خبرگزاری کار ایران

مشاور استاندار لرستان در امور اقوام:

پوشش گلونی یک فرهنگ زیباشناسی برای زنان لر است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۵۵۱

پوشش گلونی که یک پوشش ایرانی و اسلامی است می تواند به عنوان یک فرهنگ زیباشناسی برای بانوان لر قرار گیرد.

مشاور استاندار لرستان در امور اقوام گفت: پوشش گلونی که یک پوشش ایرانی و اسلامی است می تواند به عنوان یک فرهنگ زیباشناسی برای بانوان لر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارایلنا از خرم آباد، شجاع دریکوند درچمع خبرنگاران خرم آباد اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در دنیای امروز همه مردم کشورهای مختلف در تلاش هستند تا فرهنگ غنی بومی خود را که بخش عمده ای از هویت هر کشوری است به دنیا عرضه کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما که یکی از کشورهای غنی از نظر فرهنگی است، افزود: در سال های اخیر با تلاش نیروهای علاقمند در این راستا قدم هایی برداشته است و اهالی لرستان به عنوان ساکنان منطقه ای سرشار از غنای فرهنگی و تاریخی، باید در این زمینه تلاش های مستمری را به کار بگیرند.

دریکوند اظهار کرد: امیدوارم این حرکت آغاز حرکت های بعدی برای معرفی کلیه جوانب فرهنگی مردم لرستان باشد.

مشاور استاندار لرستان در امور اقوام در ارتباط با ضرورت معرفی گلونی بیان کرد: نظر به قدمتی که به ویژه بانوان دراستفاده از این پوشش ایرانی و به تعبیری اسلامی دارند، این پوشش می تواند به عنوان یک فرهنگ زیباشناسی برای بانوان ما مدنظر قرار گیرد که مادران ما در گذشته به این پوشش افتخار می کرده اند.

وی تصریح کرد: علاوه بر کاربرد گلونی به عنوان پوششی برای بانوان، در بخشی از تاریخ فرهنگ لرستان، مردان به ویژه لک زبان ها از گلونی به عنوان معرفی و نشان اصالت خود در جشن ها و یا در جنگ ها استفاده می کردند.

دریکوند با اشاره به مقام شامخ مادران لر و زیبایی فرهنگ مادری گفت: البته حتی اگر این همایش به صورت نمادین هم گلونی را معرفی کند، اما باز جای خالی مادران ما را با آن گلونی های زیبا برسرشان پر نمی کند.

مشاور استاندار لرستان با اشاره به لزوم حفظ این فرهنگ در زندگی دنیای امروز اظهار کرد: امیدوارم نسل جدید با استفاده از این سربند افتخارآمیز در جشن ها و مهمانی ها نگذارند فرهنگ اصیل و غنی لرستان به فراموشی سپرده شود.

دریکوند با بیان اینکه این آغازی مبارک برای معرفی فرهنگ ناب و چندهزارساله لرستان است، بیان کرد: از سوی دفتر مشاور اقوام در استانداری لرستان نیز تلاش می شود حمایت ادارات مرتبط در این خصوص تامین شود، به اداراتی مانند اداره کل امور عشایر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه اجنماعی فرهنگی اداره کل استانداری، NGO ها جهت همکاری در برگزاری این همایش اطلاع رسانی می شود و حمایت های مالی و فرهنگی نیز بسته به برنامه های پیشنهادی انجام می شود.

وی افزود: دفتر مشاور اقوام استانداری لرستان موسسه ای به نام موسسه فرهنگی اجتماعی اقوام لرستان را تاسیس کرده و اساسنامه آن تنظیم شده است و هم اکنون طی نامه رسمی به دفتر ریاست جمهوری ابلاغ شده است و منتظر پاسخ هستیم.

مشاور استاندار گفت: دبیرخانه گلونی می تواند به عنوان دبیرخانه اقوام لرستان در این بخش فعالیت کند به هر حال همایش روز گلونی نخستین همایش این چنینی است و می تواند چراغ راه برنامه های بعدی در خصوص اقوام باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز