خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف غرب از ارسال جنگنده به اوکراین، فرسایشی کردن جنگ است/ اروپا و آمریکا مایل به پیشروی کی‌یف در عمق خاک روسیه نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۸۸۲

کارشناس مسائل اروپا گفت: به دلیل شرایط مناسب جوی و دریافت حجم انبوهی از تسلیحات نظامی توسط اوکراین، احتمال دارد یک عملیات نظامی جدید در خاک این کشور علیه روس‌ها رقم بخورد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ به اوکراین توسط آمریکا و اعضای ناتو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً یکی از موضوعاتی که در اجلاس گروه هفت در هیروشیما مطرح شد، ادامه حمایت سیاسی آشکار از اوکراین بود و در جای دیگر بحث تشدید تحریم‌های روسیه مورد بحث قرار گرفت. در این فضا شاهد آن هستیم که حجم بی‌سابقه‌ای از تسلیحات به اوکراین ارسال و در چند ماه اخیر موضوع ارسال تانک‌های لئوپارد و همچنین تانک‌های آبرامز به این کشور عملیاتی شد. در آنموقع بحث بر سر این بود که این تانک‌ها نمی‌توانند تغییرات جدی در روند جنگ اوکراین ایجاد کنند و در جای دیگر هم بحث این بود که ارسال چنین تسلیحاتی به اوکراین می‌تواند تاثیر مثبت بر روند تحولات میدانی بگذارد. حالا اما بحث ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ به اوکراین مطرح شده و به نوعی اتمسفر سیاسی پرونده مذکور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که فرسایشی شدن جنگ اوکراین باعث شده تا این کشورهای غربی تسلیحات ارسالی را در سطوح مختلف پیش ببرند؛ به عنوان مثال آنها در ابتدا سلاح‌های سبک‌تر به اوکراین ارسال کردند و حالا هم بحث به صادرات و ارسال سلاح‌های سنگین و استراتژیک کشیده شده که نشان می‌دهد جنگ در اوکراین به این زودی پایان نخواهد یافت بلکه این روند در حال شدت گرفتن است. این در حالی است که برخی از ناظران بین‌المللی معتقدند علاوه بر روسیه، کشورهای اروپایی و ایالات متحده هم قصد ندارند جنگ را فراتر از حوزه اوکراین و مرزهای این کشور پیش ببرند. اینکه دیده می‌شود فنلاند و سوئد در صف پیوستن به ناتو قرار می‌گیرند، به نوعی نشان از آن دارد که غرب در حال اعمال فشار بر مسکو است. از جهتی دیگر اروپا و آمریکا از طریق قدرت رسانه‌ای خود می‌خواهند هر طور که شده اوضاع را وارونه نشان دهند یا اینکه حداقل آن را به نفع خود هدایت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس باید متوجه بود که اوضاع بیش از حد حساس شده و بدون شک ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ اوکراین از دید روسیه پنهان نخواهد ماند و مسکو هم در مورد این مسئله راهبردهای خاص خود را روی میز دارد. با گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ اوکراین باید دانست که اهداف این منازعه نظامی مشخص است اما باید دید که آیا ارسال این جنگنده‌ها می‌تواند توازن نظامی را بر هم بزند یا خیر. در این میان ایالات متحده سعی داشت تا روسیه را در تله بیاندازد که موفق به این کار شد، اما باید توجه کرد آمریکا در نهایت صرفاً به دنبال تضعیف روسیه از طریق قدرت نرم و سایر ساز و کارهای مختص به خود است. این در حالی است که چین هم وارد میدان شده تا بتواند نقش میانجی را در پرونده اوکراین بازی کند که فکر نمیکنم موفق به انجام چنین کاری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس باید گفت که جنگ اوکراین و معادلات میدانی و سیاسی این پرونده در کوتاه مدت تغییر شگرفی نخواهد داشت و مجموع این مؤلفه‌ها خبر از ادامه یک جنگ فرسایشی می‌دهد که بدون تردید ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ غرب به اوکراین و آموزش خلبانان این کشور، بحران را عمیق‌تر خواهد کرد. به همین دلیل فکر می‌کنم که ارسال تجهیزات و تسلیحات به کی‌یف، صرفاً موجب آن می شود که یک جنگ روانی جدید پدیدار شود نه اینکه یک معادله نظامی تمام عیار و جدید را رقم بزنند. از سوی دیگر احتمال دارد اوکراین به دلیل شرایط مناسب جوی و دریافت حجم انبوهی از تسلیحات نظامی به دنبال آن باشد که یک عملیات نظامی جدید را در خاک خود و علیه نظامیان روسیه رقم بزند که به همین دلیل شاید بر روی زمین شاهد تقابل جدید میان دو طرف باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز