خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سمنان؛

استان زرخیز سمنان با کمبود آب مواجه است / کشور از اقتصاد دولتی رنج می برد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۸۷۱

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سمنان با بیان اینکه اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بیمار و دولتی است و از این بیماری همچنان رنج می برد، گفت: با وجود قوانین بالادستی و تاکیدات مسئولان عالی رتبه نظام، هنوز موفق به آزاد سازی اقتصاد نشده‌ایم.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح االله خدائیان در نشست فعالان اقتصادی استان سمنان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی سمنان  برگزار شد، بیان کرد: همچنان بخش های مهم اقتصاد در اختیار دولت است و آن بخشی هم که واگذار شده غالبا به صورت رد دیون بوده و در اختیارنهادهای شبه دولتی است که آن هم مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: قدرت رقابت از بخش خصوصی گرفته شده است و با وضعیتی روبرو شده ایم که روز به روز بخش خصوصی ضعیف تر شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: امیدواریم  در این دوره با پیگیری های انجام شده توسط مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور، از دامنه سیطره دولت بر بخش خصوصی کاسته شده و شاهد رشد بخش خصوصی باشیم.

امروز بخش خصوصی با مشکلات مختلف و متعددی رو به رو است

رئیس سازمان بازرسی کل کشوربا اشاره به برخی مشکلات بخش خصوصی، گفت: بخش نامه ها و مقررات خلق الساعه متعدد، یکی از این موانع موجود است؛ چنانچه گاهی اوقات یک بخش نامه در خصوص واردات یا صادرات یا ثبت سفارش صادر می شود که یک هفته اعتبار دارد و بلافاصله نقض می شود که ممکن است یک بخش خصوصی را به ورشکستگی کشانده و تولید کنندگان کشورهای دیگر را جایگزین آن کند.

وی با اشاره به طولانی بودن فرایند مجوزها، اظهار کرد: هنوز اعتتقاد ما بر این است که بخش دولتی این موضوع را به عنوان یک امضای طلایی در اختیار دارند و تمایل چندانی به آزاد سازی مجوزها ندارند؛ چون یک قدرتی است که در دست دارند و می خواهند برای همیشه داشته باشند.

خدائیان با بیان اینکه هیات مقررات، مقرر کرده است که این مجوزها الکترونیکی شود و مسئولان عالی رتبه هم به این موضوع ورود کرده اند، افزود: با این وجود هنوز این کار انجام نشده است و سازمان بازرسی با هر مسئولی که به این تکلیف قانونی عمل نکند، برخورد می کند.

بانک های خصوصی باید در خدمت مردم و اقتصاد جامعه باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، قیمت های دستوری و واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد را از دیگر مشکلات بخش خصوصی برشمرد و افزود: در این خصوص سازمان بازرسی برای تعداد زیادی از مسئولان در کشور و استان ها تشکیل پرونده داده است و واردات کالایی که مشابه آن در داخل وجود دارد جرم است و باید به دستگاه های نظارتی منعکس شود.

وی با اشاره به موضوع تامین سرمایه در گردش کارخانجات، گفت:تسهیلاتی که در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد باید متناسب با تورم باشد؛ متاسفانه تعداد زیادی از بانک های خصوصی تسهیلاتی را به شرکت ها و موسساتی اختصاص می دهند که در حال ساخت و ساز اماکن تجاری و مسکونی هستند یا به کارهای خدماتی می پردازند که سازمان بازرسی به این موضوع نیز ورود کرده است اما به خاطر نفوذی که این سیستم ها دارند، کار به کندی پیش می رود؛ بانکی که سرمایه مردم در اختیارش است باید در اختیار اقتصاد جامعه و مردم باشد نه در اختیار موسساتی که کاغذی هم هستند و عمده آنها وابسته به همان بانک می باشند.

بخش بزرگی از سازمان بازرسی درگیر تذکر دادن ها است

خدائیان، عدم برنامه ریزی در برخی بخش های تولیدی را از جمله دیگر مشکلات بخش خصوصی برشمرد و افزود: نداشتن آمار صحیح از تولید و مصرف در کشور، مشکلاتی را در این بخش به وجود آورده است؛ چنانچه بارها دیده ایم محصولی در بخش کشاورزی  تولید می شود که نداشتن بازار مصرف سبب پایین آمدن یکباره قیمت می شود و یا بخش خصوصی با گرفتن یک سفارش، آن را وارد می کند اما بخاطر تخصیص نیافتن ارز در دریا لنگر می اندازد و تخلیه نمی شود و امروز بخش بزرگی از سازمان بازرسی پیگیر این مسائل و تذکر دادن ها است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشو با بیان اینکه  بخشودگی جرائم مالیاتی برای برخی واحدها که دچار نوسانات اقتصادی شده اند، لازم است، افزود: گاهی اتفاق می افتد که یک واحد اقتصادی چند سال بعد مالیاتش را می پردازد و از بخشودگی جرائم هم برخوردار می شود در حالی که علاوه بر اینکه ارزش این مبلغ با مبلغ چند سال پیش یکی نیست، این یک امتیازی است که به شخص داده می شود و از طرفی دیگران هم تشویق می شوند که به همین نحو عمل کنند و این موضوع نیز به عنوان یکی از مشکلات موجود، در دستور کار سازمان بازرسی است.

استان سمنان یک استان زرخیز است که با کمبود آب مواجه است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با با بیان اینکه استان سمنان با وجود معادن بسیار غنی و واحدهای تولیدی فعال، یک استان زرخیز با مرمانی سخت کوش می باشد، افزود: این استان کویری با وجود ظرفیت های فراوان، با کمبود آب مواجه است.

وی با اشاره بر لزوم استفاده بهینه از تمام ظرفیت های موجود مانند: احداث تصفیه خانه و تامین آب واحدهای تولیدی از پساب، اظهار کرد: علاوه بر این موارد، بخشی از تامین آب سمنان باید از طرح های میان مدت و بلند مدت  انجام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با با بیان اینکه استان سمنان با وجود معادن بسیار غنی و واحدهای تولیدی فعال، یک استان زرخیز با مرمانی سخت کوش می باشد، افزود: این استان کویری با وجود ظرفیت های فراوان، با کمبود آب مواجه است.

خدائیان با اشاره بر لزوم استفاده بهینه از تمام ظرفیت های موجود مانند: احداث تصفیه خانه و تامین آب واحدهای تولیدی از پساب، اظهار کرد: علاوه بر این موارد، بخشی از تامین آب سمنان باید از طرح های میان مدت و بلند مدت  انجام شود.

انتهای پیام/
شهربانو خسروی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز