نخستین نمایشگاه انفرادی یک هنرمند فلسطینی در مدرسه هنری لندن/ تابلویی عظیم که آن را با اثر پیکاسو مقایسه کردهاند+تصاویر

مخاطبان ملک مطر، نقاش فلسطینی اهل غزه را حال این روزها بیش از قبل میشناسند. او قرار است طی روزهای آینده در یکی از اماکن فرهنگیهنری اروپا نمایشگاهی انفرادی برگزار کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یک هنرمند جوان اهل فلسطین قرار است در مدرسه معتبر «سنترال سنت مارتینز لندن» نمایشگاه انفرادی برگزار کند. روزنامه «آرت» طی گزارشی به این اتفاق پرداخته است.
گزارش روزنامه «آرت» اینگونه آغاز شده است:
مالک مطر، هنرمند جوان فلسطینی، با برگزاری نمایشگاهی انفرادی در مدرسه معتبر «سنترال سنت مارتینز» لندن، به عنوان نخستین فلسطینی در تاریخ این مؤسسه هنری معتبر، رکوردی تاریخی ثبت کرده است.
آثار او بازتابی عمیق از بحران انسانی جاری در غزه است که با گذار چشمگیر از سبک پررنگ و سرزندهی پیشین خود به بیانی تکرنگ و اندوهبار، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.
یک اثر از ملک مطر با موضوع فلسطین و تاریخچه تلخش
سفری از غزه به لندن؛ تولد دوبارهای در دل بحران
مالک مطر، ۲۵ ساله، تنها یک روز پیش از حملات حماس به اسرائیل در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۲۳، از غزه خارج شد؛ سفری که پس از چندین بار جلوگیری از خروج توسط نیروهای اسرائیلی، بالاخره ممکن شد.
اندکی بعد، جنگی ویرانگر سرزمین مادریاش را فرا گرفت و او، دور از خانوادهاش، در لندن ماندگار شد؛ جایی که در آن شماری از بستگان خود را در جریان درگیریها از دست داد.
در همین دوران، مطر دگرگونی عمیقی را در بیان هنری خود تجربه کرد. او که پیشتر با رنگهای زنده شناخته میشد، حالا آثارش را با طیفی از خاکستریها میآفریند. به گفتهی خودش، «ویرانی و اشغال سرزمینم، رنگ را از جان آثارم بیرون کشید.»
«آخرین نفس»؛ نمایش صدای بیصدای غزه در دل اروپا
نمایشگاه انفرادی مالک مطر با عنوان «آخرین نفس» در گالریهای «ویندو» مدرسهی «سنترال سنت مارتینز» در «گرنری اسکوئر» لندن، از تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۵ آغاز میشود. اثر محوری این نمایشگاه، تابلوی عظیم «No Words» / «بیکلام» است؛ یک بوم ۴ در ۲ متر که بسیاری آن را با شاهکار «گرونیکا» از پیکاسو مقایسه کردهاند.
تابلوی عظیم «No Words» اثر اصلی نمایشگاه «آخرین نفس»
در این تابلو، ققنوسی از دل خاکسترها برمیخیزد؛ در میان درخت زیتونی، نمادی از پایداری فلسطینی، و چهرههایی از مردم محلی. بازگشت رنگ به برخی از بخشهای اثر همچون ققنوس قرمز و زیتون سبز، به گفتهی مطر، بازتاب امیدی است که در جریان یک آتشبس کوتاهمدت در دل او شکل گرفت.
بازتاب فاجعه انسانی غزه در اثری مستندنگارانه
تابلوی «بیکلام» که در دوران اقامت هنریاش در لندن (ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴) خلق شد، پاسخی بزرگ و شخصی به آنچه مطر آن را «نسلکشی هولناک قرن» مینامد، بهشمار میرود. این دیوارنگارهی ۱۵×۷ فوتی، صحنههایی از ترس و ویرانی را در خود جای داده است: اسب نالهکنان به دنبال پسربچهای وحشتزده، پیکرهایی زیر آوار، مردی که سگی زخمی در آغوش دارد، اجساد کودکان، و نشانههای فرهنگی غزه که به ویرانی کشیده شدهاند.
مطر میگوید: «فرهنگ اسبها در غزه ریشهدار است. آنها نماد امنیت در جابجایی و اکنون هدف حذف فرهنگی هستند.» او همچنین عناصر شخصی مانند دستهای خودش که زنی را از زیر آوار بیرون میکشد یا صندلی باغ پدربزرگ و مادربزرگش را در این اثر گنجانده است. مراکزی همچون مرکز فرهنگی رشاد شوا و بیمارستان الشفا نیز در تابلو یادآوری شدهاند.
چرا مدرسه «سنترال سنت مارتینز مهم است؟
مدرسهی هنری «Central Saint Martins» / «سنترال سنت مارتینز» یکی از معتبرترین و تاثیرگذارترین مراکز آموزش هنر، طراحی و فشن در جهان به شمار میرود. این مؤسسه، که زیرمجموعهی دانشگاه هنرهای لندن (UAL) است، همواره بستری برای نوآوری، تفکر خلاق و تربیت نسلهای پیشرو در عرصههای مختلف هنری بوده است.
فارغالتحصیلان این مدرسه نقش بسزایی در شکلدهی به جریانهای هنری معاصر ایفا کردهاند؛ از طراحان افسانهای مد همچون الکساندر مککویین و استلا مککارتنی گرفته تا هنرمندان مفهومی و معماران برجسته. نمایش آثار در گالریهای این مدرسه، بهویژه بهصورت انفرادی، فرصتی کمنظیر برای هر هنرمندی است و نشان از سطح بالای اعتبار حرفهای او در جهان هنر دارد.