خبرگزاری کار ایران

رضا ارژنگی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بخش خصوصی در تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری نمی‌کند/ آثار جنگ‌ها می‌تواند دستاویز تولید اثر باشد

بخش خصوصی در تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری نمی‌کند/ آثار جنگ‌ها می‌تواند دستاویز تولید اثر باشد

رضا ارژنگی کارگردان انیمیشن معتقد است علت کم رونق بودن تولید انیمیشن حمایت نکردن بخش خصوصی است، نه بخش دولتی. موضوعی که بسیاری از ایده‌ها را از تبدیل شدن به یک محصول خوب ممانعت می‌کند.

رضا ارژنگی کارگردان انیمیشن درباره مشکلات تولید انیمیشن در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برخلاف تصوری که عموماً وجود دارد، انیمیشن از ابتدا از سوی بخش دولتی حمایت شده است. به عنوان مثال حوزه هنری، مرکز گسترش یا کانون پرورش فکری آثار متعددی را تولید کرده‌اند.

وی افزود: اما مشکل اینجاست که بخش خصوصی برای تولید انیمیشن ورود نمی‌کند. سرمایه گذار بخش خصوصی فقط به دنبال بازده اقتصادی کوتاه مدت کار است تا بتواند ۶ ماهه سرمایه را برگرداند. اما انیمیشن محصولی است که تولید آن حداقل دو سال زمان می‌برد و به همین دلیل از سوی بخش خصوصی استقبال نمی‌شود.

ارژنگی با بیان اینکه برخی نهادهای دولتی فیلم ساز را برای ساخت و تولید حمایت می‌کنند و حتی عایدی ندارند، ادامه داد: به عنوان مثال مرکز گسترش از فیلم سازان می‌خواهد که فیلمی که مدنظر دارند را تولید کنند اما برای تولید آثار بسیاری کیفی هزینه‌های زیادی لازم است که ورود بخش خصوصی را ضروری می‌سازد.

این کارگردان به تجربه مشابه در سطح جهانی اشاره کرد و بیان داشت: در سطح جهانی نیز وضعیت به همین ترتیب است و از سرمایه‌گذاری بر روی انیمیشن بلند کمتر از فیلم سینمایی استقبال می‌شود. شاید در خارج از کشور نیز مانند ایران ۵۰۰ نفر برای تولید انیمیشن فعالیت داشته باشند، اما امکانات و سرمایه‌گذاری بیشتر اثر کیفی‌تری برجای می‌گذارد.

وی معتقد است در شرایط فعلی سرمایه گذار بخش خصوصی در ایران بیشتر تمایل به تولید فیلم‌های طنز دارد. چنین فیلم‌هایی به سرعت می‌تواند به بازده اقتصادی برسد. فارغ از اینکه چقدر تاثیرات آموزشی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید دو اثر یکی انیمیشن بلند و دیگری کوتاه را در دست اجرا دارد، در مورد تولید انیمیشن‌های کوتاه در شرایط بحرانی نیز گفت: متاسفانه در شرایط جنگ اغلب دچار شوک شدیم و عملاً کار تولید تعطیل شد.

ارژنگی افزود: حتی ایده‌ای به ذهنم رسید که مثلاً یک جنگ می‌تواند روزمرگی زندگی یک کارگردان و تولید آثار او را مختل کند که البته به ساخت نرسید و دوباره از جنگ خارج شدیم.

این کارگردان معتقد است آثار شاخص جنگی همواره گوشه‌هایی از جنگ را در خود داشته و اینکه کارگردان بتواند در دل ماجرا اثری تولید کند، به مراتب کیفیت و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: در این جنگ ۱۲ روزه هر چند لطمات ما به اندازه کشورهایی مانند لبنان و فلسطین که مدت‌ها است درگیر جنگ هستند، نبود اما تلنگری بود و به خصوص ما کارگردان‌های دهه ۶۰ که نمی‌توانستیم باور کنیم که وارد جنگ شده‌ایم.

ارژنگی با اشاره به اینکه تجربه جنگ تحمیلی بعد از پیروزی انقلاب برای متولدین دهه ۶۰ متفاوت از جنگ اخیر بود، اضافه کرد: بی‌شک ایده‌های مختلفی برای ساخت انیمیشن وجود دارد و کافی است تا حمایت‌ها از سر گرفته شود.

به گفته این کارگردان در شرایط فعلی که از جنگ خارج شده‌ایم موضوعاتی مانند صلح و اثرات جنگ‌ها به لحاظ روانی، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند دستاویز تولید اثر باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز