خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

بودجه و اصلاحات قضایی ۲ محور جنگ روانی نتانیاهو علیه مخالفان داخلی/ تل‌آویو با بزرگنمایی تهدید ایران و حزب‌الله، تهدید منطقه‌ای را برجسته می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۲۴۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای آنکه بتواند مجدداً در ساختار سیاسی اسرائیل باقی بماند اصلاحات ساختار قضایی را پیش کشیده تا بتواند این نهاد را ذیل تصمیمات و نفوذ خود بیاورد و پرونده‌های قضایی خود را از گردونه رسیدگی خارج کند.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح تأثیر تصویب بودجه دوساله بر تغییر ساختار قضایی اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه جنگ اخیر غزه میان ارتش اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین در بگیرد و وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به قدس لشکرکشی کند، بحث بر سر این بود که فضای سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی و منطقه و حتی مواضع ایالات متحده به نفع بنیامین نتانیاهو نیست و به همراه تیمش در داخل اسرائیل با چالش‌های زیادی روبه‌رو شدند. چندین هفته قبل از این مسائل هم شاهد اعتراضات در سراسر اسرائیل علیه تصمیم وی در مورد اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی بودیم که در نهایت نتانیاهو مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شد. حالا طی چند روز گذشته و با توجه به تصویب بودجه سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در اسرائیل مجدداً نتانیاهو اعلام کرده که اصلاحات ساختار قضایی را در دستور کار کابینه رژیم صهیونیستی قرار داده است.

وی ادامه داد: باید توجه شود در مورد این پرونده، نخست‌وزیر اسرائیل به راستگرایان این رژیم قول داده تا منافع آنها را به هر ترتیب که شده تامین کند و به موازات این وضعیت برای آنکه بتواند افکار عمومی در داخل اراضی اشغالی را هدایت کند یک جدال ساختگی میان خود با مابقی راستگرایان اسرائیل به وجود آورده است. بخشی از این اختلاف‌ها به تصویب بودجه و مسائل مدیریتی بر می‌گردد و حالا که خبر تصویب بودجه توسط نتانیاهو منتشر شده مجدداً در حال ایجاد یک مانور سیاسی به نفع خود و هم‌قطارانش در حزب لیکود است. نتانیاهو فکر می‌کند که با تصویب بودجه میتواند اوضاع را به نفع خود کنترل کند اما واقعیت این است که نگرانی‌های امنیتی و اجتماعی در اسرائیل، به انضمام بی‌تفاوتی آمریکا در برخی مسائل از جمله مسائل منطقه باعث شده که وی از سوی مخالفان تحت فشار قرار گیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که مقامات ارشد ایالات متحده هم به دنبال مخابره پیام تهدید ایران به اسرائیل هستند و به همین دلیل نتانیاهو برای آنکه بتواند افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی را به نفع خود مهندسی کند بحث لزوم افزایش بودجه و تصویب آن به دلیل تقویت ارتش و روحیه سربازان آن را پیش کشیده است. نخست‌وزیر اسرائیل به خوبی می‌داند که اگر مجدداً پرونده اصلاحات ساختار قضایی را در دستور کار قرار دهد، مردم تل‌آویو و سایر شهرها علیه وی به خیابان‌ها خواهند آمد اما در پشت پرده او همچنان از سوی هم حزبی‌های خود تحت فشار قرار دارد و حالا یک بازی چند ضلعی را برای فرار از وضعیت فعلی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: نتانیاهو در این راستا علاوه بر بزرگنمایی تهدید هسته‌ای ایران اعلام می‌کند که ممکن است علیه تهران دست به اقدام نظامی بزنند و از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیل هم در حال مخابره پیام تهدید حزب‌الله و گروه‌های مقاومت فلسطین علیه تل‌آویو هستند. به عبارت دیگر نتانیاهو برای اینکه مخالفان داخلی خود در قضیه تصویب بودجه و تغییر ساختار قضایی را به خانه‌هایشان بازگرداند، سعی می‌کند به هر ترتیب که شده تهدیدهای پیرامونی را افزایش دهد که یکی از آنها تحریک غزه و دیگری بزرگنمایی تهدید ایران و حزب‌الله لبنان است. واقعیت این است که همانند گذشته نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد در افکار عمومی خود را ناجی مردم اسرائیل و تامین کننده امنیت رژیم صهیونیستی معرفی کند تا بتواند از یک سو اصلاحات قضایی به نفع خود را پیش ببرد و از سوی دیگر لزوم افزایش بودجه برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای را پیش بکشد.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: نتانیاهو همین حالا معتقد است بودجه فعلی برای طرح‌های مورد نظر وی ناچیز بوده و همین مساله را با تشدید تنش میان تل‌آویو و پیرامون آن توجیه می‌کند. او در حال ایجاد یک جنگ روانی علیه مخالفان و شهروندان اسرائیل است و در این میان برای آنکه بتواند مجدداً به مدت طولانی در ساختار سیاسی اسرائیل باقی بماند، بحث اصلاحات ساختار قضایی را پیش کشیده تا بتواند این نهاد را ذیل تصمیمات و نفوذ خود بیاورد و بعید نیست که با این اقدام پرونده‌های قضایی وی از گردونه رسیدگی خارج شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز