گزارشی از نشست نقد کتاب داریوش خنجی؛
فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی/ دانشجویان سینما باید داریوش خنجی را بشناسند

نشست نقد کتاب داریوش خنجی روز سهشنبه بیستم خرداد با حضور علیرضا زرین دست، عباس یاری، محمد آلادپوش و امیر فرض اللهی با همراهی شصت نفر از اهالی فرهنگ در خانه سینما برگزار شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای جلسه امیر فرض اللهی سردبیر پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو که برگزار کننده این جلسه با همراهی خانه سینما و انتشارات روزنه بود ضمن برشمردن دلایل اهمیت برگزاری این نشست به ضرورت انتشار کتاب داریوش خنجی توسط یک ناشر خوشنام در عرصه فرهنگ تاکید کرد و گفت: برای شناخت کافی از داریوش خنجی باید این کتاب خوانده شود چند تن از سرشناسترین فیلمبردارهای سینمای ایران باید این کتاب را نقد کنند تا مشخص شود داریوش خنجی کیست و چگونه جهانی شد .
سردبیر نگاتیو گفت: داریوش خنجی موفقترین سینماگر ایرانی در زمینه تخصص فنی است که در سطح اول سینما در جهان مشغول به کار است و با برجستهترین فیلمسازهای دنیا به عنوان مدیر فیلمبرداری آثارشان کار کرده و این نکته باعث میشود برای شناخت او کتاب انتشارات روزنه درباره او را بخوانیم و ببینیم دلایل این موفقیت بزرگ چیست.
در ادامه این نشست مهمانان این جلسه به نقد این کتاب پرداختند.
علیرضا زرین دست در نقد و معرفی خنجی گفت: تا آنجایی که میتوانید این کتاب را بخوانید شانس بزرگ خنجی این بوده است که از سه سالگی در فرانسه بزرگ شده و همه چیز به کمکش آمده ۲۵ سال دستیار استرارو بوده، از فرصتها بهترین استفاده را کرده و با آفرینشهایی که داشته داریوش خنجی شده است.
بزرگترین دلیل موفقیت داریوش خنجی شجاعت اوست
عباس یاری نیز در نقد این کتاب گفت: داریوش خنجی به دلیل اینکه پدر و مادرش اهل سینما بودهاند این شانس را داشته است که در معرض سینما قرار بگیرد پس روی صحنه سینما بزرگ شده است. جلد این کتاب روی چشم خنجی یک لنز گذاشته که معرف خنجی است و جلد خوبیست برای طراحی این کتاب.
یاری خاطرنشان کرد: خنجی مردی در سایه است به روایت کارگردانان بزرگی که با او کار کردهاند اصلا دیده نمیشود و مثل یک ناظر یک اتفاق عمل میکند به این دلیل خنجی آدم مهمی میشود در سینمای دنیا که خودش را میسپارد به دست کارگردانان بزرگ البته برداشت و آفرینش خود را هم دارد .
محمد آلادپوش هم در این نشست گفت: خواندن این کتاب را به دانشجویان سینما و مخصوصاً کسانی که فیلمبردارند یا میخواهند فیلمبردار بشوند بسیار توصیه میکنم واقعیت این است که وجه انسانی داریوش خنجی بارزترین وجه شخصیتی اوست طوری که برناردو برتولوچی از منش و شخصیت ایرانی خنجی و سبک فیلمبرداری او تعریف میکند .
وی افزود: این کتاب متن روانی دارد و برگردان آن به خوبی انجام شده اما مقایسه نامتقارن مترجم از شرایط کار کردن در سینمای ایران و فرانسه اشتباه بزرگ اوست .
آلادپوش افزود: فیلمبرداری دو وجه برجسته دارد وجه هنری وجه فنی داریوش خنجی هر دو وجه را دارد چون دید هنریش به دید فنی چربیده در دنیا صاحب سبک شده و توسط فیلمسازان برجسته به کار گرفته شده است تا به لحاظ فنی مسلط نباشیم دید هنری پیدا نمیکنیم.
در ادامه این نشست امیر فرض اللهی با نام بردن از فیلمهای برجسته تاریخ سینما که خنجی مدیر فیلمبرداریاش بوده به شجاعت یک ناشر غیر تخصصی در حوزه سینما و انتشارات روزنه در انتشار این کتاب درود فرستاد و تاکید کرد: این کتاب به واسطه اینکه مترجم هزینههای گزافی روی دست ناشر گذاشته و اصرار داشته که این کتاب با کاغذ گلاسه چاپ شود هزینههای چاپ این کتاب گران درآمده و باعث قیمت بالای پشت جلد شده و به همین دلیل توسط دانشجویان سینما اهالی سینما و فرهنگ خوانده نشده و خریداری نشده است و به واسطه مترجم این کتاب، ظلم بزرگی در حق این کتاب و ناشر صورت گرفته است .
در میانه این نشست علیرضا زرین دست به معرفی دقیقتر داریوش خنجی پرداخت و گفت: شما وقتی از عکاسی شروع میکنید نقاشی را هم میشناسید در شناخت نگاتیو هم به تسلط میرسید و مرزهای نورپردازی را هم خوب درک میکنید پایههای شناخت تصویر را یاد گرفتهاید و این مراحلی است که داریوش خنجی به درستی گذرانیده است.
عباس یاری نیز در این راستا افزود: دنیای فیلمبرداران با کارگردان جداست. خوب میشود که اینها در تولید یک اثر بیشترین همفکری را با هم داشته باشند خنجی از دستیار دوم بودن شروع میکند سپس دستیار یک میشود فیلم تبلیغاتی میسازد و در انتها مدیر فیلمبرداری میشود. در طی گفتگوهایی که با خنجی و سینماگران شناخته شده دنیا در این کتاب شده دقیقاً سیر ورود داریوش خنجی به سینما تشریح شده و خوانش این کتاب درس بزرگی برای علاقمندان سینما است و انتشار این کتاب در ایران غنیمتی بزرگ است .
در بخش انتهایی این نشست گفتگوهایی میان حاضرین و منتقدین این نشست صورت گرفت و گپ و گفت پر حاصلی انجام پذیرفت.