خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان٬ اتمام حجت با ریاض است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۳۸

عربستان با استفاده از ابزار و روش نفتی به دنبال فشار به کشورهایی مانند ایران و پیشبرد اهداف خود می‌باشد که حتی سعی در تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱ + ۵ را هم دارد.

یک کار‌شناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران همیشه سعی کرده است به ارسال پیام و از طریق نصحیت و طرح مسائل عبرت آموز و مصلحت اندیشانه این کشور را به تغییر روش فرا بخواند.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در باره وضعیت منطقه و دیدارهای صورت‌گرفته بین مقامات ایرانی و دیگر کشور‌ها گفت: در این اوضاع و چالش‌های موجود حتما رفت و آمد‌ها مسئولان ایرانی به کشورهای منطقه در جهت و ضرورت هماهنگی مواضع امری بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: امروز منطقه در فضایی که بر افراطی‌گری که به نام اسلام صورت می‌گیرد٬ رژیم اشغالگر قدس ظلم و تعدی به مردم فلسطین و کشورهای منطقه را افزایش داده است و وقاحت را به حدی افزایش داده است که وزیر دولت فلسطینی را مورد تعرض قرار می‌دهد و شهید می‌کند.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی بیان کرد: در این اوضاع و شرایط منطقه٬ رژیم صهیونیستی با ادامه تهدیدات خود نسبت به سوریه و لبنان بی‌شک به دنبال تعرض جدی به این دو کشور می‌باشد، در این فضا کشور‌های منطقه برای مقابله با توطئه‌ها و چالش‌های موجود٬ نیاز به یک مواضع هماهنگ و جدی دارند.

وی درباره نقش عربستان سعودی و چگونگی بازیگری آن در تحولات امروز منطقه٬ گفت: امروز این کشور با استفاده از ابزار و روش نفتی به دنبال فشار به کشورهایی مانند ایران و پیشبرد اهداف خود می‌باشد که حتی سعی در تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱ + ۵ را هم دارد.

زنگنه تصریح کرد: این اقدام عربستان را باید اقدامی هماهنگ‌شده با برخی از جناح‌ها در آمریکا دانست که به دنبال ضربه به کشورهایی مانند ایران و تقویب جایگاه اسرائیل و آمریکا می‌باشد.

این کار‌شناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: با این شرایط٬ هر ملاقات و دیدار٬ در جهت پیشبرد اهداف و مقابله با توطئه بی‌تاثیر نخواهد بود و به هماهنگی مواضع و نزدیکی دیدگا‌ها و وحدت و رفع کمبود‌های احتمالی کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست‌های خود همواره ارتباط با کشورهای مسلمان برای حل مسائل پیچیده را مدنظر دارد و قبول دارد کشورهای مسلمانان در جهت سیاست‌های کشورهای فرامنطقه‌ای با هم هماهنگ شوند.

زنگنه گفت: در مقابل سیاست‌های برخی کشور‌ها از جمله عربستان و اقدامات غیرمسئولانه آنها٬ جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش است بتواند نوعی هماهنگی مواضع را در کشور‌ها و محور مقامت ایجاد کند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان سعودی تدبر دوراندیشانه در شرایط فعلی ندارد. به بیان دیگر در شرایطی که منطقه دچار چالش‌های گوناگون است٬ به دنبال فشار بر ایران و توطئه علیه ایران است که این مسائل خارج از موضوع حسن همجواری است.

وی گفت: ایران همیشه سعی کرده است با ارسال پیام از طریق نصحیت و طرح مسائل عبرت‌آموز و مصلحت‌اندیشانه٬ این کشور را به تغییر روش فرا بخواند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که به نظر شما سفر و دیدار یک مقام شناخته شده مانند آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان در راستای سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و حل چالش‌ها موجود در چقدر می‌تواند مفید ارزیابی شود٬ گفت: بی‌شک شخصی مانند آقای هاشمی بسیار شناخته شده و بسیار تاثیرگذار بوده و خواهد بود.

این کار‌شناس مسائل خارومیانه خاطرنشان کرد: حتی این گونه سفری می‌تواند به نوعی در حکم اتمام حجت با این کشور و ریاض تلقی شود و که حتما نتایج مثبتی خواهد داشت

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز