خبرگزاری کار ایران

«اتوپیا» غیرقابل چاپ شد / سرنوشت «شناختنامه‌ی درویشیان» نامعلوم است

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۹۰۴

«شناختنامه‌ی درویشیان» در مرحله‌ی بررسی‌ بیشتر قرار دارد اما هنوز خبری از سرنوشت کتاب در دست نیست / «اتوپیا» غیرقابل چاپ است. گفته‌اند کار ازنظر ساختاری و موضوعی مناسب و موردپسند نیست / «چینه‌دان ترک خورده درناها» منتظر دریافت مجوز است.

رمان جدید آرش سنجابی به نام «چینه‌دان ترک خورده درناها» برای طی مراحل دریافت مجوز به نشر اختران سپرده شده است.

آرش سنجابی(نویسنده و مترجم) در همین رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: در این رمان هم همچون کارهای قبلی؛ یک فرم خاص داستانی و نوشتاری نقش مهمی دارد. داستان روایتی سیال‌ذهن‌گونه دارد و یک راوی مرکب آن را روایت می‌کند. علاوه بر ساختار اجتماعی یک تم روانشناختی و روانکاوی هم در داستان گنجانده شده است.

او ادامه داد: «چینه‌دان ترک خورده درناها» در واقع داستان یک پسر دانشجو است که وارد عالم سینما شده و همزمان با این وقایع بیماری پارانویای او که زمینه‌های قبلی دارد؛ مجدد عود می‌کند و به سراغش می‌آید. کتاب درحال حاضر به نشر اختران سپرده شده تا بعداز گرفتن فیپا برای گرفتن مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شود.

این نویسنده که کار قبلی داستانی‌اش «اتوپیا» هنوز موفق به دریافت مجوز نشده است؛ درباره‌ی سرانجام این اثر داستانی گفت: «اتوپیا» فعلا غیرقابل چاپ عنوان شده است و گفته‌اند این کار از نظر ساختاری و موضوعی خیلی مناسب و مورد پسند نیست. برای شفاف‌سازی و از ابهام درآمدن مسائلی که درنظر ممیزان مشکل‌ساز دیده شده؛ توضیحاتی را ارائه کرده‌ام تا برایشان مشخص شود زمان نگارش این رمان در ذهن نویسنده چه می‌گذشته است. البته امید چندانی هم به مجوز گرفتن و چاپ «اتوپیا» ندارم و باید ببینم اصلا می‌خواهم تغییرات مطرح شده را صورت بدهم و اتوپیا را با بازبینی به چاپ برسانم با خیر؟

سنجابی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت انتشار کتاب «شناختنامه‌ی علی‌اشرف درویشیان» بعداز گذشت شش سال به کجا رسیده است، گفت: این کتاب همچنان در مرحله‌ی بررسی‌های بیشتر قرار دارد و حتی اصلاحیه‌ای هم برای تغییرات به نشر مروارید اعلام شده بود پس گرفته شده تا با بررسی‌های دقیق‌تر اصلاحیه‌ها را مجدد عنوان کنند که هنوز خبری نشده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد جدید هم هنوز اقدام خاصی برای حل مشکل این کتاب صورت نگرفته است.

وی در پایان افزود: به واسطه‌ی کارهای متعدد ادبی و سینمایی که انجام می‌دهم؛ تجربه‌های زیادی در قبال گرفتن مجوز دارم. وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم سعی داشته تا تغییراتی در قبال اعمال ممیزی و صدور مجوز صورت بدهد اما به نظر می‌رسد این بهبود شرایط بیشتر شامل حال کارهای سینمایی می‌شود و کتاب و ادبیات همچنان با ریزبینی و سخت‌گیری خاصی زیر نظر گرفته می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز