خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

بیش از نیم میلیون نفر متقاضی شرکت در آزمون آموزگاری ابتدایی شدند/ هنوز به معلمان بازنشسته نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۸۰۱

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: ما هنوز هم به معلمان بازنشسته نیاز داریم و آزمون استخدامی پیش رو تنها بخشی از نیاز ما به نیروی انسانی را برطرف می‌کند. در واقع این آزمون استخدامی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی را پوشش می‌دهد.

«صادق ستاری فرد» معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ادامه روند به کارگیری فرهنگیان بازنشستگان در امر آموزش در مدارس، بعد از برگزاری آزمون استخدامی اردیبهشت ماه سال آتی و جذب معلمان جدید، توضیح داد: ما هنوز هم به این معلمان بازنشسته نیاز داریم و آزمون استخدامی پیش رو تنها بخشی از نیاز ما به نیروی انسانی را برطرف می‌کند. در واقع این آزمون استخدامی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی را پوشش می‌دهد و باقی نیازهای ما همچنان وجود دارد. معلمان جدیدی که از طریق آزمون جذب می‌شوند در واقع جایگزین نیروهایی می‌شوند که قرار است بازنشسته شوند. 

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد تمهیدات و راهکارهای افزایش کیفیت نیروهایی که از طریق آزمون قرار است به کارگیری شوند، بیان کرد: تمام فرایند ارزیابی معلمان اصلاح شده است و در فایلی که منتشر شد نیز می‌بینید که ارزیابی‌ها براساس کاری خواهد بود که قرار است معلم در کلاس درس انجام دهد؛ مثلا یکی از ارزیابی‌های ما این است که آیا آموزگار ابتدایی در زیبایی شناسی، طراحی، نقش آفرینی، توانایی و مهارت اداره کلاس توانایی کافی دارد؟ آیا می‌تواند مطالب را به دانش آموزان منتقل و ارتباط موثری با آنها برقرار کند؟ 

او تصریح کرد: در ارزیابی و مصاحبه، ویژگی شخصیتی پذیرفته شدگان در آزمون بررسی می‌شود. ضمن اینکه دوره‌ای آموزشی ۱۰۰ روزه قبل از مهرماه ۱۴۰۲ برای مستخدمین پیش بینی کرده‌ایم و این افراد در ادامه دوره‌ یکساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان را هم می‌گذرانند. این دوره‌ها قبل از ورود به خدمت و ضمن خدمت هستند. 

ستاری فرد با تاکید به اینکه همه تغییر و تحولات پیش آمده در آزمون استخدامی در جهت جذب نیروی با کیفیت بوده، بیان کرد: ضوابط ثبت نام در آزمون استخدامی گذشته به نحوی بود که خیلی از نخبگان امکان شرکت در این آزمون را نداشتند و خیلی از تحصیل کردگان رشته‌های علوم پایه، علوم اسلامی و انسانی نیز نمی‌توانستند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و ما در این دوره محدودیت‌ها را حذف کردیم تا نخبگان بیشتر و بهتری در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت نام کنند و حالا که آمار متقاضیان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که به همین هدف رسیده ایم. 

او افزود: سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند و امسال ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر ثبت نام کرده‌اند که از مرز نیم میلیون رد شده است و این استقبال بی‌سابقه است. ما می‌توانیم رقابت‌پذیری را بیشتر کنیم و وقتی رقابت‌پذیری بیشتر می‌شود، امکان شناسایی بهتر مستعدان حرفه آموزگاری نیز فراهم می‌شود. 

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه علاوه بر دوره‌های مهارت افزایی دانشگاه فرهنگیان، دوره‌های بیشتری برای معلمان جدید برگزار خواهد شد، گفت: دوره‌های خاصی تحت عنوان دوره ضمن خدمت مهارت معلمی و علوم تربیتی برای آموزگاران جدیدی که پذیرفته می‌شوند پیش بینی کرده‌ایم تا نیروهای با کیفیتی جذب آموزش و پرورش شوند و ضمن تربیت در مسیر معلمی، در خدمت تعلیم و تربیت دانش آموزان کشور باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز