خبرگزاری کار ایران

شمارش معکوس برای تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۴۸۲

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: فاز ۱۱ از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی نقطه صفر مرزی قرار دارد و به لحاظ ارزش تولیدات بااهمیت و در خور توجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در مراسم نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: فاز ۱۱ از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی نقطه صفر مرزی قرار دارد و به لحاظ ارزش تولیدات بااهمیت و در خور توجه است.

وی افزود: از سال ۷۹ تاکنون شرکت‌های بزرگ بین المللی از جمله شل، توتال، پتروناس و سی ان پی سی جهت توسعه این فاز ابراز علاقه کرده بودند، آخرین این شرکت‌ها توتال بود که در سال ۹۶ به دلیل بدعهدی و تحریم پروژه را رها کرد. همچنین سی ان پی سی به دلیل مشابه از ادامه همکاری انصراف داد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه با شروع دولت جدید و تاکید رییس جمهور و وزیر نفت ار مهر ماه ۱۴۰۰ شرکت نفت تدبیر جدی اندیشید و عملیات اجرایی فاز ۱۱ شروع شد، گفت: نکته مهم اینکه در این پروژه باید الزاما سکو داشتیم که ساخت ان ۳ سال طول می‌کشید بنابراین از فاز ۱۲C که بزرگ‌ترین سازه پارس جنوبی بود، استفاده کردیم.

وی ادامه داد: چالش و گلوگاه بعدی اینکه به چه وسیله ای باید سکو جابجا می‌شد چون جابجایی از دریا اولین تجربه کشور بود و باید ار مشاورین خارجی استفاده می شد که به دلیل تحریم این امکان وجود نداشت بنابراین متخصصان ایرانی توانستند بر چالش غلبه کنند و با این تدبیر سکو جابجا شد هرچند برای جابجایی نیز چالش داشتیم برخی عنوان می کردند که باید سکو چند تکه شود و این دارای ریسک بود اما با مهندسی پیچیده موفق شدیم‌سکو را بلند کنیم.

خجسته مهر ادامه داد: مهمترین ظرافت بلند شدن سکو در شرایط تلاطم دریا بود که خوشبختانه با تلاش متخصصان نفت و‌گار پارس، پتروپارس و تاسیسات دریایی موفق شدیم عملیات را بامداد امروز به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به اینکه قرار بود توتال طرح توسعه فاز ۱۱ را ظرف مدت زمانی ۵ تا ۶ سال و به‌صورت یکپارچه اجرا کند، گفت: اما با ابتکاری که در شرکت ملی نفت ایران انجام شد، در حداقل زمان و هزینه تولید گاز از این فاز آغاز می‌شود و این در شرایطی است که افزایش تولید گاز با توجه به ناترازی در زمستان اهمیتی ویژه‌ دارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه شمارش معکوس برای تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده است، تأکید کرد: ارزش کل سرمایه‌گذاری در مجموع و با بهره‌برداری کامل از این فاز، ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود و درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری را به‌دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، بخشی از ناترازی گاز جبران خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز