خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش:

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۸۹۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داددو گفت: امسال ۲۸ هزار و ۱۷ نفر آموزگار استثنایی، ابتدایی و عشایری و مرزی جذب می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صبح امروز ششم اسفندماه برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در ابتدای این نشست خبری در مورد رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی تشکیل شد که شامل شاغلین و بازنشستگان است.نو معلمان قریب به ۱۳۰ هزارنفر از این عدد را شامل می شود. حدود ۴۱۱ هزار و ۸۷۰ هزار حکم قطعی صادر شده است. ۶۶هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته هستند و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ شاغلین هستند. توزیع رتبه ها از یک تا پنج انجام شده است. رتبه یک ۳۱ هزار ۵۹۲ نفر، رتبه دو ۸۱ هزار و ۲۸ نفر، رتبه سه ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ نفر و رتبه چهار ۱۳ هزار ۱۶۸ نفر  و رتبه پنج هزار و ۲۳۸ نفر هستند.

او در ادامه گفت: تا پایان سال امیدواریم رتبه بندی را به سرانجام برسانیم. آن‌هایی که احکام قطعی گرفته اند این امکان را دارند که حکم خود را در سامانه مشاهده کنند. از ۹ اسفندماه امکان شکایت و اعتراض وجود دارد و در سامانه شرایط اعتراض به رتبه بارگذاری خواهد شد.

ستاری‌فرد افزود: در سال آینده با موجی از بازنشستگی روبه‌رو می‌شویم و ۸۴ هزار نفر سال بعد مشمول بازنشستگی هستند.۲۰ درصد از این افراد پیش بینی می کنیم در آموزش و پرورش بمانند و ۷۰ هزار نفر پیش بینی بازنشستگی ماست. راهکار ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان جایگزین شود اما خروجی فعلی این دانشگاه کفاف نیاز ما را نمی دهد. ۴۱۸ متر مربع از آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد تا بتوانند اقدام جدی انجام دهد.

او تاکید کرد: ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو تامین می‌کنیم و بقیه نیاز را باید از طریق قانون و ماده ۲۸ تامین کنیم. ساز و کار ماده ۲۸ تغییراتی جدی کرده و اگر بخواهیم در چند دسته این تغییرات را بسط دهیم به جذب نیروی با کیفیت می انجامد. پیشنهاد و پیش بینی ما این بود آزمون استخدامی آخر اسفندماه باشد اما با توجه به ایجاد زمان برای مطالعه و برای اینکه با چالش انتهای سال مواجه نشویم، آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ برگزار می شود. در فروردین ماه که مصادف با ماه مبارک رمضان است آزمون را در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع ادامه داد: فرایند ثبت نام آخر همین هفته از ۹ یا ۱۰ اسفند شروع می شود. آزمون فعلا برای جذب دوره ابتدایی انجام می شود. ۲۴ هزار و ۶۹۴ معلم ابتدایی، ۲ هزار و ۳۳۲ نفر معلم دانش آموزان استثنایی و برای مناطق عشایری و مرزی ۹۹۲ نفر جذب می کنیم. در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ نفر آموزگار استثنایی، ابتدایی و عشایری و مرزی جذب می شوند.

او با اشاره به تغییر منابع و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان آزمون‌های استخدامی اظهار کرد: قبلا داوطلب یک یا دو کد شغل محل را می توانستند انتخاب کنند، اما پیشنهاد دادیم که سازمان سنجش هر سه شغل محلی که داوطلب اجازه دارد انتخاب کند را بررسی کند.

ستاری‌فرد خاطرنشان کرد: در گزینش عمومی، اختصاصی و تخصصی در ۲۳ حیطه در موضوع ارزیابی تکمیلی و مصاحبه موارد امتیازآور برای داوطلبان روشن و شفاف شد. ما می‌خواهیم از ارزیابان حرفه‌ای بهره ببریم تا شایستگی‌های اختصاصی داوطلبان را بسنجند. همچنین کار ارزیابی و مصاحبه را نیروی های بومی انجام نمی دهند تا شائبه ای پیش نیاید و امنیت خاطر داوطلبان فراهم شود.

او با اشاره به افزایش سن داوطلبان بیان کرد: ۴۰ سال تمام برای داوطلبان آزمون پیش بینی شده و حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است و فارغ از اینکه دارای مدرک کارشناسی هستند یا ارشد می توانند با داشتن این سن در آزمون شرکت کنند.

وی گفت: ما مکلف هستیم بهترین نیروها را برای ابتدایی به کار بگیریم. شرایط احزار را برای همین هدف تغییر داده ایم؛ در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد داوطلبانی که معلم شدند دانش آموختگان دانشگاه آزاد و پیام نور و غیردولتی بودند. در نتایج تیمز و پرلز هم می بینیم که رتبه خوبی نداریم. همچنین قبلا اینطور بود که معلمان جذب شده باید افرادی باشند که علوم تربیتی خوانده اند اما بر همین اساس امسال بعد از مشورت با کارشناسان و صاحب نظران در رشته های علوم قرآنی، انسانی و علوم پایه درس خوانده اند می توانند در آزمون جذب شوند.

او افزود: در آزمون سال بعد نسبت به بسط رشته های مجاز برای شرکت در آزمون استخدامی که در شورای توسعه مدیریت انسانی هم تصویب شده امکان شرکت داوطلبان از رشته های علوم انسانی، اسلامی و علوم پایه فراهم شده و در مرحله مصاحبه ارزیابی دقیقی از آنها انجام می شود.

ستاری فرد با تاکید به اینکه معلم باید توانایی قصه گویی، داستان نویسی، تلاوت قرآن، اجرا و طراحی بازی و... داشته باشد، گفت: در مرحله آزمون تخصصی ضمن مصاحبه و ارزیابی تکمیلی از او آزمون گرفته می‌شود. کاربست مهارت های یادگیری و یاددهی، خلق موقعیت بدیع یادگیری سوابق تربیتی و فناوری شاخص ها و شایستگی های عمومی در حوزه ارتباط و تعامل سازنده و خلاقیت و تسلط بر دانش تربیتی، قانون گرایی و تسلط بر اسناد بالادستی از دیگر شاخص هایی است که مورد نظر ماست. در مجموع ۲۳ شاخص برای داوطلبان ارزیابی وجود دارد.

او تاکید کرد: حافظان قرآن کریم فارغ از اینکه رشته شان چیست می توانند در آزمون شرکت کنند. حدنصاب نیز در آزمون تغییر کرده است. قبلا نمره نفر اول هر استان حدنصاب می شد که اصلاح شد؛ امسال میانگین ۳ نفر اول هر منطقه ملاک عمل است و افراد بیشتری به مصاحبه راه می یابند. تغییر حد نصاب کمک می‌کند که افراد بیشتری در آزمون شرکت کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع ادامه داد: در دوره قبل ۹۷۷۵ صندلی ما خالی ماند. در تکمیل ظرفیت هم دیدیم که همه نمره‌های داوطلبان منفی بود که دلیلش عدم اجازه شرکت داوطلبان از سایر رشته ها بود. سهم آزمون نسبت به ارزیابی تغییر کرد و در آزمون پیش رو سهم آزمون کتبی ۴۰ درصد و سهم ارزیابی تکمیلی یا مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود.

ستاری فرد گفت: اگر آزمون را ۸ اردیبهشت ماه برگزار کنیم در نیمه تیرماه نتایج نهایی انجام می شود و فرصت مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان شهریورماه فراهم می شود. آزمون ۱۰۰۰ امتیازی پیش بینی شده است و ۶۰۰ امتیاز مصاحبه و ۴۰۰ امتیاز نمره کتبی خواهد بود و امتیاز حیطه عمومی ۴ و تخصصی ۵ و اختصاصی نیز ۴ است.قبولی نهایی سخت، اما ورودی آسان تر شده است.حد نصاب قبولی در آزمون نهایی ۴۷۰ امتیاز خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز