خبرگزاری کار ایران

دادوستد ۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در نخستین روز معاملاتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۲۷۳

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران از آغاز نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت بورس انرژی ایران، علی نقوی اعلام کرد: نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین با نماد (نفتگ۰۴۱۲پ۱د) و گواهی سپرده میعانات گازی با نماد (میعا۰۴۱۲پ۱د) در ساعت ۱۱ امروز (دوشنبه، ۲۲ اسفندماه) در بورس انرژی ایران آغاز و نماد معاملاتی آن بازگشایی و در ساعت ۱۴ به پایان رسید.

وی درباره جزئیات این معاملات بیان کرد: ۴۱ هزار و ۸۴۶ برگه گواهی سپرده نفت خام سنگین به‌قیمت هر بشکه ۷۰ دلار و ۷۸ سنت و همچنین ۴۳ هزار و ۹۷۵ برگه گواهی سپرده میعانات گازی به‌قیمت هر بشکه  ۶۸ دلار و ۷۸ سنت فروخته شد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران توضیح داد: امروز در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران در مجموع ۸۵ هزار و ۸۲۱ گواهی سپرده به‌ارزش ۵ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۴۶۱ دلار معامله انجام شد.

وی ادامه داد: ارزش معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین ۲ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۸۶۰ دلار (معادل هزار و ۷۷ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال) و ارزش معاملات گواهی سپرده میعانات گازی ۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۶۰۱ دلار (معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد و ۳۸ میلیون ریال) بود.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران اعلام کرد که از فردا معاملات ثانویه گواهی‌ها امکان‌پذیر است.

شایان ذکر است که معاملات گواهی سپرده نفت خام  و میعانات گازی هر هفته در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه انجام می‌شود، برای این معاملات از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه تا ۱۱ مرحله پیش‌گشایش و از ۱۱ تا ۱۴ معاملات پیوسته انجام خواهد شد.

بر این اساس همه اشخاص حقوقی و دارندگان کد PRX مجاز به خرید این گواهی‌ها هستند، حداقل خرید، یک هزار گواهی و حداقل تغییر حجم سفارش یک گواهی تعیین شده است.

حداقل مقدار برای تحویل فیزیکی میعانات گازی، ۳۰۰ هزار گواهی و حداقل مقدار برای تحویل فیزیکی نفت خام سنگین ۶۰۰ هزار گواهی است، سفارشات خرید و فروش این گواهی به‌صورت دلاری و با دامنه نوسان نامحدود در سامانه معاملاتی ثبت می‌شود.

محاسبه ارزش ریالی تسویه و کارمزدهای معاملات این گواهی‌ها بر اساس نرخ خرید حواله (دلار آمریکا) در سامانه نظارت ارز (سَنا) انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز