خبرگزاری کار ایران

قطعنامه کارگران خبازیهای سنندج و مریوان:

معیشت کارگران به ورطه سراشیبی افتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۸۰

در ابتدای این قطعنامه گفته شده است کارگران ایران در شرایطی اول ماه مه(روز جهانی کارگر) را گرامی می­دارند که تبعات ناشی از بحران اقتصادی کشور ما را دربر گرفته بطوریکه معیشت کارگران به ورطه سراشیبی افتاده است.

کارگران خبازی‌های سنندج و مریوان به مناسبت روز جهانی کارگر مصادف با ۱۱ اردیبهشت(یکم ماه مه) قطعنامه‌ای را صادر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این قطعنامه گفته شده است کارگران ایران در شرایطی اول ماه مه(روز جهانی کارگر) را گرامی می‌­دارند که تبعات ناشی از بحران اقتصادی کشور ما را دربر گرفته بطوری که معیشت کارگران به ورطه سراشیبی افتاده است.

نویسندگان این قطعنامه با اشاره به دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر، اخراج سازی‌های گسترده، عدم پرداخت به موقع حداقل دستمزدهای بخور و نمیر و تحمیل قرادادهای موقت و سفید امضاء که به گفته آنان، هر روز بر عمق و دامنه آن نیز افزوده می‌شود، تاکید کرده‌اند عواقب اجتماعی ناشی از این معضلات برای کارگران غیر قابل جبران خواهد بود.

این کارگران با اعلام اینکه زندگی انسانی همراه با استانداردهای روز حق مسلم آنهاست و برای احقاق آن تلاش می‌­‌کنند خواستار عدم افزایش قیمت نان شدند و منوط کردن افزایش دستمزد‌هایشان در قبال افزایش نرخ نان را بی‌انصافی آشکار در حق هزاران کارگر خباز و سرپیچی از قانون دانسته و مصرانه خواهان افزایش فوری دستمزدهای خود بر اساس نیازهای واقعی زندگی کارگران شده‌اند.

کارگران خبازیهای سنندج در بخش دیگری از این قطعنامه جلسات سه جانبه برای تعیین دستمزد کارگران را جلساتی فرمایشی توصیف کرده و خواهان جلسات دو جانبه(کارگر و کارفرما) برای تعیین دستمزد‌ها شده‌اند.

این کارگران همچنین با تاکید بر پرداخت فوری دستمزدهای معوقه، خواستار توقف اخراج و بیکار سازی کارگران شده‌اند.

کارگران خباز سنندجی با اشاره به قانون مشاغل سخت و زیان آور، به لزوم اجرای آن برای کلیه کارگران شاغل در خبازی­‌ها تاکید کرده و کارگران خباز را محق بر استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد دانسته‌اند.

این فعالان کارگری در ادامه قطعنامه‌شان، برپایی تشکل‌های مستقل کارگری، اعتراض، تجمع و آزادی بیان را حق مسلم خود عنوان کرده و خواستار به رسمیت شناخته شدن اجتماعات کارگری شده‌اند.

همچنین این کارگران خباز بر برابری حقوق زنان و مردان در تمامی شئونات زندگی اجتماعی و اقتصادی تاکید کرده و خواستار محو کلیه قوانین تبعیض آمیز علیه کارگران زن شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز