خبرگزاری کار ایران

انتقاد یک بازنشسته از شرایط وام جدید بازنشستگان کارگری

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۷۹۴

یک فعال صنفی بازنشستگان از شرایط وام قرض‌الحسنه سازمان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان تامین اجتماعی برای بهمن ماه، سامانه ثبت نام وام ضروری بازنشستگان را باز کرده است. این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در دهه‌ی پایان بهمن، وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی به مستمری‌بگیران این سازمان پرداخت خواهد شد.

اما سیداحمد حسینی (بازنشسته‌ی کارگری خوزستان) معتقد است؛ شرایط وام به گونه‌ای است که عملاً بازنشستگان نمی‌توانند دریافت‌کننده‌ی آن باشند.

در اطلاعیه‌ی سازمان، شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه‌ی ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان به این ترتیب ذکر شده است: «باتوجه به محدودیت منابع و وجود متقاضیان فراوان برای دریافت تسهیلات؛ بازنشستگانی که سن آن‌ها حداقل ۵۰ و حداکثر ۷۸ سال است و دارای حداقل دو فرزند تحت تکفل هستند و طی دو سال گذشته نیز از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده نکرده‌اند، در این مرحله امکان استفاده از این تسهیلات را دارند.»

سیداحمدحسینی در رابطه با این شرایط می‌گوید: کدام بازنشسته‌ی بین ۵۰ تا ۷۸ سال، دو فرزند تحت تکفل در خانه دارد؛ این شرط، همان سنگ بزرگ و علامت نزدن است؛ شب عید با این شروط غیرممکن، بازنشستگان را از دریافت وام محروم می‌کنند.

در قانون تامین اجتماعی، «فرزند تحت تکفل» تعریف مشخصی دارد: فرزندان پسر قبل از ۱۸ سالگی و دختران تا زمان ازدواج، تحت تکفل محسوب می‌شوند. به این ترتیب، بسیاری از فرزندان بازنشستگان از دایره‌ی تحت تکفل بودن خارج هستند.

حسینی شرایط خودش را توصیف می‌کند: من به عنوان یک بازنشسته، یک پسر ۳۰ ساله دارم که هنوز با ما زندگی می‌کند و یک دختر ۲۶ ساله که ازدواج کرده است؛ با این حساب، من هیچ فرزند تحت تکفلی ندارم و نمی‌توانم وام قرض‌الحسنه بگیرم!

او ادامه می‌دهد: شاغلان عموماً یک یا دو فرزند تحت تکفل دارند اما فرزندان بازنشستگان یا بالاتر از سن قانونی هستند یا ازدواج کرده‌اند؛ شاید یک درصد از بازنشستگان کشور همچنان دو فرزند تحت تکفل در خانه داشته باشند؛ سوال اینجاست که چرا چنین شرطِ غیرممکنی برای وام در نظر گرفته‌اند؟

حسینی با تاکید بر هزینه‌های سنگین خانواده‌های بازنشسته در شب عید می‌گوید: یک بازنشسته حتماً فرزندان و نوه‌هایی دارد که در ایام نوروز به خانه‌ی او می‌آیند؛ همین دید و بازدیدها هزینه‌ها را بسیار بالا می‌برد؛ لااقل شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه را تسهیل می‌کردند تا همه‌ی بازنشستگان کارگری بتوانند وام بگیرند؛ شروطی گذاشته‌اند که شامل حال اکثریت مطلق بازنشسته‌ها نمی‌شود.

به گفته‌ی وی، مبلغ وام ضرروی بازنشستگان کارگری ناکافی‌ست و برای همین مبلغ هم شرط تعیین کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز