خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه تلاش می‌کند مناسبات‌اش با ناتو تحت تاثیر مناسبات با روسیه قرار نگیرد/ بعید است آنکارا به سمت خرید جنگنده‌های سوخو گرایش پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۷۹۲

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بعید به نظر می‌رسد ترکیه برای خرید جنگنده‌های استراتژیک به سمت روسیه گرایش پیدا کند چرا که اولویت سیاست خارجی و نظامی ترکیه همگرایی با غرب و ناتو است.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر انصراف ترکیه از خرید جنگنده های اف-۱۶ و در پاسخ به این سوال که آیا این انصراف جنبه اقتصادی داشته و با زلزله در این کشور مرتبط است یا سیاسی بوده و از تنش میان آنکارا و واشنگتن نشات می‌گیرد، گفت: این موضوع هم می‌تواند جنبه‌های اقتصادی و هم سیاسی داشته باشد. ترکیه در پروژه هواپیمای جنگنده اف- ۳۵ مشارکت داشت و قرار بود تعدادی از این جنگنده‌ها در اختیار ترکیه قرار بگیرد اما آمریکا به دلیل همکاری‌های ترکیه و روسیه و خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ از این کشور عملا فروش این جنگنده‌ها را به ترکیه ممنوع کرد و آنکارا هم به دنبال همکاری‌های نظامی بیشتر با مسکو رفت.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن جو بایدن و ترمیم روابط آمریکا و ترکیه، آنکارا این بار تصمیم به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ گرفت که به نظر می‌رسد این موضع جدید ترکیه می‌تواند جنبه‌های سیاسی و اقتصادی داشته باشد. ترکیه اگرچه عضو پیمان ناتوست اما همچنان علاقمند به حفظ روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی با روسیه است و در عین حال تلاش می‌کند رابطه خود با اوکراین را نیز حفظ کرده و توازنی را در این روابط ایجاد کند و مناسبات‌اش با ناتو تحت تاثیر مناسبات با روسیه قرار نگیرد.

وی افزود: به همین دلیل ترک‌ها در تحریم‌های اعمال شده از سوی اروپا و آمریکا علیه روسیه شرکت نکردند و انصراف ترکیه از خرید جنگنده‌های اف- ۱۶ می‌تواند افزایش دامنه تنش میان آمریکا و ترکیه از یک سو و آمریکا و ناتو از سوی دیگر باشد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که با انصراف ترکیه از خرید جنگنده‌های آمریکایی، این کشور به خرید از چه کشوری تمایل پیدا می‌کند و آیا سوخو جایگزین اف-۱۶ خواهد شد، گفت: بعید به نظر می‌رسد ترکیه برای خرید جنگنده‌های استراتژیک به سمت روسیه گرایش پیدا کند. اولویت سیاست خارجی و نظامی ترکیه همگرایی با غرب و ناتو است ولی در عین حال می‌کوشد به عنوان یک قدرت منطقه‌ای رابطه متوازنی با روسیه داشته باشد و به نوعی ترکیه روی لبه مرز قرار دارد و اگر بنا باشد یک طرف را انتخاب کند، آنکارا تلاش می‌کند تا به هر شکل ممکن همگرایی با غرب را حفظ کند.

وی افزود: هم آمریکا و هم ناتو در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند نقش ترکیه را در این منطقه نادیده بگیرند. آنکارا با توجه به این ظرفیت، از این فرصت‌ها نهایت بهره‌برداری را برای تامین امنیت و منافع ملی خود می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز