خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور در گفتگو با ایلنا اعلام کرد:

کاهش صادرات میگوی ایران به چین و دریافت سفارش کمتر از ایتالیا

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۶۷۵

«علی خطیبی‌تبار»، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه وجود بیماری در میگوها باعث می‌شود صادرات کشور با مشکل مواجه شود، عنوان کرد: کالاهای کشاورزی باید متناسب با نیاز و درخواست کشور مقصد تهیه و ارسال شود. میگو نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر دارای بیماری زمینه‌ای باشد، نمی‌توان آن را به کشورهای هدف ارسال کرد. به طور مثال وجود بیماری لکه سفید در میگوها باعث می‌شود طبق پروتکل‌های امضا شده با کشور چین،‌ صادرات آن متوقف شود، اما می‌توان آن را به کشورهای اروپایی صادر کرد؛‌ زیرا این کشورها پرورش میگو ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: بازار کنونی میگوی ایران شامل کشورهای امارات متحده عربی، روسیه، قطر، عمان، ‌اروپا و چین است؛ اما شیوع بیماری لکه سفید باعث کاهش صادرات میگو از سایت‌های مناطق درگیر به چین عنوان و خاطرنشان کرد: در حالی طی شش ماه اول سال گذشته 1200 تن میگو به روسیه صادر شد؛ که در 6 ماه اول امسال این مقدار به 3 هزار 200 تن افزایش پیدا کرد.

خطیبی‌تبار یکی از علل افزایش صادرات را به گسترش بازار میگوی ایران در این کشور مرتبط دانست.رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور معتقد است: یکی از دلایل وجود بیماری در میگوها، کاهش بودجه هر ساله سازمان دامپزشکی کشور در تناسب با نیازها است و این امر با توجه به تورم موجود باعث می‌شود این سازمان در پایش بیماری‌ها ضعیف‌تر عمل کند.

وی با بیان اینکه نیمی از تولیدات میگو در بندرعباس است، بیان کرد: امسال به دلیل ضعف‌های پایشی در بندرعباس، بیماری جدیدی وارد شد و تولیدات در بندرعباس را از بین برد که این امر باعث کاهش تولیدات کشور به یک دوم شد.

خطیبی‌تبار با بیان اینکه اکوادور در تولید میگو پیش‌آهنگ است، اظهار کرد: این کشور برای تصاحب بازار چین، تولید خود را افزایش داده و به 800 هزار تن در سال رسانده است. این در حالی بود که چین به دلیل شیوع بیماری کرونا و... به مشکل اقتصادی برخورد؛ این امر باعث کاهش صادرات اکوادور به چین بوده و لذا ناگزیر شد مازاد آن را با قیمت پایین به سایر کشورها صادر و بازارهای صادراتی را اشباع کند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر افزایش قیمت سوخت در اروپا، باعث شده مصرف میگو به دلیل اینکه در سبد غذایی کمتر حضور دارد،‌ کاهش پیدا کند. به طور مثال با وجود اینکه یک شرکت ایتالیایی 15 کانتینر میگو به ایران سفارش داده بود؛ اما تنها یک کانتینر فرستاده شد.رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با بیان اینکه طعم میگو ایران بسیار لذیذ است تصریح کرد:« اما متاسفانه به دلیل قدیمی‌بودن تجهیزات انجمادی و بسته‌بندی کارخانه‌ها، در این بخش امکان رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.»

وی تاکید کرد: برای افزایش صادرات باید بخش زیرساخت‌های فنی مانند بسته‌بندی و انجماد و همچنین روابط با دیگر کشورها را بهبود بخشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز