خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تأکید کرد:

ضرورت توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه میان پارک‌های علم و فناوری و کشورهای عضو اکو

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۴۹۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان همکاری‌های اقتصادی با تدوین برنامه بورس مشترک، زمینه‌سازی برای ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری، زمینه همکاری علمی و فناورانه گسترده‌تر جوامع اکویی را فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از داشگاه اصفهان، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو ضمن خوشامد به اعضای بنیاد علمی اکو اظهار داشت: وقوع زلزله مصیبت‌بار را در کشورهای دوست و برادر، ترکیه و سوریه را تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند به بازماندگان صبر عنایت کند. 

وی تأکید کرد: بنیاد علمی اکو، سیزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و در این مدت جمهوری اسلامی ایران با اعضای این سازمان روابط خوبی را برقرار کرده و میزبانی دو نشست هیات علمی در ۴ سال اخیر نشان دهنده توجه ایران به اهمیت درحوزه علم و فناوری است. 

زلفی‌گل عنوان کرد: در دولت سیزدهم، سیاست‌های حسن همسایگی در اولویت بوده و سیاستی کلیدی است و سازمان همکاری‌های اقتصادی در راستای همین سیاست جایگاه قابل توجه دارد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: وزارت علوم ایران با پیگیری‌های مجدانه پس از چند سال موفق شد بنیاد علمی اکو را وارد فهرست گروه اول عضویت دولت جمهوری اسلامی کند. 

وی با بیان اینکه اکو به عنوان سازمانی منطقه‌ای متشکل از ۱۰ کشور با مساحت تقریبی ۸ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی معادل ۵۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای برای همکاری میان ملل منطقه است، اظهار کرد: اکو اقتصادی است که برای رشد، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه متولد شده اما در سه دهه فعالیت خود علاوه بر اقتصاد و تجارت، وارد همکاری در دیگر بخش‌ها نیز شده است. 

زلفی‌گل با بیان اینکه همکاری‌های علمی و فناوری یکی از این حوزه‌ها است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر قبول کنیم علم و فناوری و آموزش و نوآوری پیش‌نیاز رشد، توسعه پایدار، تغییر و پیشرفت جوامع است باید به همکاری‌های این حوزه توجهی شایسته داشته باشیم. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: دولت‌های عضو اکو چالش‌هایی مشترک از جمله معضلات زیست‌محیطی، آب و انرژی دارند و دول عضو تاکنون در حوزه اقتصاد قدم‌های مهمی برداشته و دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست همسایگی اقداماتی قابل توجه برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو اکو انجام داده اما برای افزایش و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی راهی طولانی در پیش داریم. 

وی خاطرنشان کرد: گام اول در این مسیر شناخت وضعیتی است که در آن قرار داریم و در این راستا وزارت علوم ایران پیشنهاد می‌کند بنیاد علمی اکو به‌عنوان نقطه ثقل همکاری‌های علمی و فناورانه میان دولت‌ها، بانک اطلاعاتی درباره وضعیت علوم، فناوری و آموزش کشورهای منطقه ایجاد کند و این بانک، اقدامی کلیدی است. 

زلفی‌گل اظهار داشت: این کار در گام بعدی می‌تواند به انتشار گزارش‌های ادواری از وضعیت پیشرفت علمی و فناورانه کشورهای منطقه اکو و میزان همگرایی دول عضو در این حوزه کمک کند و جمهوری اسلامی با تاسیس پایگاه اطلاعاتی علمی و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در این زمینه تجربه لازم را داراست. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: همکاری جوامع علمی و فناورانه کشورهای عضو اکو، نتایجی به مراتب موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر از کشورهای عضو اکو خواهد داشت و پیشنهاد دارم روند همکاری کشورهای عضور را به‌عنوان یک برنامه، با تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح‌های چندجانبه پیگیری کند. 

وی اظهار داشت: زمان آن رسیده که سازمان همکاری اقتصادی مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی پیشرو با تدوین برنامه بورس مشترک، زمینه‌سازی برای برنامه تقابل دانشگاهی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک‌های علم و فناوری زمینه همکاری علمی و فناورانه گسترده‌تر جوامع اکویی را فراهم کند. 

زلفی‌گل در پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم تحقیقات و فناوری از بنیاد علمی را اعلام کنم و امیدوارم لحظات خوبی را در ایران و شهر تاریخی اصفهان سپری کنید. 

در این اجلاس ۲ روزه هیات امنای بنیاد علمی اکو به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده بحث و تبادل نظر خواهند کرد. 

اِکو (ECOSF)، سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی شامل ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اُزبکستان است که هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه با پوشش حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت است؛ بنیاد علمی اکو یکی از موسسه‌های تخصصی این سازمان است که با هدف توسعه اقتصادی بر پایه ارتقای علم، فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند. 

سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) برای پیشرفت اقتصاد منطقه‌ای و با هدف ایجاد بازار مشترک برای حدود ۵۰۰ میلیون نفر فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز