خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:

مراحل کشف تا تولید انبوه واکسن کووید19 در موسسه رازی/ قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان موسسه می شود/ نیاز به نوسازی زیرساخت‌های موسسه رازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۴۹۵

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن کووید19 اولین واکسنی بود که این موسسه مراحل کشف تا تولید و عرضه اتن به بازار را تجربه کرد.

به گزارش ایلنا، علی اسحاقی با بیان این مطلب اضافه کرد: در طول دوره 100 ساله فعالیت موسسه رازی، با همه افتخارات و دستاوردهایی که این موسسه داشته، اما نمونه دیگری وجود نداشت که از مرحله تحقیق، کشف تا تولید انبوه و تجاری یک واکسن، در این موسسه اتفاق بیفتد که این موفقیت با تلاش نیروی انسانی موسسه و صرف هزینه مالی محقق شده است.

وی گفت: دو وظیفه عمده تولید واکسن و فرآورده‎های بیولوژیک و نیز وظیفه تحقیقات بر عهده موسسه رازی است که در زمینه تولید فرآورده های بیولوژیک مانند: واکسن‌های انسانی، سرم های مار و عقرب زدگی، تولید 90 درصد واکسن های دامی و حدود 35 درصد واکسن های طیور (350 تا 400 میلیون دز واکسن های طیور 5/3 الی 4 میلیارد دز واکسن طیور) و تولید فرآورده های مختلف دیگر در این موسسه انجام می گیرد.

اسحاقی عنوان کرد: در این چند سال خوشبختانه آمارها نشان می دهد که یک میلیارد دُز افزایش تولید داشته ایم و امیدواریم در آینده نیز پاسخگوی نیازهای کشورمان باشیم.

وی به برخی فعالیت های تحقیقاتی نیز اشاره کرد و گفت: به طور مثال یکی از مهم ترین حوزه های تحقیاتی ما در حوزه تحقیقات دامپزشکی است که سال گذشته «شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی» تشکیل شد که ریاست آن بر عهده رئیس سازمان دامپزشکی است و دبیری آن در موسسه رازی برقرار است و در این زمینه، نیازها و اولویت ها در هفت گروه احصاء و موسسه رازی موظف است روی آن کار کند.

کوو پارس اولین واکسن تزریقی استنشاقی در دنیا

وی همچنین عنوان کرد: در دوره کووید چند دستاورد مهم داشتیم از جمله اینکه واکسن کووید تولید و تحریم واکسنی ایران شکسته شد و زندگی و تجمعات مردم به حالت عادی برگشت.

اسحاقی اظهار داشت: واکسن رازی «کوو پارس» اولین واکسن تزریقی و استنشاقی دنیا بود که در بین رسانه های خارجی سر و صدای بیشتری نسبت به داخل ایجاد کرد و شاید شرایط کرونا باعث شد که ما نتوانیم  این موفقیت را در داخل کشور به درستی منعکس کنیم.

دانش و فناوری واکسن های پروتئینی نوترکیب

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: دستیابی به دانش فنی و فناوری واکسن های پروتئینی نوترکیب از جمله دستاوردهای مهم موسسه رازی است؛ خط تولید واکسن های پروتئینی نوترکیب در حال راه اندازی است که ساختمان آن آماده و تجهیزات آن هم تهیه شده و امکان تولید واکسن های مختلفی را دارد؛ بنابراین از نظر فناوری، موسسه رازی به نسل‌های جدید واکسن ورود پیدا کرده و توانمندی های خود را در این زمینه ها افزایش داده است.

لزوم نوسازی زیرساخت ها

اسحاقی به برخی کمبودها و چالش‌های این موسسه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که به صورت جدی مد نظر است اینکه موسسه رازی با توجه به قدمتی که دارد، بسیاری از زیرساخت های آن ممکن است فرسوده شده باشند و نیاز به  نوسازی در تجهیزات، بناها، آزمایشگاه ها و دیگر زیرساخت های موسسه رازی وجود دارد که برای این کار به اعتبارات زیادی لازم است و درآمدهای موسسه پاسخگوی این نیازها نیست؛ ضمن اینکه از جمله دیگر نیازهای موسسه در بحث منابع انسانی است، چراکه سرعت بازنشستگی نیروها بیشتر از جذب است و باید در این زمینه هم موسسه رازی تقویت شود.

مشکل قیمت گذاری دستوری و تامین ارز

وی با اشاره به مشکلاتی مانند تامین ارز و قیمت گذاری های دستوری که در مورد واکسن های پزشکی اتفاق می افتد، گفت: مثلا واکسن فلج اطفال را سال گذشته 1200 تومان می فروختیم، در حالی که فقط تهیه یک لیبل که روی آن می چسباندیم 1600 تومان هزینه داشت.

اسحاقی افزود: در مورد واکسن های پزشکیف قیمت فروشی که برای ما تعیین می کنند حتی به اندازه هزینه بسته بندی محصول هم نیست. این مسئله در مورد سایر محصولات موسسه رازی نیز وجود دارد و با زیان و ضرر نیازهای کشور را تامین می کند و امیدواریم که حداقل قیمت تمام شده (و بدون سود) را برای محصولات این موسسه در نظر بگیرند.

 

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز