خبرگزاری کار ایران

یک متخصص محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا؛

فروش تراکم، فروش آسایش مردم است

کد خبر : ۱۳۸۲۲۷

پدیده‌ هایی مشابه مه دود فتوشیمیایی، مانند آنچه که در لندن در سالهای گذشته رخ داد، در شهرهای مختلف کشور ما نیز رخ داده که متاسفانه یا به دلیل نبود آمارهای دقیق یا به دلیل عدم انتشار آن‌ها؛ این وقایع ثبت نشده است.

ایلنا: یک استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست معتقد است برای حل مشکل آلودگی هوا در کلانشهر‌ها باید کار علمی و آماری دقیقی صورت بگیرد و سازمان‌های مختلف باید در این زمینه همکاری کنند.

نبی الله منصوری، استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست، درمورد بارش برف قرمز در شهر اصفهان به خبرنگار ایلنا گفت: بارش برف قرمز پدیدهٔ جدیدی است. اگر بارش برف قرمز صحت داشته باشد؛ باید بدانیم که دلیل تغییر رنگ طبیعی برف می‌تواند مخلوط شدن آن با مواد شیمیایی و هواویزه‌هایی مانند ذرات خاک رس باشد. این عوامل که می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد در هوا با ذرات برف مخلوط شده و سبب می‌شود که رنگ برف تغییر کند و برف را ناخالص می‌کند.

وی ادامه داد: اصفهان شهری صنعتی است که معمولا شاخص آلودگی آن بالاست. این شهر در میان کوه‌ها محصور شده است و این امر بر آلودگی هوای آن تاثیر می‌گذارد. اما عامل آلودگی هوای این شهر چیز دیگری است، مشکل اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران در درجه اول تشدید آلودگی به علت شرایط بد هوا‌شناسی مانند نبود باران و باد است. هرچند عوامل هوا‌شناسی در این زمینه به نفع ما نیست اما باید بدانیم که این عوامل، دلیل آلودگی هوا نیستند و تنها سبب می‌شوند که شاخص آلودگی هوا تا ۲۵۰ یا۳۰۰ افزایش یابد و همچنین سبب محبوس شدن هوای آلوده می‌شوند.

این استاد دانشگاه درمورد وضعیت آلودگی هوا در شهر اهواز نیز گفت: باید در زمینه‌ی آلودگی هوای اهواز کار علمی انجام و دلیل آن پیدا شود. متاسفانه تاکنون دلیل این امر مشخص نشده است، قطعا آلاینده‌های صنعتی در این آلودگی نقش دارند اما اینکه کدام یک از صنایع سبب این آلودگی شده‌اند نیازمند کار تحقیقاتی و آماری است.

منصوری ادامه داد: سازمان محیط زیست به جز تلاش برای علت‌شناسی این واقعه تاکنون کاری انجام نداده است و گمان نمی‌کنم که بتواند دلیل آن را نیز پیدا کند زیرا دستگاه‌هایی که برای علت‌شناسی آلودگی هوا به اهواز برده‌اند؛ مخصوص شناسایی شاخص‌ها و آلاینده‌ها رایج است و اگر هوای اهواز به دلیل این آلاینده‌ها آلوده شده بود، باید در شهرهای دیگر نیز این اتفاق رخ می‌داد.

این کار‌شناس آلودگی هوا اظهار کرد: برای پیدا کردن علت این مسئله باید کار آماری انجام شود. باید بر محله‌هایی که شکایت در آن‌ها بیشتر است تمرکز کنیم، سپس منابع و صنایعی که در نزدیکی آنجا وجود دارند، بررسی و مواد مصرفی‌شان را مشخص کنیم. سپس از این مکان‌ها بازدید صورت بگیرد و مشخص شود در آنجا چه اتفاقای رخ می‌دهد. مسئولین نیز باید در این کار مشارکت کنند تا بتوانیم دلیل این مشکل را پیدا کنیم.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته برای مشکل پیش آمده در اهواز تاکنون کافی نبوده است. با حدسیات نمی‌توان معضلی را مدیریت کرد زیرا هزینه‌های بسیار سنگینی را بر مردم وارد می‌کند و نمی‌شود برای این مسائل آزمون و خطا کرد. برای نمونه باتوجه به اینکه برای پیدا کردن دلیل این آلودگی تاکنون تنها از دستگاههای سنجش شاخص‌های رایج استفاده شده، ممکن است این گونه برآورد شود که که میزان این آلاینده‌ها با شهرهای دیگر تفاوت چندانی ندارد و در نتیجه دلیل واقعی این امر مشخص نشود.

نبی الله منصوری ادامه داد: پدیده‌ی مه دود فتوشیمیایی، مانند آنچه که در لندن در سال‌های گذشته رخ داد، در شهرهای مختلف کشور ما نیز رخ داده است که متاسفانه یا به دلیل نبود آمارهای دقیق و یا به دلیل عدم انتشار آن‌ها این وقایع ثبت نشده است.

این استاد دانشگاه درمورد عملکرد سازمان محیط زیست در دولت جدید گفت: در زمینه آلودگی هوا تاکنون شاهد اقدامات موثری در دولت جدید نبوده‌ایم. ما نیز مانند همه جامعه و نخبگان امیدوار هستیم که عملکرد متفاوتی در این زمینه رخ دهد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: یکی از مشاورین شهرداری تهران به تازگی از اعلام آمادگی این سازمان برای در دست گرفتن حل مشکل آلودگی هوا خبر داده که اقدام بسیار خوبی است. اما بدون در دست گرفتن این مدیریت هم می‌توان برای آلودگی هوا اقدام موثری انجام داد که مهم‌ترین آن متوقف کردن فروش تراکم است.

این استاد دانشگاه گفت: اگر در محله‌ای تعداد ساختمان‌ها را دوبرابر کنیم تعداد اتومبیل‌ها نیز دوبرابر می‌شود. باید توجه داشت که حمل ونقل و ساختمان سازی نیز از دلایل آلودگی هوا هستند، بنابراین چگونه انتظار داریم که آلودگی هوا کاهش یابد در حالیکه تراکم شهر در حال افزایش است.

وی ادامه داد: فروش تراکم همانند فروش آسایش مردم است و تبدیل به گره کوری خواهد شد که کسی دیگر نمی‌تواند آن را باز کند. در این محله‌ها دیگر نمی‌توان واحدهای ساخته شده را تخلیه و خراب کردو یا حمل ونقل را دوباره به حالت اول بازگرداند. فروش تراکم به این معنی است که یک ساختمان چهار واحدی را بکوبند و آلودگی صدا و هوا ایجاد کند و با اتلاف هزینه و خرد کردن سرمایه ملی یک برج بیست واحدی بسازند که با توجه به قیمت‌های زیاد آن‌ها خانواده‌هایی که این واحد‌ها را می‌خرند هر کدام یک اتومبیل دارند؛ این مسائل آلودگی هوا را به یک امر همیشگی تبدیل می‌کند. باید بدانیم که فروش تراکم خدمت به شهر نیست بلکه فروش آسایش و امنیت اجتماعی شهر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز