خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اعلام کرد:

انجام 500 مورد گشت و پایش محیط‌زیستی در شمیرانات در سال 1401/ فقدان تصفیه‌خانه فاضلاب؛ مهمترین مشکل محیط‌زیستی شهرستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۳۲۴

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات گفت: در سال 1401 کارشناسان و ماموران اجرایی طی گشت و کنترل روزانه منطقه موفق به 500 مورد پایش واحدهای رستوران و مراکز خدماتی، رفاهی و اقامتی، مراکز معاینه فنی خودروها، کشتارگاه‌ها، پایش معادن، نمونه‌برداری از آب‌های سطحی و واحدهای مستقر در شهرستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی و بخش‌های مختلف شهرستان شدند و برای واحدهای آلاینده شناسایی‌شده، تشکیل پرونده شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست استان تهران، رضا سالاروند با اشاره به این که شهرستان شمیرانات با دو منطقه حفاظت‌شده ورجین و البرز مرکزی دارای حیات وحش منحصر به‌فردی است، عنوان کرد: مناطق تحت مدیریت این شهرستان توسط محیط‌بانان مستقر در  5 پاسگاه محیط بانی گلندوک، زردبند، راحت‌آباد، حاجی‌آباد وگرمابدر بصورت شبانه‌روزی مورد گشت و حفاظت قرار دارد.

وی افزود: رودخانه حفاظت‌شده جاجرود به عنوان منبع تأمین‌کننده آب شرب استان تهران که به لحاظ محیط‌زیستی نیز بسیار حائز اهمیت است، تحت پایش مستمر کارشناسان این اداره قرار دارد.

سالاروند با بیان این که در سال 1401 تعداد حدود 20 مورد شکایت در خصوص تصرفات، ساخت‌وساز غیرمجاز، شکار و صید، زنده‌گیری و آلودگی‌های هوا، آب و صوت از طریق سامانه 1540، سامانه سامد یا به صورت تلفنی و کتبی به این اداره واصل شد، گفت: در تمامی موارد بازدید و پیگیری‌های لازم از جمله ابلاغ اخطاریه، جمع‌آوری و مکاتبه با ارگان‌های مربوطه انجام شده است.

ارجاع 10 فقره پرونده شکار و صید به مراجع قضایی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات در خصوص برخورد با تخلفات شکار و صید در سال 1401 گفت: ماموران اجرایی این اداره در سال گذشته موفق به دستگیری شکارچیان و ارجاع 10 فقره پرونده شکار و صید به مراجع قضایی در دو منطقه ورجین و البرز مرکزی شدند.

وی با بیان این که در سال گذشته مجموعا حدود 1200  مورد استعلام به منظور صدور جواز احداث بنا، دیوار کشی، الحاق به بافت و سند مالکیت در این اداره مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: با 300 مورد از استعلامات موافقت شد و با باقی موارد نیز به دلیل مغایرت با ضوابط 782 و حریم رودخانه حفاظت‌شده و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مخالفت شد و تعدادی هم به دلیل عدم مراجعه متقاضی، به مرجع استعلام‌کننده عودت داده شد. 

برگزاری 500 نفر ساعت آموزش محیط‌زیستی در شهرستان شمیرانات

سالاروند در خصوص آموزش محیط‌زیستی و ارتقای فرهنگ محیط‌زیست در شهرستان شمیرانات نیز گفت: اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات در طی سال گذشته و پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده با آموزش و پرورش، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در مناسبت‌های محیط‌زیستی مانند هفته محیط‌زیست، روز زمین پاک، هفته هوای پاک، دهه مبارک فجر، روز حیات وحش و هفته درختکاری اقدام کرده است.

وی با اشاره به اجرای حدود  500 نفر ساعت آموزش در سطح شهرستان شمیرانات طی سال 1401، بیان داشت: دوره‌های آموزشی در زمینه موضوعاتی چون حفظ محیط‌زیست، حفاظت از حیات وحش، تفکیک پسماند، آلودگی هوا  و آشنایی با محیط‌بانان و وظایفشان بوده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات با اشاره به تحویل تعدادی حیات وحش توسط شهروندان دوستدار محیط‌زیست به این اداره در سال گذشته، اظهار داشت: در سال 1401 تعداد 3 بهله سارگپه، 2 بهله دلیجه، 2 بهله عقاب طلایی، 3 بهله جغد، یک قطعه کبک دری و 10 راس میش به این اداره تحویل داده شد که این حیوانات پس از تیمار و اطمینان از وضعیت سلامت در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان رهاسازی شدند.

سرشماری حدود 2 هزار و 600 راس حیات وحش در مناطق تحت مدیریت

سالاروند همچنین به اجرای برنامه سرشماری حیات وحش در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات اشاره کرد و گفت: برنامه سرشماری توسط پرسنل اجرایی و اداری این اداره در دو منطقه ورجین و البرز مرکزی صورت گرفت و مجموعا تعداد حدود 2 هزار و 600 راس از حیات وحش آماربرداری شد.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات، در زمستان 1401 خرید علوفه برای حیات وحش منطقه ورجین توسط خیرین و طبیعت‌دوستان به مقدار حدود 20 تن انجام شد و این علوفه‌ها روزانه توسط محیط‌بانان مستقر در واحد گلندوگ و زردبند توزیع شد.

فقدان تصفیه‌خانه فاضلاب؛ مهمترین مشکل محیط‌زیستی شمیرانات

سالاروند درباره مهمترین مشکلات زیست‌محیطی شهرستان شمیرانات گفت: علی‌رغم انجام اقدامات مورد نیاز اعم از حقوقی و کارشناسی، در پاره‌ای از موارد نتایج مطلوب حاصل نشده است و چالش‌هایی در حوزه استحفاظی این اداره وجود دارد. از جمله این که فقدان شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب، به نحوی که پاسخگوی نیاز منطقه باشد، مهمترین مشکل زیست‌محیطی شهرستان شمیرانات است. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شمیرانات ادامه داد: اغلب اقدامات قضایی صورت‌گرفته علیه رستوران‌های فاقد تصفیه‌خانه از سال 98 تا کنون، منجر به صدور رای محکومیت شده است، ولی بازدارندگی و ایجاد الزام کافی برای مدیریت اصولی فاضلاب و نصب تصفیه‌خانه را نداشته است.

وی تصریح کرد: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حوزه استحفاظی که غالبا شناسایی مرتکبان به لحاظ تخلف در زمان‌های غیراداری و تاریکی شب امکان‌پذیر نیست و لزوم بهبود و ارتقای ایستگاه سنجش آنلاین کیفی رودخانه حفاظت‌شده جاجرود که علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها در حال حاضر بلا استفاده است نیز از جمله دیگر این مشکلات محیط زیستی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز