خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور در نشستی در پارک علم و فناوری فارس:

تولید علم و فناوری کلید اصلی توسعه کشورهاست

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۸۵۰

صندوق توسعه ملی از منابع بسیار خوبی برخوردار است و آماده است تا به کارآفرینان و کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند تسهیلات ارائه دهد. / جهت‌گیری که امروز در کشور وجود دارد و مورد موافقت همه قرار گرفته است این است که باید وابستگی اقتصاد کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم.

معاون اول رییس جمهور از پارک علم و فناوری فارس و نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در استان فارس بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز(شنبه) در جریان سفر به شیراز پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های فناوری پارک علم و فناوری فارس در نشست فعالان حوزه علم و فناوری استان فارس و شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این نشست با بیان اینکه جهت گیری کشورها برای توسعه و پیشرفت در هر دوره‌ای تغییر یافته است، گفت: جهت گیری قطعی امروز جهان این است که توسعه و پیشرفت کشورها بر مبنای علم و دانش است و در حقیقت تولید علم و فناوری کلید اصلی توسعه کشورهاست.

معاون اول رییس جمهور افزود: کشورهایی که بتوانند سریع تر خود را به چرخه علم وفناوری متصل کنند، آینده توسعه و پیشرفت در دست آنها خواهد بود.

جهانگیری در ادامه یکی از مشکلات اقتصاد ایران را اتکا به درآمدهای نفتی عنوان کرد و افزود: جهت‌گیری که امروز در کشور وجود دارد و مورد موافقت همه قرار گرفته است این است که باید وابستگی اقتصاد کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته زمانی که سخن از کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی صورت می‌گیرد، همه به دنبال جایگزینی برای نفت هستند و شاید در این میان برخی افراد معادن کشور را بعنوان جایگزین نفت معرفی کنند اما این افراد باید بدانند که معادن نیز جزو منابع طبیعی کشور است و سرانجام روزی به پایان خواهد رسید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید به جایگزین پایدار متکی شویم، تصریح کرد: اقتصاد ایران باید به دانش، تفکر و مغز انسانها متکی شود و بتواند ارزش افزوده ایجاد نماید.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: توسعه علم وفناوری باید به یک موضوع مهم در اقتصاد کشور تبدیل شود و برای دستیابی به اهداف مورد نظر باید چرخه تولید علم تا تولید محصول نیز تکمیل گردد.

وی همچنین بر لزوم حمایت از تولید داخلی در برابر واردات تاکید کرد و افزود: البته محصولات داخلی باید از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار باشند و به گونه‌ای نباشد که مصرف‌کننده به خاطر حمایت از تولید داخل آسیب ببیند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه پارکهای علم وفناوری نقشی کلیدی در توسعه علم و دانش در کشور دارند، افزود: پارکهای علم و فناوری نقطه اتصال علم و صنعت هستند و حمایت از پژوهش، شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری از سیاستهای جدی دولت تدبیر و امید است که در برنامه ششم توسعه و بودجه دولت نیز این موضوع به طور جدی مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی استان فارس را از استان‌های علمی و دانشگاهی کشور برشمرد و گفت: دانشجویان واساتید این استان از زبده‌ترین چهره‌های علمی هستند و انتظارمی‌رود پارکهای علم و فناوری در استانهایی که از چنین ظرفیت‌های علمی برخوردارند امکان توسعه بیشتری پیدا کنند.

جهانگیری افزود: شیراز می‌تواند در این زمینه پیشتاز باشد و از مسئولین و مردم استان فارس انتظار می‌رود در سایه حمایت‌های دولت نقش موثری ایفا کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به وجود صندوق حمایت از فناوری خاطرنشان کرد: امروز اگر یک شرکت دانش بنیان بخواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد، هیچ محدودیتی در بخش منابع ندارد زیرا صندوق حمایت از فناوری و همچنین صندوق توسعه ملی آمادگی ارائه وام و تسهیلات را به این گونه شرکت‌ها دارند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی از منابع بسیار خوبی برخوردار است و آماده است تا به کارآفرینان و کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند تسهیلات ارائه دهد.

جهانگیری گفت: ممکن است برخی این موضوع را یک رانت تلقی کنند اما این یک سیاست شفاف دولت و امکانی برای همه کسانی است که می‌خواهند فعالیت اقتصادی داشته باشند بنابراین این رانت نیست بلکه یک امتیازی است که دولت قائل شده تا علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان پیشرفت کنند.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه تولید علم و فناوری و تبدیل آن به محصول قابل رقابت در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گیرد و شاهد دستاوردهای بزرگی در این زمینه باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز