خبرگزاری کار ایران

آغاز به کار دبیرخانه فنی-تخصصی معرفی و شناساندن شرکت‌های فعال در عرصه بومی‌سازی کشور توسط فولاد مبارکه

آغاز به کار دبیرخانه فنی-تخصصی معرفی و شناساندن شرکت‌های فعال در عرصه بومی‌سازی کشور توسط فولاد مبارکه

همایش برندسازی قطعات بومی‌سازی شده زنجیره تولید و آیین آغاز به کار دبیرخانه فنی -تخصصی معرفی و شناساندن شرکت‌های فعال در عرصه بومی‌سازی کشور، 12 خرداد به میزبانی فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از فولاد مبارکه، این همایش با حضور مدیر توسعه فناوری و بومی‌سازی ایمیدرو، ریاست مرکز ملی شماره‌گذاری کالای ایران، مدیران برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید و خرید تجهیزات و قطعات یدکی فولاد مبارکه و مدیران و رؤسای برنامه‌ریزی خرید و بومی‌سازی شرکت‌های فولادی برگزار شد.
در جریان برگزاری این همایش مدیران و مسئولان این حوزه چنین گفتند؛

فرهاد فرشاد مدیر توسعه فناوری و بومی‌سازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو):
شاهد عینی پیشرفت‌های چشمگیر فولاد مبارکه در بومی‌سازی هستم.

از میزبان این همایش تشکر می‌کنم و به‌عنوان شاهد عینی تأیید می‌کنم که فولاد مبارکه در بومی‌سازی از سال‌های گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است.
درخصوص اهمیت تعامل دولت و صنعت باید گفت حمایت‌های دولتی مهم است، اما شرکتی می‌تواند در بازار موفق شود که قطعات باکیفیت تولید کند و این ظرفیت در شرکت‌های ایرانی وجود دارد.
درباره برنامه‌های برندسازی نیز باید اضافه کنیم که در آبان ۱۴۰۲ با جمع‌آوری ۳۰۰ نیاز تخصصی شرکت‌ها، فرایند برندسازی آغاز شد و همچنین ۵۰ قلم کالای راهبردی با توجه به برنامه هفتم توسعه احصا و به وزارت صنعت ارسال گردید. با بررسی صورت‌گرفته مشخص شد برخی از این اقلام هم‌پوشانی دارند و باید بررسی تخصصی‌تر در دستور کار کمیته قرار گیرد.
تقویت شرکت‌های سازنده قطعات و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق فراخوان عمومی، دو راهکار کلیدی برای تسریع در تأمین نیازهاست.
۳.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل بومی‌سازی
طی پنج سال گذشته ۳.۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی از محل بومی‌سازی حاصل شده که حاصل همکاری اکوسیستم ملی است. برای سال ۱۴۰۴ نیز ۸۹۳ میلیون دلار صرفه‌جویی پیش‌بینی شده است. همچنین ۳۸ طرح پژوهشی با اعتبار ۲۴۸ میلیارد تومان در ایمیدرو اجرا شده که شامل ۱۸۶ میلیارد تومان برای پژوهش‌های صنعتی و ۶۲ میلیارد تومان برای آموزش بخش خصوصی است.

سعید عابدی، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه:
شرکت‌های دانش‌بنیان با دسترسی به یک بانک اطلاعاتی قوی با نیاز شرکت‌ها آشنا شوند

بومی‌سازی امروز یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت حیاتی است که باید ضمن تمرکز بر آن، برندسازی را به آن اضافه کنیم. بومی‌سازی مانند واکسیناسیون کشور و صنعت در مقابل گزندهای خارجی عمل می‌کند. این فرایند ایمنی کشور در مقابل تحریم‌ها و نوسانات ارزی را افزایش می‌دهد، توانمندی صنعتی ایجاد می‌کند و کشور را صاحب تکنولوژی می‌سازد.
توسعه سبد محصولات کشور و اشتغال‌زایی گسترده با بومی‌سازی
بومی‌سازی مسیری برای برندسازی است که توان ساخت داخل را اثبات می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، وابستگی را به توانمندسازی تبدیل می‌کند و ضمن توسعه سبد محصولات کشور، موجب اشتغال‌زایی گسترده می‌شود.
در خصوص چالش‌های پیش رو نیز باید گفت معضلات بومی‌سازی شامل پایین بودن مقدار سفارش‌ها و عدم صرفه اقتصادی تولید، عدم پوشش ریسک شرکت‌ها، ضعف حمایت‌های نهادی و اطلاع‌رسانی و همچنین سختی اخذ مجوزها و مشکلات تولید است.
راهکار اصلی تجمیع تقاضاست. در دبیرخانه بومی‌سازی تأکید داریم که تجمیع تقاضا می‌تواند معضلات را کاهش دهد. این اقدام تولید را اقتصادی می‌کند، قیمت نهایی مصرف‌کننده و همچنین اتلاف وقت و منابع را کاهش و کیفیت را از طریق رقابت و تخصص‌گرایی افزایش می‌دهد.
بومی‌سازی بدون حمایت دولت و نهادهای دولتی ادامه نخواهد یافت
انتظار داریم دبیرخانه با ایجاد بانک اطلاعاتی نیازهای بومی‌سازی، شرکت‌های دانش‌بنیان را با این نیازها آشنا کند. همچنین راه‌اندازی پلتفرم تجمیع تقاضا با تضمین خرید مواد اولیه و استقرار نظام مدیریت ارزیابی کیفیت ضروری است.
در این میان اعطای مشوق‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بومی‌سازی بدون حمایت دولت و نهادهای دولتی ادامه نخواهد یافت. سیاست‌های حمایتی باید هوشمند، مشخص و شفاف باشند تا بومی‌سازی از یک واکنش موقت به استراتژی پایدار تبدیل شود و در نهایت به جریانی ملی و ماندگار بدل گردد.
این سیاست‌ها شامل اعطای خط اعتباری ویژه برای پروژه‌های بومی‌سازی، تسهیلات بانکی، تأمین مالی توسط صندوق‌های خطرپذیر، تخفیف عوارض واردات مواد اولیه، مشوق‌های مالیاتی، پشتیبانی از صادرات بومی‌سازان و اعطای امتیاز ویژه برای شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات بومی است.
ساخت اکوسیستم بومی‌سازی
ساخت اکوسیستم بومی‌سازی نه‌تنها موجب بقا، بلکه باعث برندسازی ملی خواهند شد. حمایت صنایع بزرگ و دولت لطف به شرکت‌ها نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای تاب‌آوری، ارتقای کیفیت و دست‌یابی به آینده‌ای مستقل و روشن است.

بهروز اسماعیلی مدیر بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران:
نگرش سیستمی فولاد مبارکه، شناخته شدن شرکت‌های فعال در بومی‌سازی را به اولویت تبدیل کرده است

در تشریح دستاوردهای بومی‌سازی باید گفت در شرایط بحرانی فعلی صنعت فولاد که همه شرکت‌ها برای حفظ تولید و اشتغال می‌جنگند، در نگرش سیستمی فولاد مبارکه از دوران مهندس عرفانیان تا دکتر زرندی، توسعه تکنولوژی، بومی‌سازی و برندسازی به اولویت تبدیل شده است.
از سال ۱۳۹۷ نهضت بومی‌سازی را با اولین همایش ملی فولاد آغاز کردیم و کمیته مشترک بین مدیران بومی‌سازی و تحقیق و توسعه کل شرکت‌های عضو انجمن داریم. خوشبختانه امروز توقف خطوط تولید کارخانجات زنجیره‌ای بر اثر کمبود قطعات، تجهیزات و مواد اولیه به نزدیک صفر رسیده است.
در توضیح سازوکار این موفقیت باید در نظر داشته باشیم که سازندگان داخلی با دانش فنی قابل‌قبول، قطعات و تجهیزات مصرفی را در داخل تولید کردند. این تولیدات با حمایت انجمن و دسترسی به بازار مصرف داخلی، امکان پشتیبانی از صنایع کشور را فراهم ساخته‌اند.
در این میان تولید پایدار و بازنگری سیاست‌های حوزه انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است. شرکت ملی گاز از آبان ۱۴۰۲ قیمت‌ها را به‌شدت افزایش داده است. این اقدام غیرقانونی و غیرمنطقی است و به همین دلیل جلسه‌ای مشترک بین مدیران انرژی و حقوقی شرکت‌های عضو انجمن برگزار کردیم. همان‌طور که در مورد بخشنامه وزارت نیرو برای برق موفق به لغو عطف به ماسبق شدیم، خواهان اصلاح این تصمیم شرکت ملی گاز هستیم، زیرا حساب‌های تولیدکنندگان بورسی و غیر بورسی را مسدود کرده‌اند.
برای جریان تولید پایدار همه فعالیت‌ها را در انجمن دنبال می‌کنیم و با تقویت دبیرخانه مشترک، امیدواریم برندسازی را که فراتر از بومی‌سازی است محقق کنیم. این تلاش‌ها برای حفظ جریان پایدار تولید در انجمن ادامه خواهد یافت.

مهدی شهیدی رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه:
دبیرخانه معرفی و شناساندن شرکت‌های فعال در عرصه بومی‌سازی به فولاد مبارکه سپرده شده است

در تشریح روند توسعه بومی‌سازی باید گفت در سال ۱۴۰۱، یکپارچه‌سازی بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه انجام شد که شامل توسعه همکاری با سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و ترسیم افق برندسازی بود.
از سال ۱۳۹۷، انتقال دانش و تجربه فولاد مبارکه از طریق سازمان ایمیدرو و انجمن فولاد ایران به سایر شرکت‌های فولادی آغاز و در نهایت به اجماع در این زمینه منجر شد.
به‌منظور تقویت و یکپارچه‌سازی فرایندها، دبیرخانه برندسازی توسط فولاد مبارکه تشکیل و برای تضمین اجرای بومی‌سازی، نهاد موازی انجمن واحدهای برنامه‌ریزی خرید شرکت‌های فولادی و معدنی ایجاد شد.

همسویی این دو نهاد فنی و بازرگانی (بومی‌سازی و برنامه‌ریزی)، چشم‌انداز مشترکی را ترسیم کرد که همان ایجاد برند ایرانی است.
در خصوص چالش‌های استفاده از کالای داخلی نباید فراموش کرد پیشنهاد استفاده از کالاهای داخلی در کنار محصولات خارجی با چالش‌هایی مانند کیفیت، صرفه اقتصادی، زمان تأمین و خدمات پس از فروش روبه‌روست؛ در زمینه کیفیت، با استانداردسازی و سیستم تضمین کیفیت، محصول قابل‌قبول می‌شود. در زمینه صرفه اقتصادی، باید به سمت تولید تجاری و صنعتی حرکت کنیم.

در زمینه زمان تأمین، تولید روتین با تضمین‌های مرتبط راهکار است و در زمینه خدمات پس از فروش، ایجاد ساختار پشتیبانی فروش این معضل را رفع می‌کند.
همچنین توسعه نوآوری مستلزم ایجاد ساختارهای تحقیق و توسعه و توسعه بازار است. برندسازی در شرکت‌های سازنده، همه این چالش‌ها را رفع می‌کند و اعتماد کامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را جلب خواهد کرد. فلسفه تشکیل دبیرخانه برندسازی نیز تحقق همین هدف است.
در تشریح وظایف دبیرخانه برندسازی باید گفت دبیرخانه دارای دو بازوی بازرگانی و فنی است؛ بازوی بازرگانی شامل برنامه‌ریزی خرید، شامل شناسایی نیازهای مشترک، تدوین چک‌لیست‌های ارزیابی و رتبه‌بندی سازندگان است و بازوی فنی شامل بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی، جمع‌آوری استانداردها، اولویت‌بندی نیازها و تدوین دستورالعمل‌های عملیاتی برای نقشه راه سرمایه‌گذاری است.
پس از تشکیل تیم‌های تخصصی متشکل از کارشناسان شرکت‌های فولادی و معدنی، استانداردها و زیرساخت‌های لازم برای تولید محصولاتِ دارای با قابلیت برند شدن احصا می‌شود. پس از تأیید نهایی توسط ایمیدرو و وزارت صمت، پکیج فنی استخراج و اولویت‌های سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود. در نهایت، دستورالعمل‌های عملیاتی تدوین و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با مشوق‌های قانونی به نهادهای بالادستی ارائه می‌گردد تا با چشم‌انداز برندسازی، تولید آغاز شود.

محمد لطفی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آتی‌اندیشان بصیر:
جهش تکنولوژیک در شرکت ما با ریسک‌پذیری و مدیریت جسورانه فولاد مبارکه ممکن شد

شرکت آتی‌اندیشان بصیر از سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد جهش تکنولوژیک در صنعت کشور تأسیس شد و با عبور از تولید صرف قطعات، به سمت ساخت تجهیزات کامل و برندسازی حرکت کرد.
مزیت رقابتی این مجموعه ایجاد جهش فناورانه است. در شرایطی که بازار تولید قطعات با رقابت شدیدی مواجه بود، ما گام را فراتر گذاشتیم و به تولید محصولات کامل و تجهیزات پرداختیم. مطالعات نشان داد شرکت‌های موفق جهانی با اتکا به سبد محصولات کیفی و رقابت‌پذیر با نمونه‌های خارجی پایدار می‌مانند.
نقش فولاد مبارکه در این موفقیت کلیدی است.

تحقق این ایده تنها با ریسک‌پذیری و مدیریت جسورانه فولاد مبارکه ممکن شد. این مجموعه با تضمین خرید محصولات ما در صورت رقابت‌پذیری کیفی و قیمتی، بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید و توسعه سبد محصول را فراهم کرد.
در خصوص دستاوردهای این همکاری باید گفت هم‌اکنون علاوه بر فولاد مبارکه، شرکت‌های بزرگی مانند فولاد خوزستان، فولاد خراسان و فولاد آلیاژی ایران از مشتریان ما هستند. افق پیش‌رو، توسعه صادرات است که حاصل این همکاری دوجانبه است.
لطفی در ادامه با تأکید بر دقت ابعادی میکرونی محصول مقسم گریس که از تولیدات این شرکت است افزود: مقسم گریس در تمامی فرایندهای تولید فولاد از استخراج مواد اولیه تا نورد گرم و بسته‌بندی کاربرد دارد و فقط ۱۰ شرکت جهانی این فناوری را تولید می‌کنند و برنامه ما حضور در شبکه بین‌المللی تا سال ۱۴۱۰ است.

سید اسماعیل طباطبایی معاون شرکت توز ایران مطرح کرد:
ایران در باشگاه سه تولیدکننده پمپ‌های فشارقوی هیدرولیک پیستونی جهان

از سال ۱۳۶۷ با تولید پمپ‌های هیدرولیک پیستونی فعالیت خود را آغاز کردیم؛ فناوری که هم‌اکنون تنها در اختیار سه کشور جهان ازجمله ایران است.
پمپ‌های فشارقوی ما در تمامی فرایندهای فولاد مبارکه و هر سیستم هیدرولیک با نیاز به فشار بالا استفاده می‌شوند. نمونه اخیراً توسعه‌یافته، محصولی دوپورته برای نیروگاه سیکل ترکیبی همین مجموعه است.
برای پاسخ‌گویی به نیازهای خاص فولاد مبارکه، محصول را بر اساس نقشه‌های فنی، مهندسی معکوس کرده‌ایم. جدیدترین دستاورد ما پمپی مشابه محصول شرکت آلمانی HAWE است که نه‌تنها یک‌پنجم قیمت محصول آلمانی است، بلکه از پشتیبانی و خدمات پس از فروش بومی بهره‌مند است.

حمیدرضا آستانه، مدیرعامل شرکت پیشگام صنایع آسیا:
پیشگام صنایع آسیا سه کمپرسور استراتژیک را در فولاد مبارکه و سبا نصب کرد

شرکت پیشگام صنایع آسیا به‌عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه تولید کمپرسورهای موردنیاز کارخانجات فولادسازی فعالیت می‌کند.
با توجه به سابقه کاری من در حوزه واحدهای احیا مستقیم فولاد، می‌دانم که کمپرسورها نقش حیاتی در این فرایند دارند و قلب این مجموعه‌ها شناخته می‌شوند؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم که بومی‌سازی و ساخت داخلی این تجهیزات استراتژیک را در دستور کار قرار دهیم.
کار ساخت نخستین نمونه‌ها حدود هشت سال پیش و در قالب مراحل مختلف آغاز شد. در مرحله اول، تمرکز بر ساخت قطعات، تعمیر و بازسازی کمپرسورها بود؛ زیرا بسیاری از کمپرسورهای کارخانه‌های فولاد ایران فرسوده شده و نیازمند تعمیرات اساسی بودند.
کمپرسورهای بازسازی‌شده با تعویض قطعات مجدداً در چرخه تولید قرار گرفتند. در مرحله دوم، هدف ساخت کامل این کمپرسورها بود. در این راستا، با حمایت فولاد مبارکه و فولاد سبا، قراردادی برای بومی‌سازی این تجهیزات امضا شد. کمپرسور نخست، در شش ماه گذشته در مجتمع فولاد و نورد سبا نصب و وارد بهره‌برداری شد و بدون هیچ مشکلی در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. کمپرسور دوم نیز سه‌ ماه قبل در واحد خرازی فولاد مبارکه نصب شد. در نتیجه مهندسی معکوس و ارتقای کیفیت ساخت، پروژه بسیار موفقیت‌آمیز بود و افتخار می‌کنیم که کمپرسورهای تولیدی شرکت ما در شرایطی بهتر از نمونه‌های اصلی تولیدشده توسط شرکت‌های آلمانی قرار دارند. گفتنی است در راستای نیازهای فولاد مبارکه، تغییراتی در طراحی و ساخت این کمپرسورها اعمال شد که عمر مفید آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مجید امینی، مدیرعامل شرکت آریا فرسان اسپادانا مطرح کرد: بومی‌سازی شیرهای صنعتی پیشرفته در آریا فرسان اسپادانا؛ افزایش دما و ایمنی در واحدهای فولادسازی

شرکت آریا فرسان اسپادانا با بیش از ۲۰۰ نوع محصول در اندازه‌ها و تیپ‌های مختلف، یکی از تولیدکنندگان پیشرو در حوزه ولوهای کنترلی و عملگرهای مرتبط است.
«ولو تریپل آفست کنترلی» به‌تازگی و به‌طور ویژه برای واحدهای احیا مستقیم طراحی و بومی‌سازی شده است. این شیرها در نمونه‌های خارجی، به‌دلیل ابعاد بزرگ گیربکس، به‌صورت دستی عمل می‌کردند و محدوده دمایی آن‌ها ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد بود.

در نمونه بومی‌سازی‌شده، نه‌تنها عملگر شیر به‌طور کامل کنترلی (اتوماتیک) شد تا امکان فرمان‌دهی از اتاق کنترل و دریافت بازخورد فراهم شود، بلکه دمای کاری آن به ۶۵۰ درجه افزایش یافت.
نشتی شیر در نمونه بومی‌سازی‌شده به نزدیک صفر رسیده که ایمنی عملیات را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این پروژه صرفاً یک کپی‌برداری نبود، بلکه یک طراحی مجدد مبتنی بر نیاز فرایندی واحدها بود.
فرایند توسعه این محصول از سال ۱۳۹۸ با بررسی فنی و ساخت نمونه‌های اولیه آغاز شد و پس از مراحل بهینه‌سازی و انطباق با شرایط فرایندی، نخستین نصب موفق آن در اسفندماه ۱۴۰۳ در مجتمع فولاد و نورد سبا انجام شد و هم‌اکنون با رضایت کامل در حال بهره‌برداری است.

این شیرها در واحد خرازی فولاد مبارکه نیز نصب شده‌اند و بحث‌های توسعه‌ای برای استفاده مجدد از آن‌ها در فرایندهای دیگر در جریان است.
گفتنی است؛ مهمانان پس از این همایش از خطوط تولید و تصفیه‌خانه پساب فولاد مبارکه بازدید کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز