خبرگزاری کار ایران

با حضور تیمی از اتریش، در دفتر شهرداری قائم شهر بررسی شد؛

مشکل زباله در قائم شهر، بعنوان یکی از چالشهای بزرگ زیست محیطی

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۵۸۰

تنها کار روزمره جهت جلوگیری از پیشرفت تخریب محیط زیست، دفن زباله به شیوه لایه ای، پخش خاک و آهک و پمپ بکت کردن زباله است که این امر حداقل کاری است که میشود صورت داد.

مدیر کل دفتر امور شهری مازندران گفت: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته قرار شد برنامه های بعدی در خصوص کارهای کارشناسی از سوی این تیم به استانداری مازندران ابلاغ شود.

به گزارش ایلنا نشستی با حضور محمدی تاکامی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران و تیم کارشناسان استانداری و تیمی متخصص از کشور اتریش بمنظور حل مشکل زباله در دفتر شهرداری قائم شهر برگزار شد.

در این نشست، میخائیل پولاک متخصص قوانین محیط زیست، فرانس نوی باخر متخصص زباله های شهری، صنعتی، بیمارستانی و کمپوست، و دکتر شیروانی بعنوان سرپرست گروه اعزامی حضور داشتند و مسائل مهم زباله قائم شهر بعنوان یکی از چالشهای بزرگ زیست محیطی بحثو بررسی شد.

محمدی تاکامی در سخنان خود تاکید داشت: با توجه به تجربیات خوبی که کشور اطریش در زمینه احداثکارخانه کمپوست و تبدیل زباله داشته از این تیم کارشناسی که از بهترین متخصصین موضوع محیط زیست کشور اتریش انتخاب شده اند دعوت شده تا با سفر به مازندران و بازدید محلی از مراکز دفن زباله انجام تا از نزدیک با این معضل آشنا و راهکارهای عملیاتی را اعلام نمایند.

وی بازدید از مراکز دفن زباله شهرهای نکا، بهشهر، ساری و قائم شهر در طول چند روز اخیر را از برنامه های مهم این تیم دانسته و افزود: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته قرار شد برنامه های بعدی در خصوص کارهای کارشناسی از سوی این تیم به استانداری مازندران ابلاغ شود.

سرپرست شهرداری قائم شهر نیز با یادآوری اینکه کارخانه کمپوست ساری در زمان ایشان خریداری و نصب گردیده اشاره داشت: متاسفانه علیرغم میل باطنی در زمان عقد قرارداد، دستگاه منصوبه در آن سال از کشور چین وارد کشور شده که با درایت خوب جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم مازندران، در حال حاضر از ورود دستگاههای چینی جهت این امر جلوگیری شده است و این نقطه قوت شروع یک کار بزرگ محسوب می شود.

حجازی با اعلام دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله در قائم شهر و مشکلات موجود، یادآور شد: متاسفانه شیوه دفن زباله تا به امروز به روش سنتی صورت گرفته و این خود عامل مهم مشکلات بعدی را شامل میشود.

وی گفت: بوی بد ناشی از وزش باد در منطقه و انتشار آن به مرکز شهر، اشتعال گازهای ناشی از فعل و انفعالات دفن زباله، مجاورت رودخانه و آلودگی های زیست محیطی و خطرات زندگی پرندگان و… از دیگر معضلات این شیوه محسوب میگردد.

حجازی اعلام داشت: متاسفانه در این زمینه کارهای کارشناسی صورت نگرفته و تمامی مراحل دفن زباله به شیوه سنتی انجام میشود و تنها کار روزمره جهت جلوگیری از پیشرفت تخریب محیط زیست، دفن زباله به شیوه لایه ای، پخش خاک و آهک و پمپ بکت کردن زباله است که این امر حداقل کاری است که می شود صورت داد.

در ادامه، فرانس نوی باخر پس از جمع بندی مباحثمطروحه اعلام داشت: بازدید محلی از وضعیت دفن زباله قائم شهر صورت گرفته که متاسفانه وضعیت خوبی ندارد. نخست باید شناخت کاملی از منطقه صورت گیرد. خروجی شیرابه، جریان آب، عمق آب و… نیاز به کالبد شکافی دارد. بدون آزمایشات اولیه جهت بررسی و شناخت کارشناسی نمیتوان کاری دیگر کرد.

وی افزود: در وین اطراف محل دپوی زباله زهکشها و کانالهائی نصب کرده و با دستگاههای پمپ نیز شیرابه های ناشی از فشردگی زباله جمع آوری و با تانکرهای مخصوص به جای دیگری انتقال داده میشود تا بدین ترتیب کمترین آسیب به محیط زیست علی الخصوص به شهروندان وارد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز