و کوتاه شدن طول عمر آنها و… مشهود است.

شهردار تهران همچنین در زمینه اقدامات شهرداری برای کاهش آلودگی هوا به کمپین آسمان آبی و زمین پاک اشاره کرد و گفت: در ۴۰ روز اخیر این شعار در تابلوهای سطح شهر تهران نصب شده است و مطالعات دقیقی نیز بر روی این کمپین صورت گرفته است، همانطور که گفته شده در روز ۸ تن ذرات آلاینده در هوای تهران تولید می‌شود و روزانه ۸ هزار تن زباله آب و خاک تهران را آلوده می‌کند.

وی افزود: اکنون دو منطقه ۸ و ۶ و بزرگراه شهید بابایی تا صدر و نیایش به عنوان پایلوت برای اجرای این کمپین مشخص شده است که براساس آن حرکت بر خطوط سفید به رانندگان گوشزد می‌شود، همچنین از اردیبهشت ماه امسال نیز زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد کمپین را فراهم کرده‌ایم، یعنی در واقع خطوط سفید اکنون به شکل استاندارد ودرست در معابر این مناطق کشیده شده است.

قالیباف گفت: با توجه به رصدی که از خیابان طالقانی داشتیم، متوجه شدیم که هر جا خطوط و پیاده‌روها اصلاح شدند، ۷۰ درصد مردم خودشان تردد صحیح را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: فرهنگ صحیح ترافیک هم در وقت موجب صرفه جویی می‌شود و هم موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود.

قالیباف ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا و آلودگی صوتی است، اکنون ۵ الی ۶ سال متوالی است که ۶۰ درصد بودجه شهرداری تهران در حمل نقل عمومی متمرکز است و بیش از آن در توان شهرداری نیست. در واقع بودجه شهرداری برخلاف بودجه دولت است، یعنی بر خلاف دولت که ۷۵ درصد از بودجه‌اش صرف هزینه‌های جاری و۳۰ درصد صرف سرمایه‌گذاری می‌شود، در شهردرای تهران ۷۰ درصد بودجه صرف زیر ساخت‌ها وکمتر از ۳۰ درصد نگه‌داشته و یا صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

قالیباف ادامه داد: متوسط ساخت مترو در شهر تهران ۲.۵ کیلومتر در سال بوده که اکنون به ۲۲ کیلومتردر سال رسیده که حتی در کشورهای پیشرفته نیز چنین سرعت و شتابی وجود ندارد.

وی گفت: خرداد امسال خط ۳ متروی تهران به مصلی رسیده بود، اما از خرداد تاکنون ۱۸ کیلومتر پیشروی داشته و به شهرک محلاتی رسیده است و تا پایان سال نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه شهردرای در توسعه حمل ونقل عمومی تنهاست، گفت: اما به خاطر آلودگی هوا ما براین مسئله متمرکز شده‌ایم و قصد داریم؛ از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۵ آن را گسترش دهیم، اگر خط ۳،۶، ۷ به دیگر خطوط ما اضافه شوند، تا پایان سال، ۷ خط مترو خواهیم داشت. هر چند که علاوه بر ساخت تونل، ‌ریل و… با مشکل تهیه واگن روبرو هستیم، اما شهردرای تصمیم دارد که امکانات خود را بر روی زیرساخت‌ها قرار دهد، زیرا از نظر مهندسی در بهترین شرایط قرار داریم و در واقع تهیه واگن‌ها را دولت برعهده داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون زمان انتظار مسافر در مترو حدود ۴ تا ۳.۵ دقیقه است، البته باید این مدت ۲.۵ دقیقه باشد که به دلیل کمبود واگن این امر محقق نمی‌شود.

قالیباف ادامه داد: درحال حاضر به شعار خط سفید متمرکزشدیم و همچنین به مسئله تفکیک وکاهش زباله و تبدیل زباله به انرژی مجدد وکمپوست نیز توجه بسیاری داریم، به طوری که اکنون دو مرکز روزانه هزار تن از هشت هزار تن زباله شهر تهران را به انرژی تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه اکنون برخلاف گذشته هدف از ایجاد طرح ترافیک جلوگیری از آلودگی هواست، گفت: در حال حاضر منطقه ۱۲ را به عنوان منطقه کم انتشار آلودگی انتخاب کردیم و قرار است که طرح های مختلفی در آنجا انجام شود و قطعا از موتورها در این منطقه شروع خواهیم کرد.

قالیباف ادامه داد: در حال حاضر موتورهای کاربراتوری ۱۵ میلی‌گرم در کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند و ۷۵ دیسی‌بل هم آلودگی صوتی تولید می‌کنند، تعداد این موتورها در تهران میلیونی است و با قیمت ارزان هم ارائه می‌شود و با این وضع کسی به سمت خرید موتورهای برقی نمی‌رود. بنابراین باید در این زمینه اقدامات سلبی نیز صورت بگیرد که با ورود اولین خط موتورهای برقی در منطقه ۱۲ و محدوده بازار اقداماتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

شهردار تهران گفت: یک موتور اکنون چند برابر یک ماشین آلودگی دارد، همچنین اتوبوس‌های رده خارج آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند که متاسفانه وقتی این اتوبوس‌ها از رده خارج شدند، توسط دستگاههای دولتی خریداری و به عنوان سرویس شرکتها و ادارات استفاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی درختان در حوالی خیابان ولیعصر دچار آسیب دیدگی و یا خشکیدگی شده‌اند، گفت: ما در دو الی ۳ سال گذشته درختان زیادی یعنی حدود ۵ میلیون کاشته‌ایم و متوجه شدیم که اگر بخواهیم این درختها موثر باشد، باید حدود ده سال عمر داشته باشد. اکنون این درختان در حال کاشته شدن در اطراف همه بزرگراه ها هستند و کمربند سبز تهران تاکنون به ۳۸ هزار هکتار رسیده که آن را به ۵۰ هزار هکتار نیز می‌رسانیم. البته من نمی‌گویم که در هیچ جا هیچ درختی قطع نشده است، زیرا گاهی برخی درختان توسط افراد قطع شده‌اند.

قالیباف با بیان اینکه از دولت انتظار می‌رود که در زمینه پرداخت سهم خود از حمل ونقل عمومی اقدام کند، گفت: تلاش در جهت افزایش کیفیت سوخت، توجه به استاندارد در تولید خودرو و پیاده‌سازی دقیق قوانین ازجمله وظایفی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه نصب فیلتر دوده بر روی هر اتوبوس ۳۰ میلیون هزینه دارد، گفت: ما این بودجه را در نظر گرفته‌ایم و این فیلتر دوده‌ها را نصب خواهیم کرد، همچنین باید توجه داشت که یکی از مهمترین آلاینده‌ها کامیونهای گازوئیلی هستند. چرا باید اجازه دهیم که کامیون‌های فرسوده که هیچ استانداردی ندارد، در شهر تردد کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز