خبرگزاری کار ایران

خلعتبری در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

مردم از کتاب دلسرد شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۷۰

یک جور دلسردی و بی‌انگیزگی در میان مردم به وجود آمده و متاسفانه به نظر من این خمودگی و بی‌انگیزگی نسبت به آثار فرهنگی؛ خصوصا کتاب رو به تشدید است / گاهی اتفاق می‌افتد که در طول روز حتی یک مشتری هم به فروشگاه ما نمی‌‌آید.

ایلنا: مدیر انتشارات شباویز که بیش از ۳۰ سال است در حوزه‌ی نشر فعالیت دارد، زمستان امسال را یکی از سرد‌ترین زمستان‌ها برای حوزه‌ی فرهنگ و کتاب می‌داند. به باور او؛ رکود به وجود آمده در بازار نشر، در سال‌های اخیر کم نظیر بوده است.

وی دراین‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: چند کتاب آماده‌ی چاپ داریم اما هنوز مردد هستم که آن‌ها را منتشر کنم یا خیر! زیرا نگران‌ام اگر در ماه‌های آخر سال جاری کتابی را به بازار بفرستم، مورد استقبال قرار نگیرد. در این صورت از آنجا که تاریخ چاپ کتاب ۹۲ ثبت خواهد شد، در سال بعد نیز این کتاب‌ها قدیمی به حساب بیایند.

خلعتبری ضمن بیان این مطلب که بازار کتاب در زمستان امسال به مراتب بی‌رونق‌تر و سرد‌تر از بازار زمستان پارسال بوده، ادامه داد: گاهی اتفاق می‌افتد که در طول روز حتی یک مشتری هم به فروشگاه ما نمی‌‌آید و این بی‌سابقه است. تا جایی که اطلاع دارم وضعیت در کتاب فروشی‌های سایر نقاط تهران نیز مشابه است.

وی افزود: معمولا اگر کتابی خریداری شود، از سر نیاز است؛ نه علاقه. مثلا دانشجویان، دانش آموزان و کارمندان به دلیل رشتهِ تحصیلی یا شغلی خود بعضا به دنبال کتاب‌های آموزشی هستند. اما در حیطه‌ی نشر کودک و نوجوان؛ والدین ترجیح می‌دهند فرزندانشان اوقات فراغت خود را با تماشای تلویزیون و سایر سرگرمی‌ها بگذرانند، نه با کتاب.

این ناشر درمورد روحیه‌ی جمعی مردم نسبت به حوزه‌ی کتاب و مطالعه گفت: احساس می‌کنم یک جور دلسردی و بی‌انگیزگی در میان مردم به وجود آمده و همانطور که می‌دانید اگر فکری به حال دلمردگی‌های یک جامعه نشود، به مرور زمان این احساس در میان مردم تشدید می‌شود. به نظر من؛ این خمودگی و بی‌انگیزگی نسبت به آثار فرهنگی؛ خصوصا کتاب رو به تشدید است.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت فرهنگی چطور می‌تواند این وضعیت را کنترل و بهبود ببخشد، اظهار داشت: البته شرایط موجود عوامل متعددی دارد که مسائل و گرفتاری‌های معیشتی را نیز شامل می‌شود. اما معمولا مردم در هر جامعه‌ای باید تمهیداتی را بیاندیشند که مردم به مطالعه تشویق شوند.

مدیر انتشارات شباویز افزود: در برنامه‌های تلویزیونی می‌توان روح مطالعه را به جامعه انتقال داد. حتما در فیلم‌ها و سریال‌های خارجی دیده‌اید که کتاب در سکانس‌های مختلف حضور دارد، یا بازیگری درحال مطالعه است، یا درحال خرید کتاب، هدیه دادن کتاب، داستان خواندن برای کودکان و… اما در تلویزیون ما جای تبلیغات فرهنگی برای مطالعه خالی است. حتی کتاب در دکور برنامه‌ها هم جایی ندارد و پیش نمی‌آید که مثلا پشت سر یک مجری؛ قفسه‌ی کتابی وجود داشته باشد.

وی درمورد مطبوعات و نشریات نیز خاطرنشان کرد: فضای مطبوعات و جراید نیز از کتاب خالی است زیرا دیگر میل و رغبتی برای معرفی کتاب‌های خوب و تهییج مخاطبان به تهیه و مطالعه‌ی کتاب وجود ندارد.

خلعتبری در پاسخ به این سوال که «آیا تورم در نرخ کتاب نیز بر وضعیت موجود تاثیر داشته یا خیر؟»؛ گفت: اصلا مساله‌ی قیمت کتاب مطرح نیست زیرا کتاب در مقابل کالاهای دیگر اصلا گران نیست! مساله‌ی اصلی این است که اشتیاق به مطالعه وجود ندارد؛ وگرنه خریدن یک کتاب چندان هم هزینه بردار نیست.

وی از آماده شدن شباویز برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نظیر شارجه و بولونیا خبر داد و اظهار داشت: نمایشگاه‌های خارجی نشان می‌دهند که جهان زنده است و همین مساله باعثشده مولفان و تصویرگران کمی به ادامه‌ی فعالیت دلگرم می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز