خبرگزاری کار ایران

پرویز پرستویی در رونمایی از آلبوم «من پرویز پرستویی»:

خانه‌‌ی نیاوران را قبول نکردم

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۵۶۰

با دولت دشمنی نداریم چون روحیه‌مان جنگ‌ستیز نیست اما در انجام کارهای این آلبوم حمایتی از هیچ ارگانی صورت نگرفت و ما هم کمکی نخواستیم.

پرستویی با اشاره به اینکه روحیه جنگ‌ستیزی ندارد؛ می‌گوید: جمعی که اینجاست، خودجوش شکل گرفته و با هیچ ارگان دولتی همکاری نداشته است البته ما با دولت مشکلی نداریم اما از آنها کمکی هم نخواستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای برنامه، امیر آقایی که مجری برنامه نیز بود؛ درباره پرستویی گفت: من به آقای پرستویی بسیار بدهکارم. از سال ۷۹ذ که جوانی تازه کار بودم از ایشان منش واقعی بازیگری را دیدم و ای کاش که اندکی از آن را آموخته باشم. افتخار می‌کنم که امروز در کنار ایشان ایستاده‌ام.

علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز طی سخنانی درباره پرویز پرستویی گفت: افتخار می‌کنم که هم‌اکنون در خدمت پرویز پرستویی هستم. این آلبوم را تا حدی شنیده‌ام و فعالیت‌ها و خاطرات ایشان، من را یاد رفاقتم از سال ۵۹ با او انداخت. یاد فیلم دیار عاشقان و آن پیرمرد با چوبش افتادم.

وی با بیان اینکه کشور به پرویز پرستویی افتخار می‌کند، ادامه داد: این آلبوم یک مثلثدر حوزه موسیقی، ادبیات و سینما تشکیل داده است که بهترین شکل می‌تواند پرویز پرستویی را معرفی کند.

لیلی کریمان(نویسنده کتاب من پرویز پرستویی) درباره پروسه نوشتن بیوگرافی پرویز پرستویی گفت: کار نوشتن پرویز پرستویی را از سال ۸۹ به صورت مداوم آغاز کردم و البته ۱۰ سال پیش، از زمان فیلم موج مرده ایده این کار آغاز شد اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد نتوانستم کار را ادامه دهم.

کریمان ادامه داد: وقتی که صدای ایشان را با قلمم می‌کشیدم، احساس کردم باید زیر و بم صدایشان نیز به گوش هوادارانشان برسد. من حدود ۵۰۰ صفحه از زندگی پرفراز و نشیب ایشان را نوشتم و بعد آن را در حدود ۵ صفحه خلاصه کردم تا پرویز پرستویی برای آلبوم صوتی بخواند.

وی افزود: پس از آن احساس کردم که که این آلبوم؛ بدون موسیقی جاری و سیال، نمی‌تواند حفره‌های جان شنونده را پرکند و برای تحقق این خواسته چه کسی تواناتر از کارن همایونفر بود؟

این نویسنده درباره ضبط آلبوم صوتی نیز بیان کرد: سرانجام در یک بعدازظهر شورانگیز و در استودیو کارن، نوای موسیقی او بر جان ما نشست و باید گفت که همه باهم گریستیم اما موسیقی کارن را نشنیدیم. موسیقی کارن آنقدر همراه صدای پرویز بود که این موسیقی شایسته و روح پرور بر جان ما نشست.

امیر پوریا(منتقد سینما) درباره حضور خود در این جلسه رونمایی توضیحاتی داد و گفت: دلیل اصلی حضورم در این جلسه، دلتنگی برای آقای پرستویی بود. در فضای فعلی سینما دلگیری‌ها بیشتر از دلخوشی‌هاست و متاسفانه فضا پر از سوءتفاهم است و من هم به دیدار پرویز پرستویی که همیشه تلاشش بر این بود تا این چارچوب‌ها و سوء‌تفاهم‌ها را از بین ببرد؛ آمدم.

وی با تقدیر از کارن همایونفر نیز بیان کرد: کارن همایونفر در دوره اوج آهنگسازی خود به سر می‌برد و وقتی شما یک فیلم با موسیقی می‌بیندید، مطمئن هستید که موسیقی به فیلم لطمه نمی‌زند و درواقع به فیلم کمک می‌کند.

پوریا در پایان از ساخت این آلبوم ابراز خوشحالی کرد و گفت: در تمام دنیا صنعت کتاب گویا و اتوبیوگرافی بسیار متداول است اما از آنجایی که آقای عزیزی همیشه در کارهای هنری پیشگام هستند؛ انتشار این آلبوم نیز برای اولین بار می‌تواند فرصتی باشد تا آثار بیشتری در این زمینه تولید شوند. باید ازز کتاب‌های صوتی حمایت کرد، چراکه در دنیای مدرن می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

خسرو نقیبی(منتقد سینما) نیز با اشاره به تولید این مجموعه موسیقایی گفت: این مجموعه فارغ از نقاط ضعف و قوتی که دارد می تواند مورد توجه بیشتری از سوی مخاطبان قرار گیرد چراکه چنین رویکردی که اهالی مطبوعات، رسانه و قلم درباره نگارش موسیقایی و تصویری هنرمندان و ستاره‌های جامعه خود دارند موضوعی است که طی چند ساله اخیر در دنیا تبدیل به موضوع پراهمیتی شد و من امیدوارم چنین رویکردهایی ادامه‌دار باشد و ما بتوانیم شاهد آثار بیشتری در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: متن این اثر اشارات سینمایی ظریفی دارد و ضمن اینکه دارای ویژگی‌های ارزشمندی به لحاظ موسیقایی است. می‌توانیم به آن به عنوان یک تجربه نگاه کنیم که می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به استانداردهای جهانی باشد.

کارن همایونفر(آهنگساز) درباره ساخت موسیقی آلبوم من پرویز پرستویی گفت: متن خانم کریمان و صدای پرویز پرستویی نیازی به موسیقی نداشت و درواقع خودش موسیقی بود. من تنها موسیقی این آلبوم را کشف کرد و نیازی نبود که برای ساخت موسیقی تلاشی کنم؛ چراکه موسیقی خود به خود جاری می‌شد.

همایونفر از احساساتش به پرویز پرستویی نیز گفت و بیان کرد: موقعی که فیلمی به نام صد سال به این سالها به کارگردانی آقای مقدم را کار می‌کردیم؛ از اولین سکانس‌هایی که پرویز پرستویی بازی ‌کرد، احساس عجیبی در من ایجاد شد و من خوشحالم که با ساخت موسیقی این آلبوم به آنچه می‌خواهم برسم.

پرویز پرستویی نیز درباره اهدافش برای انتشار آلبوم صوتی خود گفت: با انتشار این آلبوم قصد بیزینس و اینکه آخر عمرم پولی به جیب بزنم نداشتم. من احساس کردم که باید ادای دین کنم به هوادارانم و همچنین تکلیف عزیزانی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه سینما و بازیگری هستند را مشخص کنم. من همیشه به طنز گفته‌ام که در بازیپری تنها بازی کردن سخت است و بقیه‌اش خوش می‌گذرد. من با انتشار بیوگرافی خودم، رنج و ممارست درحوزه بازیگری را نشان دادم.

پرستویی در پاسخ به این سوال که آیا حضور آقای مرادخانی به دلیل حمایتشان از تولید آلبوم بوده است؛ گفت: خیر. آقای مرادخانی هیچ کمکی به ما نکردند. اساسا این جمع که اینجا نشسته است، خودجوش شکل گرفته و با هیچ ارگان دولتی همکاری نداشته است.

وی ادامه داد: هفته پیش یک گروهی آمدند و به من پیشنهاد یک خانه در نیاوران را دادند تا فقط ۲۰ جلسه در جمع هایشان حضور پیدا کنم. می‌شد که قبول کنم و آب از آب تکان نخورد اما ما اینطور نیستیم. با دولت دشمنی نداریم چون روحیه‌مان جنگ ستیز نیست اما در انجام کارهای این آلبوم حمایتی از هیچ ارگانی صورت نگرفت و ما هم کمکی نخواستیم.

علیرضا عزیزی(تهیه کننده آلبوم) نیز درباره عدم حضور ایوبی و صالحی گفت: این مسئله را باید از آن دو عزیز بپرسید. من با توجه به احترامی که برایشان قائل بودم، دعوتشان کردم و البته آقای صالحی جلسه‌ای داشتند که قرار بود متنی برای این جلسه تهیه و برایمن ارسال کنند اما من تا آخرین لحظات، متن را دریافت نکردم.

وی با تایید اینکه از آلبوم حمایت دولتی صورت نگرفته، گفت: من اهل سهم‌خواهی نیستم. حرف‌هایم را هم با کارهایم می‌زنم. در این سیزده سال یک دونده ماراتن بودم که باید استقامت کند و من همچنان دارم استقامت می‌کنم.

حاشیه:

تعدادی از خبرنگاران به حضور امیر پوریا به عنوان منتقد سینمایی در رونمایی این آلبوم اعتراض کردند و دلیل دلتنگی او برای پرستویی را غیرمنطقی دانستند و در این باره پوریا گفت: ما در ایران ۵ منتقد موسیقی هم نداریم. قرار است درباره موسیقی آلبوم صحبت کنیم و اگر فرصت می‌شد، مباحثی را مطرح می‌کردم که متوجه دلیل حضور بنده بشوید.

عزیزی نیز گفت: این غیرمنطقی است که از من بپرسید چرا این دو منتقد را آورده‌ام. آقای نقیبی و آقای پوریا هردو تسلط کامل بر حوزه موسیقی و سینما دارند و مثل این است که از یک کارگردان بپرسید چرا فلان بازیگر را برای فیلمش انتخاب کرده است.

کارن همایونفر نیز ضمن تایید صحبت‌های پوریا گفت: اینکه ما ۵ منتقد موسیقی نداریم کاملا درست است اما باید گفت که ۵ میلیون نفر را داریم که درباره موسیقی اظهارنظر می‌کنند. البته نیازی به تحلیل موسیقی نیست. به موسیقی باید غریزی نگاه کنید. نگاه تخصصی کار من است و اگر قرار باشد همه به موسیقی تخصصی نگاه کنند؛ شبیه به یک میکروسکوپ می‌شوید.

پرستویی هم درپایان ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: آقای امیرپوریا بارها من را نقد کرده‌اند و من هم در بسیاری موارد از او تشکر کردم. من با نقد بزرگ شدم و مطرح کردن اینگونه مسائل من را اذیت نمی‌کند اما دوست داشتم که مباحثدیگری در این جلسه مطرح شود که متاسفانه نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز