خبرگزاری کار ایران

صحرایی:

باید دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم/ برای دختران برنامه‌ریزی ویژه داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۶۹۹

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: تحولات امروز بسیار پیچیده است و ما با نسلی مواجه هستیم که تنها با چند سال عمر، حتی بیش از ما تجارب گوناگون کسب کرده است. ما باید خلا ارتباطی و شناختی خود را با این نسل از بین ببریم؛ خاک باغچه را باید عوض کنیم، جاده پیچیده ما نپیچیده‌ایم! باید دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

«رضامراد صحرایی» به منظور دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت خود بدر سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس گفت: از همکار دانشگاهی خودم توقع داشتم درمورد سوابق من و آنچه بیان شد کمی تحقیق می‌کرد. از موافقان با من نیز بخاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه سپاسگزارم. آنچه منتقدان در مورد شخص بنده گفتند اگر صحت دارد خدا من را از آن‌ها پاک کند اگر صحت ندارد نیز امیدوارم خداوند حقیقت را بر آن‌ها آشکار کند. نظرات منتقدان ستودنی بود و حکایت از یک چیز داشت؛ شما نمایندگان در بطن مردم ایران هستید و مشکلات آن‌ها را می‌شناسید. 

حال آموزش و پرروش ما خوب نیست

صحرایی در ادامه بیان کرد: اگر ایران قوی، اقتصاد خوب، جامعه با صلابت و سلامت و مومن می‌خواهیم راهش آموزش و پرورش قوی است. دغدغه شما نمایندگان درباره آموزش و پرورش را می‌ستایم و ارج می‌نهم. دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران است و برای این کار باید آموزش و پرورش را عزیز کنیم. حال آموزش و پرروش ما خوب نیست و حال معلمان نیز خوب نیست. برای همین حال کشور خوب نیست. برای اینکه آموزش و پرورش را به جای اصلی برسانیم باید هم زبان شویم. دولت ملت و مجلس باید هم زبان و هم دل باشند. 

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در گزارشی که به رهبر انقلاب ارائه کردم، مسیر عرض شد و ارائه طریق خواستم. تحولات امروز بسیار پیچیده است و ما با نسلی مواجه هستیم که تنها با چند سال عمر، حتی بیش از ما تجارب گوناگون کسب کرده است. ما باید خلا ارتباطی و شناختی خود را با این نسل از بین ببریم؛ خاک باغچه را باید عوض کنیم، جاده پیچیده ما نپیچیده ایم! باید دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم. همچنین فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها را تقویت خواهیم کرد. 

تربیت معلم ما نیاز به تحول دارد

وی افزود: ما برای دختران برنامه ریزی ویژه داریم. لازم است سبک زندگی ایرانی اسلامی، هویت ایرانی اسلامی برای دانش آموزان ما و در آموزش و پرورش نهادینه شود. تربیت معلم ما نیاز به تحول دارد. یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذرها استفاده می‌کند و ما نیز باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم. برای رفتن به دانشگاه‌های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست؛ خلق وخو، عشق و ذات  معلم باید مدنظر باشد. باید برای معلمان فعلی هم برنامه ویژه داشته باشیم. 

او افزود: بنده رضامراد صحرایی؛ روستا زاده‌ای از دیار زاگرس هستم که بوی خاک آن از سرزمین هنوز با من است. من از سرزمین بلوط‌ها به تهران رسیدم و هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب اسلامی نداشتم و به عنوان کسی که از کف روستا تا بهترین دانشگاه‌ها راه یافته ام. معتقدم که راه نجات ما از مدرسه‌ها می‌گذرد. 

صحرایی ادامه داد: باید هر مدرسه را یک امیدخانه و مهارت سرا کنیم. هر دانش آموز یک مهارت در پایان مقطع از برنامه‌های ماست. همچنین مدیران باید برای چنین مدارسی توانا شوند. معتقدم اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد با خانواده مثلثی است که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است. 

صحرایی در ادامه تاکید کرد: عدالت تربیتی و نصیب برابر از مهم‌ترین خواسته‌ها و اهداف ماست. پیام انقلاب و اسلام عدالت است و واقعیت این است که فاصله مدارس ما امروز یک اندازه نیست. باید کیفیت مدارس دولتی را آن چنان بالا ببریم که خانواده‌ها دغدغه اینکه فرزندشان را به کدام مدرسه ببرند نداشته باشد. 

او گفت: لازم می‌دانیم رتبه‌بندی معلمان را به صلاحیت‌های حرفه‌ای عمومی آن‌ها گره بزنیم و مسیر رشد معلمی برای آن‌ها طراحی کنیم. علاوه بر اینکه اصل سند تحول در آموزش و پرورش است، اما در اجرای سند تحول ۸ دستگاه دیگر هم تعهد دارند و از سندی بخشی به ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر هست که هیچ سند داخلی و خارجی کنارش قرار نمی‌گیرد. 

در افق ۵ ساله کمبود مربی پرورشی جبران می‌شود

صحرایی با بیان اینکه کرونا تغییراتی در نظام آموزشی ایجاد کرد گفت: کلاس باید محل یادگیری باشد نه آموزش صرف. شیوه تلفیقی ترکیبی در امر آموزش ضرورت دارد و راه تحقق آن معلمان هستند. دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی از سوی دیگر باید تلاش کنند تا معلمان شیوه تلفیق یاددهی را دنبال کنند. اگر معلمی چنین باشد جایگزین ناپذیر است. کشور پر از چنین معلمانی است. شاید برخی معلمان مطابق این طرح نباشند؛ اما اصلاح آن‌ها ممکن است. تربیت مهم‌تر از تعلیم است، تزکیه مهم‌تر از تعلیم است، اما باید به رفتارهای واقعی تبدیل شود. 

او ادامه داد: امروز ما ۵۹ هزار مربی پرورشی کم داریم و ۱۱ هزار مربی پرورشی امسال به کار می‌گیریم و در افق ۵ساله این کمبود جبران می‌شود. هویت ایرانی از دیگر موضوعات مورد توجه ماست که همه ارکان آن از دینداری تا زبان و ادبیات فارسی، عفاف و حجاب، مقاوت و پایداری و… همه ارکان تعلیم و تربیت را در بر می‌گیرد و محتوای درسی تا فضا و معلم باید این ارکان را بشناسند و پیگیر آن باشند. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: بنیاد سعدی برای گسترش زبان فارسی در اینستاگرام صفحه‌ای دارد و فعالیت می‌کند و سالهای گذشته که آنجا بودم هم صفحه‌ای داشتیم و مورد استقبال خارجی‌های علاقه‌مند به زبان فارسی قرار می‌گیرد. افراد خارجی در ایام مربوط به هویت ما در این صفحه شعر و موسیقی و… می‌فرستادند و می‌خوانند؛ آیا اینکه فرد خارجی در کشور خودش با حجاب است یا بی‌حجاب هم ما باید جواب بدهیم؟ این کار با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است و همین که آن‌ها صدا و زبان ما را می‌شوند افتخار می‌کنیم و ضمن اینکه با نوشتن کتب درسی یعنی هویت ملی ایران را به تمام دنیا برده ایم. اینکه از طریق ۶۵ تا ۷۰ کتابی که ما در راستای آموزش و ترویج زبان فارسی نوشتیم ایران را می‌شناسند و زبان فارسی را به همه دنیا معرفی کردیم برای ما ارزشمند است. 

صحرایی با اشاره به اهمیت پرهیز از حاشیه‌ها بیان کرد: در چند روزی که خدمت شما بودم مدام تذکر دادید که آموزش و پرورش نباید سیاست زده شود. نقش آموزش و پرورش و شان آن نیست که اینطور کند. البته که ما سیاست ورزی در چارچوب انقلاب داریم، اما سیاست زدگی نمی‌کنیم. ما از متشابهات پرهیز می‌کنیم. آموزش و تربیت را می‌توان به درخت تشبیه کرد وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه‌هایی است که با شاخ و برگ‌هایش و نگهداری آن‌ها سایه بیفکند و ستون آموزش و پرورش شود. 

 ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش از چالش‌های ماست

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر سخنان رهبر انقلاب پس از شنیدن طرح و صحبت‌های خود گفت: رهبر انقلاب فرمودند همه اینها شدنی است؛ اگر کسی تصور کند بلند پروازی و رفتن به سوی افقی است که دست ما به آن نمی‌رسد، اشتباه کرده است. همه آنچه گفته محقق می‌شود و کاردانی و پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل حال این تحول می‌شود. همه اینها توقعات ماست و شدنی است و همت، کاردانی و پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل حال این حرکت خواهد شد. 

صحرایی در ادامه اظهار کرد: برمبنای این رهنمود رهبر انقلاب، برنامه‌ای برای آموزش و پروش نوشتیم؛ اول چالش‌ها را در نظر گرفتیم. ما چالش‌های زیادی داریم. اگر چالش‌ها را نشناسیم، نمی‌توانیم راهکاری پیدا کنیم و تحولی ایجاد شود. 

او با اشاره به ۵ چالش شناسایی شده در آموزش و پرورش عنوان کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن و کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش از چالش‌های ماست. معلمان باید توانا شوند تا توانا کنند، باید تابستان‌ها سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند که نمی‌بینند. همچنین ضعف در بهره روی از زیرساخت‌های فیزیکی و فناوری در آموزش و پرورش دیگر چالش ماست. گاهی در تربیت به ما گفته می‌شود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را می‌گویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه می‌توانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت ۱۶.۵ میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم.

 

 

 

 

صحرایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ضعف در بهره‌وری ساختارهای فیزیکی یکی دیگر از مشکلات ما است گاهی در تربیت به ما گفته می‌شود کار تربیت کم است به شوخی به این افراد می‌گویم یک روز فرمانده‌ای به سربازش گفت چرا شلیک نکردی سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل فرمانده گفت اولین دلیلت و سرباز پاسخ داد تیر نداشتم. دوستان وقتی 97 و نیم درصد اعتبارات ما پرسنلی است چگونه می‌توانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی برای جمعیت 16 و نیم میلیون نفری دانش آموزان انجام دهیم.

وی با اشاره به ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های پرورشی تصریح کرد: 12 سال گوهر هر خانواده در اختیار ما است حافظه محوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است که باید به آن توجه شود. همچنین از دیگر مشکلات ما این است که هنوز هم در مدارس شبانه‌روزی و عشایری ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات مشکلات فرزندان ما را حل کنند. عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما غیر ممکن است. مشکلات آموزش و پرورش صرفا مشکلات یک وزارت خانه نیست بلکه مشکلات ملی است و عزم ملی و وفاق ملی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش می‌خواهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌هایش گفت: ما برای آموزش و پرورش دو دسته برنامه داریم. دسته اول برنامه‌ها و اقدامات فوری است و دسته دوم افق دوساله و ریل گذاری چند ساله پس از آن است. تکمیل فرآیند رتبه‌بندی از جمله برنامه‌های فوری است. از رتبه‌بندی که ثمره این دوره خانه ملت است نتوانستیم نتیجه مورد انتظار را بگیریم. کار شما شاهکار بود حمایت دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آیین‌نامه آن برای رتبه بندی معلمان نبود. یک مقاله‌نویس صرف از کوچ معلم با ایل چه می‌فهمد درد معلمان است که در رتبه بندی برمبنابی تلاششان رتبه بندی نکردیم. ما در 50 روز سرپرستی دیدیم که می‌شود 75 هزار نفر رتبه بندی کرد و می‌شود اعتراض کرد که 300 هزار نفر اعتراض کردند و همه اعتراضا‌ت بررسی می‌شود این ایین‌نامه را صلاح کنید و در مسیر درست قرار دهید.

وی تاکید کرد: بنابراین رتبه بندی براساس ماموریت معلمان اصلاح و اعتراضات بررسی می شود. ساماندهی نیروی انسانی از دیگر برنامه‌های فوری است. می‌دانم بازنشستگی زیادی داریم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم یک اتفاق مهم است. امسال هم کمبود معلم داریم یک آزمون برگزار شد یک دیگری هم پیش از مهر برگزار می‌شود اما ساماندهی موضوع جدی است. درباره امتخانات نهایی هم که گفته شد باید بگویم امسال امتحانات نهایی 40 درصد ضریب تاثیر قطعی دارد. 5 هزار و 60 حوزه امتحانی داریم و ممکن است در چند نقطه با تاخیر امتحان شروع شده باشد اما ما وظیفه داریم سلامت آزمون را مراقبت کنیم و هر روز سعی کردیم بهتر باشیم کار بزرگی شروع کرده‌ایم به بزرگی کار توجه شود.

صحرایی خاطرنشان کرد: موضوع تعیین تکلیف مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران از دیگر مسائل است. در خصوص مهرآفرین استخدامشان باید قطعی می‌شد که اقدامی صورت نگرفته بود در همین مدت سرپرستی سامانه باز شد و در حال حاضر کار در مرحله تصمیم‌گیری است. درباره خرید خدمات نیز باید برای یکبار همیشه تعیین تکلیف شود نمی‌شود کشور را با قواعد صفر و یک اداره کرد. این افراد باید اول قرار داد معین شوند و بعد راهی برای استخدام آن‌ها پیدا شود که برای آن هم راه وجود دارد می‌توانیم آزمونی در دانشگاه فرهنگیان برای این افراد برگزار و برای توانمند کردن آنها اقدام کرد. درخصوص بابا مدرسه‌ها نیز باید بدانیم که بابامدرسه‌ها نقش مهمی در مدرسه دارند و از ما انتظار دارند برخی از این افراد حقوق شان کمتر از توجیبی برخی از ما است ما در همین مدت یک فوق‌العاده ویژه برای آن‌ها گذاشتیم اما برای بهبود وضعیت آن‌ها به کمک مجلس نیاز داریم.

وی با اشاره به فعال سازی 10 هزار مدرسه به عنوان کانون تربیت در تابستان گفت: نکته بعدی استقرار کمیته فوریت در آموزش و پروش است. ما باید کمیته‌ای برای پاسخگویی فوری به حوادث پیرامون داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: در کنار این برنامه‌های فوری 8 برنامه اولویت داریم که معتقدیم تا پایان دولت به کمک مجلس می‌توانیم تحول ایجاد کنیم از جمله این 8 برنامه اجرایی سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، جذب و تربیت معلم، استانداردسازی فضا و تجهیزات، ارتقای توانمندی خانواده است. در همین راستا نیز 90 اقدام مستند به سند تحول ارائه کرده‌ایم.تلاش می‌کنیم دو برنامه را به فضل الهی در دو سال پیش رو مورد تمرکز قرار می‌دهیم و با تمرکز می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: اجرای سند تحول دیگر برنامه‌ای است که دنبال خواهیم کرد راه اجرای سند تحول داشتن دیدگاه تحولی واقع بینانه مبتنی بر شناخت است. باید به گونه دیگری بیندیشیم تا تحول ایجاد کنیم نقشه راه اجرایی سازی سند را در کمتر از 6 ماه آماده می‌کنیم که تصویب آن بر عهده سیاست گذاران است. 17 کانون برای اجرای سند تحول نیاز است که آن را در قالب یک بند از برنامه هفتم آورده ایم تربیت معلم و کار توانمندسازی معلمان است از دیگر برنامه‌های ما است. هیچ تحولی در این کشور بدون همراهی و همدلی معلمان امکان پذیر نیست تقاضا دارم حرف معلمان را بشنویم اتفاق‌های بدی در نظام تعلیم و تربیت افتاده است. معلم باید شخصیتش ساخته شود تا شخصیتی بسازد بنابراین تربیت معلم یک اصل است و شما را به صحبت‌های رهبر انقلاب ارجاع می‌دهم که به این موضوع اهمیت و تاکید دارد. رهبر معظم انقلاب در یازده سال اخیر 11 بار تاکید کرده‌اند و تمام سرمایه من بیانات رهبر انقلاب بود که تلاش کردم در دانشگاه فرهنگیان به نتیجه برسد.

صحرایی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یعنی نظارت تعلیم و نگهداری معلمان اگر معلم داشته باشیم همه چیز داریم ساختمان چیزی نیست که نتوان بسازیم ساختن معلم سخت است. برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلمان داریم کنکور اختصاصی معلم خواهیم داشت. پردیس تربیت مدیر و مربی پرورشی نیز تاسیس می‌شود.

وی ادامه داد: چندین برنامه دیگر درخصوص صندوق ذخیره که خیرش به معلمان نمی‌رسد و باید برسد در دستور کار داریم.

صحرایی تصریح کرد:  باید برمدرسه تمرکز کنیم چراکه دشمن بر مدرسه تمرکز کرده است و تنگه احد ما مدرسه ها شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز