خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

سرانجام صادرات گاز به پاکستان چه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۵۸۲

یک کارشانس حوزه انرژی گفت: ما در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری در بخش بالادست گاز را نداریم و اقدامی هم برای کاهش مصرف و بهینه‌سازی نداشتیم، بنابراین عملا امکان چندانی برای صادرات مخصوصا در فصول پرمصرف نداریم.

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سرانجام برنامه پاکستان برای دریافت گاز اظهار داشت: پاکستان نیاز به گاز دارد و میزان آن هم در حال افزایش است، اکنون برای تامین این نیاز فزاینده تاسیساتی جهت دریافت گاز ال‌ان‌جی ایجاد کرده و از سوی دیگر هرچند مشخص نیست منطقی باشد یا نباشد دنبال اجرای تاپی هم هست. بنابراین در این شکی نیست که نیاز به گاز دارد و مسلما می‌تواند یک مشتری خوب گاز باشد. 

وی افزود: بخش عمده تراکم جمعیت و صنایع مصرف‌کننده گاز این کشور در شرق این کشور قرار دارد و غرب این کشور که در همسایگی ما است جمعیت و صنعت چندانی ندارد و از سوی دیگر قبایل و عشایری قرار دارند که به حکومیت مرکزی تمکین نمی‌کنند، بنابراین  اینکه تصور کنیم این خط لوله احداث شود و به صورت پایدار صادرات داشته باشیم، در شرایط حاضر دور از ذهن است.

این کارشانس حوزه انرژی در ادامه تاکید کرد: ما در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نداریم و اقدامی هم برای کاهش مصرف و بهینه‌سازی نداشتیم، بنابراین عملا امکان چندانی برای صادرات مخصوصا در فصول پرمصرف نداریم به طوری که اکنون صادرات ما به ترکیه و عراق در فصول سرد و گرم سال که مصرف داخلی برق و گاز بالا می‌رود دچار چالش می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ایران به خاطر مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده امکان صادرات گاز به پاکستان ندارد اما موضوع دیگر اینکه دوم تراز گازی کشور ما نیز منفی است، دیگر اینکه خط لوله باید از مناطقی عبور کند که دولت پاکستان حاکمیت چندانی بر آنها و به لحاظ مذهبی هم مخالف شدید ایران و شیعه هستند.

بهروزی‌فر درباره اجرایی شدن خط لوله تاپی بیان داشت: این خط باید از افغانستان عبور کند و شرایط افغانستان هم نشان داده که قابل اعتماد نیست هرچند قدرت دست طالبان است و مشکلاتی که قبلا دولت افغانستان با آنها مواجه بود وجود ندارد ولی هنوز مشکل داعش حل نشده و بعید است به این زودی برطرف شود. 

وی گفت: امنیت داخلی افغانستان به شدت تاپی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از سوی دیگر مرز افغانستان و پاکستان کوه‌های مرتفع و صعب‌العبور است که احداث خط لوله در این مسیر کار آسان و کم‌هزینه‌ای نخواهد بود بنابراین اینکه تصور کنیم ظرف مثلا 5 سال آینده تاپی به سرانجام برسد، قابل تصور نیست و دور از واقع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز