خبرگزاری کار ایران

توتال در فاز 11 پارس جنوبی باخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۵۲۲

وزیر نفت عایدات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را ۵ میلیارد دلار عنوان و تاکید کرد: توتال و سی ان پی سی در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باختند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز با همت شرکت ملی نفت، پتروپارس، نفت و گاز پارس و تاسیسات دریایی طی ۲۲ ماه با جابجایی سکوی C۱۲ عملیات نصب با موفقیت انجام شد و طی چند هفته آینده با حضور رییس جمهور تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب از این فاز رسما آغاز خواهد شد.

وی گفت: توسعه این فاز در سال ۹۶ طی قراردادی ۴.۹ میلیارد دلاری با توتال به امضا رسیده بود اما به دلیل تحریم از سوی ترامپ هیچ کار عملیاتی روی آن به انجام نرسید اما با شروع دولت سیزدهم ما معطل تحریم نمانیم.

وزیر نفت ادامه داد: با ابتکار متخصصین داخلی و با جابجایی سکوی ۱۲C به موقعیت فاز ۱۲ در مرز میدان مشترک عملیات نصب انجام شد ‌و پروژه ۳ سال هم زودتر به بهره برداری می رسد.

وی عایدات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را ۵ میلیارد دلار عنوان و تاکید کرد: توتال و سی ان پی سی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باختند.

اوجی تاکید کرد: با توانی که متخصصین داخلی به خرج دادند، بهره‌برداری از این فاز در شرایط ناترازی گاز در زمستان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این بهره‌برداری اثر مثبت بر درآمدهای ارزی در سال مهار تورم و رشد تولید خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تولیدش به کاهش ناترازی گاز کمک می‌کند. نکته مهم آن است که این پروژه در شرایط تحریم انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: فاز ۱۱ تنها بخش میدان مشترک پارس جنوبی بود که توسعه پیدا نکرده بود و هر روز که دیرتر برداشت می‌کردیم، طرف مقابل برداشت گاز داشت.

وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی سکوی ۱۲c به وزن ۳۲۰۰ تن لجستیک خاصی می‌طلبید، گفت: این جابه‌جایی ریسک بالایی داشت، اما موفقیت‌آمیز بود و اگر در آینده نیاز باشد این توانمندی را داریم.

اوجی تأکید کرد: امروز آخرین فاز دریایی پارس جنوبی به نتیجه رسید و فاز توسعه‌ای تازه‌ای نداریم و روی همین فازها برای افزایش تولید و فشارافزایی کار خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال کشتی اوشنیک به کشور برای این جابه‌جایی گفت: هم‌زمان پایه‌های سکو در موقعیت فاز ۱۱ نصب شد و حفاری چاه‌ها را آغاز کردیم و همه این اقدام‌ها در دولت سیزدهم انجام شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با توان متخصصان داخلی همه کار توسعه فاز ۱۱ در دولت سیزدهم انجام شد، افزود: در دولت سیزدهم پروژه‌های اولویت‌دار را طی این ۲۲ ماه انجام دادیم که شامل بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴، پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هویزه و نصب سکوی فاز ۱۱ از جمله آنهاست.

وی تأکید کرد: برای جبران ناترازی گاز نیز فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است که چالش زمستان را حل می‌کند، پارسال ۱۲ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام نفتی به بهره‌برداری رسید و امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام نفتی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بهره‌برداری خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز