خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران:

اخذ عوارض 0.5 درصدی صادرات آب مجازی برای آبزیان غیرمنطقی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۰۵

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران یکی از دلایل عملی نشدن اهداف تصویب قانون اخذ عوارض 0.5 درصدی صادرات آب مجازی برای آبزیان را عدم شفاف‌سازی آن برای تولیدکنندگان دانست.

به گزارش ایلنا، «داوود صدیقی نوری» عضو هیئت‌مدیره و خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران و مدیرعامل شرکت «مروارید تجارت پدیده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه هدف از قانون اخذ عوارض 0.5 درصدی صادرات آب مجازی، حمایت از آب‌های داخلی در بخش کشاورزی بود، گفت: متاسفانه این قانون به اشتباه شامل حال آبزیان نیز شد؛ موجوداتی که آب محیط طبیعی زندگی آن‌هاست و مصرف آب شیرین کمتری دارند و متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به پرداخت این عوارض هستند که عملا هیچ منطق و جایگاه قانونی نیز ندارد.

وی درخصوص قانون اخذ مالیات 0.5 درصدی صادرات آب مجازی برای آبزیان،‌ افزود: معتقدم که این قانون ناپخته تصویب شده است، به معنای دیگر درعمل به ذهنیتی که وزیر و کارشناسان مربوطه داشتند عمل نشد. به معنای دیگر هدف از اخذ این عوارض 0.5 درصدی برای صادرات آبزیان، صیانت از آبهای داخلی بود که در عمل اجرایی نشد.

وی یکی از دلایل عملی نشدن اهداف تصویب این قانون را عدم شفاف‌سازی آن برای تولیدکنندگان دانست و افزود: هدف از این قانون حمایت از آب‌های داخلی در بخش کشاورزی بود، اما متاسفانه شامل آبزیان نیز شد آن هم برای موجوداتی که آب محیط زندگی آنهاست و مصرف آب شیرین کمتری دارند و متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به پرداخت این عوارض هستند که عملا هیچ منطق و جایگاه قانونی نیز ندارد.

صدیقی نوری ادامه داد: با توجه به شرایط آبی که در کشور داریم، شاید کشت برخی محصولات مقرون به صرفه نباشد، زیرا هزینه‌ مصرف آب و زیانی که به منابع آبی کشور وارد می‌کند بیشتر از منفعت تولید و صادرات است. برای مثال اغلب هندوانه مصرفی کشورهای عربی همسایه از ایران تامین می‌شود و دلیل آن ارزان، مناسب و آب‌بر بودن آن است. زیرا برای آنها وارد نمودن هندوانه از ایران نسبت به کشت محصول در کشور خودشان مقرون به صرفه‌تر است.

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران درخصوص عدم فرهنگسازی مناسب مصرف آبزیان در کشور گفت: متاسفانه ما در مصرف مواد غذایی به کمیّت آن بیشتر از کیفیت توجه داریم، به معنای دیگر حجم مواد غذایی مصرف شده مهمتر از کیفیت مواد مغذّی دریافت شده است. متاسفانه در کشور ما به فرهنگ استفاده از آبزیان به خوبی توجه نشده است و از گذشته گوشت قرمز و مرغ بیشتر در دسترس افراد قرار داشت. بنابراین دسترسی آسان به محصولات آبزی نیز می‌تواند در ارتقای فرهنگ استفاده آن موثر باشد.

وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان شیلات کشور مبنی بر نبود اتصال در زنجیره تولید و توزیع گفت: با این حرف مخالفم، چرا که تولید محصولات آبزی برای هر نوع بازار هدف (چه داخلی و چه خارجی) یکسان است و این شیوه فراوری محصولات تعیین‌کننده بازار مصرف است. به معنای دیگر شیوه طبخی که برای آبزیان در کشور وجود دارد، با شیوه طبخ آن در کشورهای اروپایی متفاوت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز