خبرگزاری کار ایران

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه:

بانک‌ها باید صورت‌های مالی شفاف و مطابق IFRS ارایه دهند/ دولت وظایف مالی خود را با تسهیلات تکلیفی روی دوش بانک‌ها نگذارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۷۸۴

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، از دولت خواست تا وظایف مالی خود را روی دوش بانک‌ها نگذارد و گفت: دولت باید به انضباط مالی برسد و از طریق تسهیلات تکلیفی بلندمدت، این وظایف را به بانک‌ها نسپارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر پرویز عقیلی کرمانی، در پنل تخصصی سی و سومین همایش بانکداری اسلامی که در محل بانک مرکزی ایران برگزار شد، تصریح کرد: بانک‌ها زمانی با ناترازی و ورشکستگی مواجه می‌شوند که منابع و مصارف‌شان همخوانی نداشته باشد.

این بانکدار باسابقه و مدیر بانکی، با اشاره به ناترازی بانک‌های کشور که یکی از محورهای همایش بانکداری اسلامی نیز بود، افزود: نظام بانکی ما نباید تسهیلات بلندمدت بپردازد و تسهیلات تکلیفی باید از عهده بانک‌ها خارج شود، تا زمانی که بانک‌ها زیر بار این گونه مصارف تکلیفی -که از سوی دولت تعیین می‌شود- بروند، مشکل ناترازی بانک‌ها برطرف نخواهد شد.

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه همچنین خواستار ارایه صورت‌های مالی شفاف از سوی بانک‌ها شد و گفت: در 6-5 سال اخیر که IFRS بانک‌ها به تعویق افتاده است، شفافیتی در صورت‌های مالی‌شان مشاهده نمی‌شود، بنابراین بانک‌ها باید صورت‌های مالی شفاف بر اساس IFRS ارایه دهند.

عقیلی مرادی، به 4 بحران مالی در جهان اشاره و اظهار کرد: علت اصلی این بحران‌های مالی در جهان، ناترازی بانک‌ها بوده است و دارایی بانک‌ها به دارایی درازمدت و بدهی‌ها (سپرده‌ها) کوتاه‌مدت شدند، در نتیجه ناترازی ایجاد شد وبحران‌های اقتصادی بین‌المللی را درپی داشت.

وی ادامه داد: بنابراین، وقتی که منابع و مصارف بانک‌ها همخوانی نداشته باشد، به سادگی آنها را با ناترازی مواجه می‌کند و سپس به ورشکستگی می‌کشاند. به نظر من سیستم بانکی ما هم الان به این وضعیت دچار شده است.

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، تصریح کرد: مدیران بانکی ما که با مشکل ناترازی ناشی از مصارف درازمدت و منابع کوتاه‌مدت مواجهند، نباید زیر بار تسهیلات تکلیفی بلندمدت بروند. اگر تسهیلات تکلیفی درازمدت از عهده بانک‌ها خارج شود، بخشی از ناترازی‌شان برطرف می‌شود.

خبرنگار: مولود غلامی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز