خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؛

وقوع اختلاس ۸ میلیاردی در سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران/ اعضای شورا مدتی است از میادین میوه و تره‌بار خرید نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۱۶۵

اعضای شورای شهر تهران امروز در صحن شورا ضمن وارد کردن انتقاداتی جدی به عملکرد سازمان مدیریت میوه و تره‌بار شهرداری تهران، از وقوع اختلاس ۸ میلیارد تومانی در این سازمان خبر دادند که البته به گفته مدیرعامل این سازمان، از این اختلاس جلوگیری شده و مبلغ مربوطه به بیت‌المال بازگردانده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در یکصد و سی و چهارمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران، اعضای پارلمان شهری پایتخت در جریان بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، به عملکرد سازمان مدیریت میادین شهرداری، محقق نشدن وعده‌ها درباره تاسیس میادین میوه و تره‌بار جدید، کاهش کیفیت ارائه خدمات در میادین و اضافه شدن بیش از حد نیرو به این سازمان بخصوص از نهادهای خارج از شهرداری، اعتراض کردند.

در این جلسه، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کنونی سازمان مدیریت میادین و تره‌بار شهرداری تهران گفت: نارضایتی خرید از میادین میوه و تره‌بار در بین مردم رو به افزایش است، خود من و برخی دیگر از اعضای شورا مدتی است از میادین خرید نمی‌کنیم و به عنوان نمایندگان مردم از این سازمان گلایه‌مند هستیم، چراکه وضعیت میادین تهران نابسامان است.

وی افزود: در حالی که وعده داده شده بود در دوره جدید شهرداری چندین میدان جدید میوه و تره‌بار در تهران اضافه شود، اما یک سال و نیم از مدیریت کنونی شهری گذشته و هنوز حتی یک میدان به شهر تهران اضافه نشده است. این در حالی است که شاهد اضافه شدن تعداد زیادی نیرو به این سازمان در سال جاری بوده‌ایم که برخی از آنها از خارج از شهرداری جذب شده‌اند. در حال حاضر وضعیت سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار بحرانی است، شهردار تهران به این وضعیت رسیدگی کند.

انتقاد از اجرا نشدن مصوبه شورا و وقوع اختلاس در سازمان میادین

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز به وضعیت جذب نیرو در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار انتقاد کرد و گفت: فرمانداری تهران براساس مصوبه شورا رای داده است که شهرداری موظف است برای تمام پست‌های سازمانی از نیروهای داخلی استفاده کند، اما یکی از سازمان‌هایی که از آیین‌نامه فرمانداری و مصوبه شورا پیروی نکرده، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار است.

وی افزود: در این سازمان برخی معاونین از خارج از مجموعه وارد شده‌اند و از طرفی نیروی انسانی زیادی جذب شده است که نیاز به بودجه بیشتر برای پرداخت حقوق آنها وجود دارد. این مساله در مصوبه بودجه امسال تصویب و ابلاغ شده است، اما وقتی می‌خواهیم پیگیری کنیم، تنها در حد مکاتبه و تذکر می‌توانیم اطلاعات را دریافت کنیم و نظارت داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: چرا سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران وارد چرخه توزیع کالا شده است؟ درحالی که اساسنامه این سازمان مجوز چنین امری را نداده و وظیفه سازمان در اختیار قرار دادن کالا با قیمت کمتر از بازار به شهروندان است و اگر یک ریال از بودجه سازمان برای زنجیره توزیع هزینه شود، خلاف قانون خواهد بود.

امانی همچنین به وقوع یک فقره اختلاس با مبلغ نزدیک ۸ میلیارد تومان در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار اشاره کرد و گفت: هرچند خبر اولیه این اختلاس از طرف خود سازمان منتشر شد، اما به سادگی از کنار آن گذشتند. باید ساز و کار برخورد با این مساله و جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه مشخص شود. اطلاعات این موضوع در اختیار من است و باید ساز و کاری برای رسیدگی به وضعیت این سازمان مشخص شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید از عدم رعایت مصوبات شورا در جذب نیروها در برخی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران جلوگیری کنیم، زورمان به شهردار تهران نمی‌رسد، اما زورمان به مدیران این سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌رسد تا با آنها برخورد کنیم.

چمران: زور شورا به شخص شهردار تهران هم می‌رسد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این اظهارات امانی گفت: در مصوبه شورا جذب نیرو از خارج از سازمان‌ها یا خارج از شهرداری یعنی دیگر بخش‌های دولتی و عمومی به طور کامل منع نشده و ضوابطی برای این کار مشخص شده است. درباره جذب نیرو در تک‌تک سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نیز می‌توانیم اتفاقاتی که افتاده را با مصوبات شورا تطبیق دهیم و اگر جایی خلافی رخ داده باشد، حتما زورمان می‌رسد که برخورد کنیم.

‌وی افزود: اگر اقدامی غیرقانونی باشد، شورا می‌تواند به خود شهردار تهران نیز تذکر دهد و حتما به واسطه اختیاراتی که قانون به ما داده است، زور شورا به شخص شهردار نیز می‌رسد، چراکه زور قانون به شهردار می‌رسد و ما هم نمایندگان قانونی مردم در شورای شهر هستیم. بنابراین چه شهردار و چه مدیران شهرداری درباره عملکرد خود به شورای شهر پاسخگو باشند.

مدیرعامل سازمان: اختلاس مربوط به دوره قبل بود که جلوگیری شد

در ادامه جلسه، ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران برای پاسخ به موضوعات مطرح‌شده به پشت تریبون شورا آمد و گفت: سازمان میادین یک سازمان تخصصی است و مدیران این سازمان عمدتا از وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شده‌اند و با توجه به تخصصی بودن این سازمان، این موضوع طبیعی است.

وی درباره ورود سازمان میادین شهرداری به چرخه توزیع کالا نیز توضیح داد: اساسنامه سازمان تاکید می‌کند که ما مکان توزیع برای تولیدکننده واقعی باشیم. در تهران ۶۰ هزار بهره‌بردار وجود دارد و ما چگونه می‌توانیم سیستمی را در میادین ایجاد کنیم که این افراد محصولات خود را توزیع کنند، جز این که فرصتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان واقعی بدون وجود دلال، محصولات را عرضه کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: سه هزار غرفه در میادین تهران وجود دارد که مزایده‌های مربوط به آنها طبق قانون برگزار می‌شود، اگرچه در گذشته بعضا افراد دلال در این مزایده‌ها برنده می‌شدند، اما تلاش ما حذف دلالان در این زمینه است. درباره توزیع محصولات نیز ما محصولات را مستقیما از تولیدکنندگان خریداری می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم. ما تنها عرضه را انجام می‌دهیم و وزارت جهاد تامین‌کننده است. البته ما علاوه بر خود میادین میوه و تره‌بار، درباره تامین بخشی از محصولات فروشگاه‌های شهروند نیز وظیفه داریم.

فصاحت درباره موضوع وقوع اختلاس در سازمان مدیریت میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز توضیح داد: پرونده اختلاس مرتبط با این دوره نبوده و در دوره گذشته رخ داده است و بنده فرد مربوطه را برکنار کرده‌ام. سه نفر تبانی کرده بودند و برکنار کردیم. همچنین ۶ میلیارد تومان مبلغ اختلاس‌شده را نیز بازگرداندیم. یکی از این افراد اقامت کانادا گرفته بود و قصد اختلاس ۳۰ میلیارد تومانی داشت که جلوی آن گرفته شد.

وی افزود: در دوره گذشته برخی جعل سند می‌کردند و سندی که یک بار پرداخت شده بود‌ را با سوء استفاده از سیستم مکانیزه مجددا تولید می‌کردند که تلاش ما این بود با این روند برخورد شود.

این مقام مسئول در شهرداری تهران درباره علت افتتاح نشدن میادین میوه و تره‌بار جدید در دوره کنونی مدیریت شهری نیز توضیح داد: تا کنون ۱۵۱ زمین برای احداث بازار به ما معرفی شده است که از این تعداد، ۴۷ زمین تایید شده‌اند که‌ در ۱۴ مورد کلنگ‌زنی انجام شده است و در بقیه زمین‌ها نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد. تصور ما این بود که اقدامات روان پیش برود، اما تعداد زیادی از این موارد به مشکل حقوقی برخورد کرد و تعدادی افراد اراضی خود را پس گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز