خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان قرچک اعلام کرد:

جمع‌آوری ۱۲ واحد آلاینده محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱/ نیاز مبرم قرچک به احداث تصفیه‌خانه مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۵۵۴

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک به تشریح مجموع اقدامات انجام‌شده این اداره در سال ۱۴۰۱ و مهمترین اولویت‌های محیط‌زیستی شهرستان در سال جدید در پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رسول منصوری با اشاره به انجام ۵۳۳ مورد گشت و پایش محیط‌زیستی در سطح شهرستان توسط کارشناسان و یگان حفاظت این اداره طی سال ۱۴۰۱، گفت: این پایش‌ها منجر به شناسایی ۱۵۰ واحد جدید، صدور تعداد ۱۰۳ اخطاریه برای واحدهای متخلف و رفع آلایندگی و پلمب ۲۵ واحد آلاینده و غیرمجاز شد. 

وی با اشاره به توسعه شهرک صنعتی قرچک به دلیل نزدیکی به تهران و افزایش روزافزون جمعیت آن و لزوم نظارت و اهمیت بیشتر به موضوعات محیط‌زیستی گفت: تعداد ۴۰ مورد خوداظهاری ارائه‌شده از سوی واحدهای مشمول خوداظهاری و ۸ مورد نمونه‌برداری از خروجی سیستم تصفیه فاضلاب واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و آب‌های سطحی و همچنین نظارت بر نقل و انتقال پسماندهای صنعتی و ویژه از دیگر اقدامات انجام‌شده در طی سال ۱۴۰۱ بوده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک با اشاره به تراکم بالای جمعیت شهرستان، مساحت کم و نوع خاک اراضی شهرستان گفت: به دلیل اینکه فاضلاب‌های بهداشتی به سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری هدایت و سرانجام به اراضی غربی شهرستان منتهی می‌شود و در این بین تعدادی از افراد سودجو و کشاورزان از آن برای آبیاری محصولات خود استفاده می‌کنند و این امر می‌تواند سبب آلودگی محصولات کشاورزی، خاک و آب‌های سطحی شود، نیاز مبرم شهرستان به تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی بیشتر از قبل ملموس است. 

منصوری در ادامه با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی به عنوان نماد اقتصاد و رونق ملی هستند و با هدف ساماندهی صنایع ایجاد شده‌اند، گفت: با عنایت به اینکه شهرک صنعتی قرچک دارای ۴ فاز بوده و فاز اول به صورت کامل واگذار و تعداد حدودا ۲۵۰ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، لذا رسیدگی و بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهرک صنعتی قرچک به عنوان یکی از پتانسیل‌های ویژه این شهرستان در بخش صنعت و توسعه طی سال ۱۴۰۱ در دستور کار این اداره بوده و با توجه به این که در حال حاضر این شهرک صنعتی فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی است، پیگیری تجهیز این شهرک به سیستم تصفیه‌خانه مرکزی از اولویت‌های سال ۱۴۰۲ خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: کلیه واحدهای صنعتی که فعالیت تولیدی آن‌ها منجر به تولید فاضلاب می‌شود، ملزم به مدیریت پساب‌های خروجی و استانداردسازی آن مطابق با استانداردهای ملاک عمل محیط‌زیست هستند و در این راستا در سال ۱۴۰۱ سیستم تصفیه فاضلاب تعدادی از این واحدها در شهرستان به بهره‌برداری رسید. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ با توجه به پیگیری‌های مکرر بعمل آمده در خصوص رفع آلایندگی و ساماندهی واحدهای آلاینده، تعداد ۱۲ مورد بدلیل‌عدم رفع آلایندگی و تهدید علیه بهداشت عمومی و محیط‌زیست جمع‌آوری شدند، گفت: از این تعداد ۶ واحد شامل واحدهای غیرمجاز شست‌وشو و آسیاب پلاستیک، یک واحد تولید زغال از خاک اره و ضایعات چوب و ۵ واحد مربوط به واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند خشک در این شهرستان بوده و با توجه به اینکه فعالیت‌های غیرمجاز آن‌ها علاوه بر آلودگی محیط‌زیستی و بهداشتی، موجب نارضایتی شهروندان شده بود، پیگیری این اداره بعنوان ناظر عالی مدیریت پسماند تا حصول نتیجه صورت پذیرفت. 

منصوری ادامه داد: ۱۸ مورد پیگیری حقوقی در موضوعات محیط‌زیست انسانی، رسیدگی به ۱۵۳ مورد استعلام واصله از ارگان‌های مختلف و همچنین پیگیری احداث سیستم تصفیه فاضلاب و نصب فیلتراسیون واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی به منظور رفع آلایندگی از دیگر امور انجام‌شده در حوزه محیط‌زیست این شهرستان در سال ۱۴۰۱ بوده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک با بیان این که تعداد ۴۰ مورد شکایت مردمی در سال گذشته دریافت و رسیدگی شد، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ علاوه بر بررسی شکایات مردمی، به منظور رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات محیط‌زیستی شهروندان، میز خدمت محیط‌زیست در مساجد سطح شهرستان و مصلی مستقر شد. 

منصوری در تبیین دیگر اقدامات محیط‌زیست شهرستان قرچک در سال گذشته تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار این اداره قرار داشته و به طور جد پیگیری می‌شود، موضوع آموزش‌های عمومی و فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی برای گروه‌های مختلف است. 

وی افزود: در این رابطه ۴۰۰ نفر ساعت آموزشی در سطح شهرستان در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی انجام شده که از جمله دوره‌های آموزشی برگزارشده می‌توان به کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان و دهیاران با موضوع محیط‌زیست اشاره کرد. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قرچک با تاکید بر ضرورت توجه به تهدیدهای محیط‌زیستی در این شهرستان و لزوم اقدامات موثر برای کاهش معضلات این حوزه گفت: مهمترین تهدید محیط‌زیستی شهرستان قرچک، عدم وجود سیستم تصفیه‌خانه مرکزی شهرستان، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در کنار معابر اصلی و راه‌های مواصلاتی، تخریب و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، افت سطح آب زیرزمینی و فرونشست زمین وعدم ایجاد سیستم تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی است. 

منصوری در پایان در خصوص برنامه‌های راهبردی سال ۱۴۰۲ اداره محیط‌زیست قرچک گفت: از جمله برنامه‌های راهبردی این اداره در خصوص مسائل محیط‌زیستی شهرستان قرچک، پیگیری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی، نظارت بر عملکرد مراکز درمانی برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، نظارت بر مدیریت پسماند و ساماندهی پسماندهای صنعتی، آموزش و ترویج فرهنگ محیط‌زیستی در سطح مدارس و مساجد با کمک امامان جماعت و راه اندازی خانه‌های محیط زیست، پیگیری احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی قرچک و احداث سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی و شبکه فاضلاب شهری خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز