خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با چهره‌پرداز سریال «رحیل» مطرح شد؛

نمی‌توان چهره واقعی زنان قاجار را معادل‌سازی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۳۸۶

کامران خلج گفت: بنا به دلائل مختلف شما نمی‌توانید چهره واقعی زنان و مردان قاجاریه را در گریم سریال‌ها و فیلم‌ها معادل‌سازی کنید. دلیل اصلی نه فقدان منابع تاریخی تصویری درباره آن دوره است که اتفاقا منابع تصویری از چهره متداول زنان و مردان آن دوران هست ولی مشکل جای دیگری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران خلج، چهره‌پرداز سریال «رحیل»، که فصل دوم آن روی آنتن است، با بیان چالش‌های معادل‌سازی چهره واقعی زنان و مردان قاجاریه گفت: مطالعه در کار گریم آثار تاریخی بحث جدایی است و حتما باید قبل از هر کار تاریخی این مطالعات صورت گیرد ولی نکته مهم چالش‌های گریم شخصیت‌های زنان در کارهای تاریخی است که به نظر من چندان منطبق بر حقایق نیست و بیشتر جنبه نمایشی و آرایشی دارد تا وفاداری به چهره واقعی زنان آن دوره خاص!

خلج در تشریح این مساله گفت: بنا به دلائل مختلف شما نمی‌توانید چهره واقعی زنان قاجاریه را در گریم سریال‌ها معادل‌سازی کنید. چون در آن دوران زنان اصلا آرایش خاصی نداشتند پس اینکه می‌بینید در سریال‌ها این همه گریم رنگارنگ دیده می‌شود صرفا یک تمهید نمایشی است.

این چهره‌پرداز افزود: در دوران سلطنت احمد شاه قاجار که مراودات با کشورهای اروپایی زیاد شده بود و بزک و آرایش هم به این روال وارد کشور شده بود با چهره‌پردازی می‌توان به حدودی از آن گریم رسید و خوشبختانه چون بازه تاریخی سریال رحیل هم انتهای قاجار و آغاز پهلوی است، گریم‌های زنان می‌تواند نسبتا به واقعیت نزدیک باشد.

کامران خلج پیرامون ترکیب‌بندی چهره زنان قاجاری بیان داشت: چهره زنان در آن دوران اغلب ساده و با اندام و صورت‌هایی زمخت با ابروهای پیوسته بوده و به همین دلیل در سریال‌های تاریخی اگر بخواهید طراحی گریم مستندوار داشته باشید محدودیت فراوان ایجاد میشود و مخاطب، نمی‌پذیرد و ما هم نمی‌توانستیم چنین الگویی را در سریال پیاده‌سازی کنیم. در نتیجه به صورت ترکیبی پیش رفتیم و طراحی‌هایی برای واقعیت‌پذیری چهره‌های زنان سریال انجام دادیم تا کارمان درست به نظر برسد.

این چهره‌پرداز تاکید کرد: یکی از عوامل موفقیت هر سریال تاریخی قابل باور بودن شخصیت‌ها در قالب نقش‌هایشان است و چهره‌پردازی درست درصد زیادی از این موفقیت را تضمین می‌کند. در سریال «رحیل» تهیه‌کننده کار رامین عباسی‌زاده که خود طراح اصلی سناریو هم بود سعی کرده بود مشخصاتی از هر نقش را چه به صورت مشخصات فیزیکی و چه مشخصات رفتاری و گفتاری گردآوری کند و در کنار اینها یک سری تصویر از زنان و مردان در انتهای قاجار داشتیم و درنتیجه با درک درست از مختصات هر نقشی طراحی گریم منطقی را برای چهره‌های بازیگران انجام دادیم.

کامران خلج درباره جذابیت‌های طراحی گریم آثار تاریخی بیان داشت: در گذشته هم سابقه چهره‌پردازی چند فیلم و سریال تاریخی مثل «عقیق» و «دندون طلا» را داشتم و براساس تجربیات قبلی، طراحی سریال رحیل به من پیشنهاد شد و با کمال میل قبول کردم چون فکر می‌کنم در آثار تاریخی است که می‌توان دامنه بیشتری از تنوع و دگرگونی را در طراحی چهره ایجاد کرد.

این چهره‌پرداز درباره واکنش مخاطبان به گریم‌های «رحیل» و به خصوص گریم‌های کاراکترهای بیتاج، محا، اصلان و ماهی و… گفت: تقریبا هارمونی کلی تصویر اعم از گریم و فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس باعث شده مخاطبان با کار ارتباط برقرار کنند و داستان سریال هم ماجراجویی دارد و برای مخاطب، جذاب است. البته به نظرم سریال‌سازی در تلویزیون خیلی متاثر از نگاه تهیه کننده و کارگردان است. تهیه کننده سریال رحیل در سیر خلق داستان حضور و اشراف داشت و ایده اصلی هم متعلق به رامین عباسی زاده بود و این به روند بهتر شدن کار کمک کرد و نظرات و ایده‌های خوبی را به تمام اعضا گروه منتقل کردند و برای من تجربه خوب و موفقی بود.

کامران خلج با اشاره به کیفیت استاندارد چهره پردازان ایرانی گفت: چهره‌پردازی و گریم در ایران، تخصصی بسیار به‌روز است و همکاران ما کارهای متفاوتی انجام داده و می‌دهند و حتما دیده‌ایم که هر گاه کارگردانی به دنبال خرق عادت است سعی می‌کند بازیگری آشنا را با گریمی متفاوت وارد کادر کند تا مخاطب شگفت زده گردد ضمن اینکه بارها هم شاهد بوده‌ایم در سایه هنر گریمورهای خوب ما، تصویرسازی‌های جذاب از شخصیت‌های شهیر وطنی صورت گرفته است و به نظرم اگر همچنان سعی شود بر تولید آثار باکیفیت چه در تلویزیون و چه در سینما و شبکه خانگی باز هم شاهد افزایش رونق هنر گریم خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز