خبرگزاری کار ایران

روستاها در توسعه پایدار کشور نقش مهمی ایفا می کنند

کد خبر : ۱۷۹۵۰۰

در فرایند توسعه سکونت گاه های روستایی بدون در نظر گرفتن نابرابری، مسائل مهاجرت و ضعف در کالبدهای فضای روستایی مشکلات زیادی به وجود می آید و باید در حوزه روستاهای کشور سلامت و کیفیت محیط، دسترسی مطلوب به خدمات و احساس رضایت مندی مردم از محل کار و زندگی و مسائل مربوط به مشارکت های اجتماعی آنها مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار اردبیل گفت: در برنامه ریزی های توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی کشور، استفاده از پژوهش های علمی، صاحبنظران و اندیشمندان حوزه عمران روستایی ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید خدابخش روز دوشنبه در اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی در اردبیل افزود: در برنامه ریزی های توسعه پایدار کالبد روستایی باید نیازهای روستاییان به عنوان بخش مولد اصلی این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: روستاها در توسعه پایدار کشور نقش مهمی ایفا می کنند و در این توسعه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فضایی روستاها مورد توجه قرار بگیرد.
استاندار اردبیل سپس بخشی از پیام وزیر کشور به این همایش را قرائت کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در بخشی از این پیام آورده است: در سال های گذشته نگاه بخشی به سکونت گاه های روستایی سبب عدم تعادل بین شهر و روستاها شده و چالش های جدی در سکونت گاه های روستایی به وجود آورده است.
این پیام افزوده است: در فرایند توسعه سکونت گاه های روستایی بدون در نظر گرفتن نابرابری، مسائل مهاجرت و ضعف در کالبدهای فضای روستایی مشکلات زیادی به وجود می آید و باید در حوزه روستاهای کشور سلامت و کیفیت محیط، دسترسی مطلوب به خدمات و احساس رضایت مندی مردم از محل کار و زندگی و مسائل مربوط به مشارکت های اجتماعی آنها مورد توجه قرار بگیرد.
حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل رییس دوره ای مجمع نمایندگان استان اردبیل هم در این همایش بر ضرورت توسعه روستاهای کشور که در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند تاکید و بخشی از پیام رییس مجلس شورای اسلامی به این همایش ملی را قرائت کرد.
در بخشی از پیام رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: نقش روستاها به عنوان پایگاه اصلی تولید محصولات کشاورزی و کانون زندگی از اهمیت زیادی برخورد است و ذخایر ارزشمندی در روستاها از جمله آداب و رسوم، تلاش و تولید در روستاها وجود دارد.
علی لاریجانی در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرده است: زیرساخت های روستایی را می توان سرمایه های اجتماعی و عمومی این مناطق دانست و بهبود آن در نهایت کیفیت زندگی و معیشت روستاییان را بهبود خواهد بخشید.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این پیام اعلام کرده است: در سال های گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی در حمایت از روستاییان شاهد پدیده مهاجرت روستاییان
به شهرها بوده ایم و این مساله بر تولید محصولات کشاورزی و دامی بسیار تاثیرگذار بوده و اگر این شرایط بهبود نیابد شاهد توسعه پایدار در روستاها نخواهیم بود.
وی در این پیام تصریح کرده است: بهبود زیرساخت های روستاها در توسعه پایدار این مناطق بسیار اهمیت دارد و ایجاد انگیزه برای روستاییان در راستای توسعه کشور در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از امروز دوشنبه به مدت دو روز در استان اردبیل آغاز شد.

جایگاه منظومه های روستایی در توسعه پایدار کالبدی روستاها، نقش طرح های توسعه کاربردی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی و جایگاه بهسازی بافت های با ارزش روستایی در توسعه کالبدی روستاها در این همایش مورد بحثو بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این همایش ملی طراحی روستایی و طرح های هادی، مدیریت بازسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و نقش سرمایه اجتماعی در حکمرانی محلی مطلوب در روستاها توسط کارشناسان و متخصصان حوزه عمران روستایی بررسی می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز