خبرگزاری کار ایران

شهردار قمصر در گفتگو با ایلنا خبرداد:

یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر یکم و دوم خرداد برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۹۵۰

شهردار قمصر از برگزاری یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر در یکم ودوم خرداد ماه سال جاری در پایتخت گل وگلاب ایران خبرداد.

شهردار قمصر از برگزاری یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر در یکم ودوم خردادماه سال جاری در پایتخت گل وگلاب ایران خبرداد.

«حمید رضا صادقی» شهردار پایتخت گل و گلاب ایران ظهر امروز شنبه سیزدهم اردیبهشت در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی جشنواره‌های گل و گلاب شهرستان کاشان که با حضور اعضا ستاد سفرهای کاشان در باغ تاریخی فین کاشان برگزار شده بود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این خبر از آمادگی کامل شهرداری این شهر برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر خبرداد و گفت: از کلیه هموطنان عزیز دعوت می‌شود تا در این مراسم سنتی و معنوی شرکت کنند.

وی همچنین از واگذاری دبیری مجموعه جشنواره‌های گل و گلاب شهرستان کاشان به شهردار قمصر خبرداد و گفت: برند و قدمت دیرینه‌ای که شهر قمصر در تولید گل و گلاب کشور دارد و باعثشده تا همه ساله با گلاب ناب قمصر بهترین و مقدس‌ترین نقطه روی زمین یعنی خانه خدا شستشو شود دلیل اصلی واگذاری دبیری مجموعه جشنواره‌های گل و گلاب شهرستان کاشان به شهردار این شهر باشد.

وی رویکرد سال جدید برگزاری جشنواره گل و گلاب قمصر را با رویکرد فرهنگی عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره گل و گلاب در این شهر گامی در جهت معرفی گلابگیری به عنوان میراثکهن ملی و معنوی قمصر و مرغوبیت گلاب منطقه کاشان است.

دبیر جشنوراه‌های گل و گلاب شهرستان کاشان به تلاش دست اندرکاران برگزاری این جشنواره برای علمی‌تر کردن آن اشاره کرد و افزود: برای بهبود کیفیت بحثگلاب و گلابگیری کارگروه علمی، پژوهشی در بخش ستاد جشنواره تشکیل خواهد شد.

صادفی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر با همکاری تولیدکنندگان و دست اندر کاران گل و گلاب این شهر در حال اجراست گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای هرچه با شکوه‌تر برگزارشدن یازدهمین جشنواره گل و گلاب قمصر تدارک دیده شده که متعاقبا به اطلام عموم هموطنان گرامی خواهد رسید.

شایان ذکراست که قمصر دارای ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی است که از هر هکتار حدود چهار تن گل محمدی برداشت و حدود شش هزار تن گلاب در مجموع تولید می‌شود.

مراسم گلابگیری قمصر کاشان هشتم خرداد ۸۹ به شماره ۱۰۹ در فهرست مالکیت معنوی کشور به ثبت رسیده است.

براساس مطالعات انجام شده درحال حاضر حدود ۴۶۰ دستگاه گلابگیری فعال در شهر قمصر وجود دارد که بیش از ۱۷۲ خانوار دارای کارگاه گلابگیری فعال هستند و ازاین راه امرار معاش می‌کنند. این کارگاه‌ها بصورت جزئی از گلاب استاندارد گلابی است که در ۱۰۰ میلی لیتر آن ۳۵ میلی گرم اسانس وجود داشته باشد و از دیدگاه دیگر طبق الگوی موسسه استاندارد بهترین گل نیز گلی است که از هر یک تن آن ۲۵۰ گرم اسانس حاصل شود.

در حال حاضر از هر تن گل قمصر۲۵۰ گرم اسانس تولید می‌شود و در بهترین وضعیت نیز می‌توان از ۸۵۰ کیلوگرم گل قمصر ۲۵۰ گرم اسانس بدست آورد. از حیثمیزان ترکیبات مختلف نیز گلاب قمصر کاملا با الگوی استاندارد آن برابری می‌کند.

شهر قمصر بهشتی در دل کویر ایران و از شهرهای دیدنی استان اصفهان مخصوصا در فصل بهار است این شهر یکی از قطب‌های بزرگ تولید عرقیات گیاهی و گلاب در ایران که در دامنه‌های کوهستانی جنوب کاشان و در فاصله ۲۵ کیلومتری از این شهر قرار گرفته در طول سال شاهد حضور صد‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز