خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا عنوان شد/ قسمت دوم

وابستگی تعاون به دولت از خلاءهای این حوزه است+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۶۹۷

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: وابستگی‌های شرکت‌های تعاونی به دولت و حاکمیت یکی از خلاءهای حوزه تعاون است و همین باعث شده در دوره‌هایی که دولت به تعاون توجه ویژه داشته این حوزه رشد کند و وقتی توجه کم شده تعاون هم افت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قاسم آقاعلیخانی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم درباره فراز و فرودهای تعاونی‌ها گفت: در زمینه رشد تعاونی‌ها در حوزه فرهنگی و قانونی و اداری نقص داریم، پیشینه کشور با تعاون عجین بوده و روستاها تعاونی نانوشته داشتند و تاکید بر تعاون می‌تواند الگوی اقتصادی و اجتماعی و عملی قرار گیرد.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد: زمانی که سرمایه اجتماعی پایین آمده شرکت‌های تعاونی کم تشکیل شده یا به سمت غیرفعال شدن پیش رفته و در دهه 60 به دلیل بالا بودن سرمایه اجتماعی، تعاونی‌ها وضعیت خوبی دارند.

وی ادامه داد: ادغام وزارت تعاون، در عمل باعث شد این بخش از یک وزارتخانه به معاونت‌های پنج گانه یک اداره کل برسد و در این مقطع بود که تعاون آسیب دید و اتفاقات ناخوشایندی برای این بخش رخ داد.

بخش مسکن جزء شاخص‌ترین تعاونی‌ها است

این مسئول با اشاره به اینکه تعاونی‌های مسکن از دهه 80 به بعد جزء شاخص‌ترین تعاونی‌ها بودند، بیان کرد: واگذاری‌های مسکن مهر به تعاون باعث رشد این بخش شد، همچنین شاهد این هستیم که واحدهای خوبی در شهرک مینودر شکل گرفت، اما در دهه 80 به بعد که واگذاری‌ها را نداریم تعاونی‌های مسکن با افت نسبی مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: در مقایسه تعاونی‌ها و میزان فعالیت آن‌ها باید در نظر داشت که بخش تعاون ازجمله تعاون مسکن از بخش تعاون روستایی مستقل است.

آقاعلیخانی ادامه داد: تعاونی‌ها باید از حالت وابستگی به بخش دولتی خارج شوند؛ زیرا سرمایه اساسی تعاونی‌ها، اعضا و مشارکت آن‌ها است که سرمایه‌های اندک مالی و فکری خود را آورده‌اند و نباید به افراد فعال در تعاون به عنوان افراد آسیب پذیر نگاه شود.

کار جمعی و تعاونی عامل موفقیت است

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها با واگذاری‌ها فعال می‌شوند، گفت: در مسکن مهر، بخش تعاون واحدهای زیادی را ساخت و باری را از دوش دولت برداشت، برای حمایت از تعاونی‌های مسکن در قالب مصالح و اینکه مصالح به قیمت تعاونی در اختیار قرار گیرد، در حال حاضر قابل اجرا نیست، البته خرید از تولیدکننده و حذف واسطه‌ها تاحدودی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با تاکید بر اهمیت همکاری و کار جمعی در پیشرفت عنوان کرد: در رابطه با کار جمعی اگر مسائلی پیش آمده به دلیل ضعف‌های فرهنگی و در مرحله رشد بوده و عدم رعایت قانون یا برخی زیاده خواهی‌ها مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی گفت: اتاق تعاون به عنوان بخش خصوصی مکمل و کمک کننده به حوزه تعاون است و هر جامعه‌ای جز با تعامل و همکاری کار پیش نمی‌رود و بین ما و اتاق تعامل خوبی برقرار است.

 

حجم ویدیو: ۱۴۲.۹۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۴:۵۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز