خبرگزاری کار ایران

ابتکار در مناظره خزعلی با مطرح کرد:

شعار "زن زندگی آزادی" با ارزش‌های دینی فرهنگی و انقلابی ما همخوانی دارد/زنان نسبت به بخشی از این قوانین هنوز احساس تبعیض دارند/رسانه ملی گفتگوی ملی خانواده را نادیده گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۸۰۱

ابتکار در برنامه شیوه گفت: شعار "زن زندگی آزادی" با ارزش‌های دینی فرهنگی و انقلابی ما همخوانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت داوزدهم در برنامه مناظره شیوه که از شبکه چهار پخش می شود و با حضور انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رییس جمهور برگزار شد با اشاره به ۱۷ هزار زن شهید انقلاب و دفاع مقدس، گفت: یادواره این زنان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ برگزار شد. همچنین گرامی می‌دارم یاد و خاطره افرادی که در حوادث بسیار تلخ اخیر جان باختند چه از مردم و چه از افراد مدافع امنیت، و مردم ماتم زده و عزادار شدند و گرامی بداریم تمام کسانی را آسیب دیدند.

وی ادامه داد: امیدوارم که افراد برای دیدگاه و افکارشان هزینه ندهند و زندان نروند. هیچ زن خبرنگار، استاد، دانشجو، وکیل به دلیل حرفهایش زندان نرود و امیدوارم به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی برگردیم. آرمان‌هایی که همه در سال ۵۷ به آن وفادار بودیم و در طول زمان کمرنگ شد.

ابتکار خاطرنشان کرد: همه این‌ها مردم ایران هستند و جوانان ما هستند و باید نگاه مادرانه داشته باشیم و این جوان و دختر معترض را فرزند خودمان بدانیم همانطور که رهبر انقلاب این نگاه را دارند و شهید سلیمانی هم این دختران را فرزندان خود می‌دانستند. درست است که دشمن موجودیت ایران را بر نمی‌تابند اما مهمترین مسئله برای انسجام داخلی و برای اینکه بتوانیم همه را کنار هم داشته باشیم این است که به نسل جوان فرصت دهیم.

وی با اشاره به وقایع اخیر در کشور خاطرنشان کرد: اگر یک عذرخواهی ساده اتفاق می‌افتاد این ماجراها پیش نمی‌آمد و اگر یک اقدام اساسی برای اصلاح امور و بهبود شرایط پیش میگرفتیم این اتفاقات رخ نمیداد. من دیگر مسوول جمهوری اسلامی ایران نیستید و به عنوان فرد غیر دولتی هستم این جوانان و مردم می‌خواهند که آن‌ها را جز فریب خوردگان نبینیم، اینها جوانانی هستند که دردمند این کشور هستند و سازندگان کشور هستند و می‌خواهند آن‌ها را درک کنیم.

ابتکار تصریح کرد: ای کاش به جای من یکی از این فعالین زن منتقد را دعوت کرده بودید و اجازه می‌دادید صحبت کنند اینها معتقدند که حرف‌شان را بزنند و البته زمانی هم که ما در دولت بودیم تریبون خاصی نداشتیم و این امکان صدا و سیما در دولت وقت نبود اما باید این فرصت را فراهم کنیم که گفتگو شکل بگیرد این گفتگو می‌تواند به این صورت باشد که بخش‌های علمی را شما در این برنامه دنبال کنید اما در بخش‌های دیگر صدا و سیما باید صدای مردم شنیده شود این لازمه همدلی است ما همه سوار یک کشتی هستیم و دلم‌مان برای این کشور می‌سوزد وقتی می‌بینیم که این حوادث در کشور اتفاق می‌افتد می‌بنیم از اصول انقلاب و قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم و برای اینکه انسجام ایجاد شود باید اصلاح کنیم و به جوانان فرصت دهیم تا اصلاح کنند برای آینده.

وی تصریح کرد: جمعیت قابل توجهی از جامعه ایرانی هستند که مطالباتی دارند که می‌خواهند شنیده شوند و لزوما هم با استانداردهای حاکم و غالب سازگار نباشد اما ضروری است که جامعه ما این واقعیت‌ها را بشنود علاوه بر اینکه یک عذرخواهی ساده می‌توانست باعث شود که ماجرای خانم امینی به اینجا کشیده نشود.

وی با اشاره به شعار زن زندگی آزادی گفت: همین شعار زن زندگی آزادی با ارزش‌های دینی فرهنگی و انقلابی ما همخوانی دارد مگر آزادی از مطالبات اصلی مردم در انقلاب ۵۷ نبود مگر از موضوعات مورد تاکید امام نیست مگر ما به این راحتی می‌توانیم این آرمان‌ها را فراموش کنیم و از دست بدهیم. امروز نسل جوان و خیلی از اقشار مردم احساس می‌کنند آزادی معنای خود را در عمل از دست داده است آزادی اندیشه آزادی بیان همه مبانی ما در انقلاب بود.

ابتکار خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم تهدیدات دشمن وجود دارد و بسیار هم جدی است اما قانون اساسی آزادی را تضمین کرده است و حقوق انسان و آنچیزی که خداوند برای انسان مقرر کرده است آزادی را تضمین کرده است بزرگان انقلاب همواره بر این ارزش‌ها تاکید داشتند. متاسفانه صدمه‌ای که برخوردهای قهری دارد بسیار بدتر است. گشت ارشاد سال‌ها مورد انتقاد بود کارشناسان بارها بارها نقد کردند که این شیووه برخورد مناسب نیست و هم به روح و روان جوانان آسیب می‌زند و هم نتیجه بخش نیست و نمی‌توانیم مفاهیمی مانند حجاب را از طریق برخورد قهری پیش ببریم اما عده‌ای بر طبل سختگیری می‌کوبیدند و مسائل زیادی را ایجاد کردند و حتی در دوره اخیر سخت گیری زیادی را ایجاد کند و فقط هم همین ماجرای اخیر نبود و اصلاح این رویکرد و نگاهی که با توجه به حقوق ذاتی انسان باشد مطالبه ما در آستانه دهه فجر است.

وی ادامه داد: امروز صحبت کردن بسیار سخت است برای اینکه ما عملا می بینیم که هنوز خیلی فاصله داریم و تلاش هایی برای کم کردن این فاصله شده و پیشرفت هایی حاصل شد اما در جاهایی نیز این نگاه واپسگرایانه وجود دارد نگاهی که با جبر می خواهد حجاب را برای زنان اعمال کند همچنین مقاومت هایی درخصوص اصلاح قوانین وجود دارد. در خیلی از شوراهای عالی تصمیم گیر کشور مانند مجمع تشخیص مصلحت یا شورای نگهبان یا مجلس خبرگان زنان حضور ندارند. حتی شوراهای علمی و فرهنگی ما خیلی تعداد زنان کم است و این نشان دهنده این است که ما هنوز خیلی فاصله داریم.

ابتکار با اشاره به اعزام نمایندگان امام به دیدار با گورباچف گفت: یک زن و یک مرد به عنوان سفیر امام به این سفر رفتند. اما چند سال طول کشید که ما در عمل این رفتار نمادین امام را ببینیم و دکتر ظریف در دولت یازدهم و دوازدهم توانست 5 سفیر زن را منصوب کند ما در بسیاری از موضوعات درگیر بودیم. محدودیت هایی که مانع از حضور زنان می شد وجود داشت.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه همچنان ملاک عمل است و همه مجریان از جمله خانم خزعلی باید پایبند به اجرای این قانون باشند ما در برنامه ششم عدالت جنسیتی را سرلوحه کار خود قرار داد. شاخص های علمی برای این منظور در نظر گرفته شد و تعریف شد که به طور مثال اگر بخواهیم در آموزش عدالت داشته باشیم باید دختران و پسران بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم و تعداد این ها را به حداقل برسانیم.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا کسی با این شاخص ها مخالفتی داشت تصریح کرد: متاسفانه در آن دوره بله. دولت هایی که توسط عامه مردم به ویژه جوانان مورد حمایت هستند طبعا می خواهند به مطالبات مردم پاسخ دهند اما یک تناقض اینجا وجوددارد چراکه وقتی دولت هایی سرکار می آیند با رای بالا و اقبال عمومی مردم؛ مخالفان کاری می کنند که مردم از رای شان پشیمان شوند و عده ای می خواهند القا کنند که مردم اشتباه کرده اند که به این فرد رای داده اند.  من به عنوان معاون رییس جمهور به ویژه در دوره دولت دوازدهم هیچ تریبون رسمی دولتی در صدا و سیما نداشتم که بتوانم گزارش کارم را ارائه دهم.

وی ادامه داد: عدالت جنسیتی مخالف داشت و افرادی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان با آن مخالفت می کردند در حالی که قوه قضاییه موافق بود و مجتهدان پای کار بودند و کار علمی بود که مرکز آمار ایران کتابچه آن را منتشر کرد.

ابتکار با اشاره به برنامه عدالت جنسیتی گفت: در سال ۹۸ بیش از ۳۰ برنامه جامع در سطح ملی برای ارتقای وضعیت زنان براساس شاخص های عدالت جنسیتی تدوین شد و ما این را با برش استانی پیش میبردیم و یک سامانه رصدو پایش هم داشتیم. قانون اساسی ما در تمامی شئونات اسلامی برابری را در اولویت حقوق زنان می داند. ما اینقدری که روی فرزندآوری تاکید کردیم باید ابتدا ملزومات آن را ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه امروز یکی از اساتید دانشگاه به من گفت به این برنامه که می‌روی بگو در مساله تغذیه زنان جای نگرانی جدی وجود دارد، گفت: چراکه با این شرایط دشوار اقتصادی اگر مردم از تغذیه خود بزنند به نسل آینده آسیب می‌رسد، سطح هوش ایرانیان پایین می‌آید. حال که انقدر روی فرزندآوری تاکید داریم در ابتدا باید شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم. به دلیل فشارهای اقتصادی سفره ایرانی‌ها کوچک می‌شود. بله جنگ اقتصادی بود و هست. بدترین دوره آن نیز در دولت دوازدهم تحمیل شد اما دولت فعلی مدعی است که می‌تواند بدون تعامل با دنیا معضلات اقتصادی را حل کند و با این شعار روی کار آمد، با این حال روز به روز مشکلات حادتر و تحقق عدالت جنستی سخت تر می‌شود.

وی با اشاره به اعتراضات متولدین دهه هفتاد و هشتاد، ادامه داد: نسل دهه هفتاد و هشتاد به شرایط اعتراض دارند، دلشان می‌خواهد خوب زندگی کنند. این جوانان از تبعیض‌ها و کمبودها احساس درد می‌کنند.

ابتکار مدعی شد: مستندسازی اقدامات معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم و انتشار گزارشی تحت عنوان " ۴۰ شاخص در ۴۰ سال انقلاب"، اما این گزارش روی پرتال معاونت زنان بوده اما از صفحه دستگاه دولتی پاک می‌شود .

وی ادامه داد که حق مردم هست که این اطلاعات را بدانند وقتی این اطلاعات کلا حذف شده است؛ من جواب جوان را چه بدهم؟.  این حق مردم نیست بدانند؟.  همین می‌شود امید کم می‌شود، مردم نمی‌آیند و رای نمی‌دهند چون ناامید شده‌اند و مشارکت نمی‌کنند. این تقابل های سیاسی جوان را دلسرد می‌کند و این جوان با خود می‌گوید پس هیچ اصلاح و پیشرفتی قرار نیست اتفاق افتد.

در بخش دیگر این مناظره معصومه ابتکار با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: رد صلاحیت ها به حدی است که طیف وسیعی که جوانان و مردم را نمایندگی می‌کنند کلا از روزگار حذف می‌کنند، با این حال انتظار داریم مسائل به بن‌بست و ناامیدی نرسد و مشکلات حاد نشود؟ یکی از مبانی گفتگو این است که مردم در فضای سیاسی سلیقه خود را ببینند. زنان نقش تعیین کننده در انتخاب رئیس جمهوری دارند الا وقتی رد صلاحیت‌ها به حدی است که امکان انتخاب وجود ندارد.

وی با ارائه توضیح درباره مسئولیتش در دولت دوازدهم و و در واکنش به اظهارات انسیه خزعلی گفت: بله من در دوره اصلاحات مسئولیت داشتم اما آن زمان حکومت یکدست نبود ولی الان کل ارکان حکومت یکدست است و همه از یک طیف فکری هستند. در حال حاضر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. در دولت اصلاحات اینطور نبود. الان حتی قوای نظامی هم راستا با دولت کنونی است و هیچ بهانه ای الا پشتوانه مردمی وجود ندارد.

معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با اشاره به اتفاقات اخیر توضیح داد: همین مردم وقتی دیدند بحث خشونت به وسط می‌آید، عقب کشیدند. رهبری نیز گفتند که مردم شرافت و نگاه حکیمانه نسبت به مسائل اجتماعی نشان دادند. ولی ما جامعه را نمی‌بینیم. نمی‌بینیم چه اتفاقاتی افتاده است. چرا؟ چون ممکن است خود را وامدار مردم ندانند و با خود بگویند اینها که به ما رای ندادند و ما کار خود را می‌کنیم.

وی در واکنش به اظهارات خزعلی درباره اتفاقات آبان ماه ۹۸، تصریح کرد: خیلی سخت است صحبت‌کردن از اتفاقات ۹۸ چراکه بخشی آغازگر این کار بودند و از درون این اتفاقات شروع شد. آنجا هم دردناک بود. بحث تیر بر روی مردم هیچ جا مورد تایید نیست اما مدیریت یک مساله مثل این ماجرا در دولتی که همه قوا در آن یکدست است با دولت آقای روحانی که دشواری زیادی داشت؛ خیلی تفاوت دارد.

این استاد دانشگاه، با تاکید بر دشمنی بی حد استکبار جهانی و غرب با ایران تصریح کرد: اما در این سال‌ها راه تعامل نیز بوده است. مسیر تعامل را هم رفتیم اما رئیس جمهور بی خردی که در آمریکا آمد این تعامل را به هم زد. اما باز راه تعامل باز شد و مردم انتظار داشتند مسائل اقتصادی ثبات پیدا کند. بله قبول داریم امنیت را باید حفظ کنیم و هیچکس مخالف اقتدار نظامی ایران نیست اما اقتدار انقلاب ایران به مردمی بودن آن و به فرهنگ و باورهای مردم است. شما نمی‌توانی حقوق زنان را تامین کنی وقتی نمی‌توانی حقوق عامه جامعه را تامین کنی.

ابتکار اصلاح قوانین را از جمله موضوعات مهم حوزه زنان دانست و مطرح کرد: خلاءهای قانونی داشتیم و اصلاحات زیادی انجام شد اما ای کاش با یک دکمه "دیلیت" اینها پاک نشوند. اینها حق مردم است، برای اینها بودجه داده شده است. زنان نسبت به بخشی از این قوانین هنوز احساس تبعیض دارند و احساس می‌کنند این قوانین حقوق آنها را نادیده می‌گیرد یا این قوانین به اندازه کافی در برخی موضوعات جوابگو نیست. رهبری و حاکمیت هم همین نظر را دارد. رهبری در دیدار اول با دولت دوازدهم به این موضوع اشاره کردند که نیاز به قوانینی در ارتباط با خشونت داریم. در دیدار اخیر با زنان نیز درباره خشونت گفتند که باید برای این موضوع فکری داشته باشید.

معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به تاخیر مجلس در تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، گفت: یکی از راه حل ها اصلاح فرهنگ است و باید آموزش داده شود اما بخشی نیز مربوط به اصلاح قانون است. حتما نیاز به قانون قوی در موضوع خشونت داریم. سالها روی این موضوع کار شد و نهایتا در دولت یازدهم و دوازدهم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت با امضای آقای رئیسی به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه و آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری وقت به مجلس رفت. متاسفانه مجلس مدت زیادی این لایحه را نگه داشت و حتی اعلام وصول نمی‌کرد. بالاخره اعلام وصول شد و تقریبا نزدیک ۲ سال است در مجلس مانده است و اخیرا گویا کمیسیون اجتماعی این لایحه را تصویب کرده است. رسیدگی به لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت یکی از اولویت دار ترین لوایح بود. همچنین لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند، لایحه اصلاح قوانین مربوط به حضانت مادر، لایحه مربوط به قوانین بانکی و حق افتتاح حساب و برداشت از حساب بانکی توسط مادر از جمله لوایحی است که در معاونت زنان و خانواده دولت دوازدهم پیگیری می‌شده است.

ابتکار با بیان اینکه موارد یاد شده کارهای اولیه و کف مطالبات زنان ایرانی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: اینها حداقل هایی است که باید نسبت به آن جوابگو باشیم. چرا لایحه خشونت دو سال در مجلس متوقف مانده است؟ اینها است که جوانان را دلسرد می‌کند. در این حوادث جامعه به ما پیام آشکار داد، بازخورد ما چیست تا مردم امیدوار شوند که جایی برای اصلاح وجود دارد؟

معصومه ابتکار در بخش دیگر این مناظره با بیان اینکه اسناد ابلاغ عدالت جنسیتی به ۳۱ استان موجود است، درباره طرح‌هایی که در دولت دوازدهم پیگیری شد، گفت: طرح توان افزایی سازمان های مردم نهاد از جمله طرح‌های پیگیری شده در دولت دوازدهم است. در حال حاضر نهادهای مدنی به شکل مستقل خود به رسمیت شناخته نمی‌شوند. در دولت دوازدهم نزدیک ۲ هزار تشکل غیر دولتی در حوزه زنان آموزش دیدند و پروژه دائم برایشان تعریف شده بود اما خیلی از اینها متوقف شده است.

معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با اشاره به طرح گفتگوی ملی خانواده، توضیح داد: ما این برنامه را برای دو میلیون دانش آموز و برای دختران جوان اجرا کردیم. حتی برای دختر و پسر جوان طرح گفتگوی بین نسلی را در خصوص اینکه خانواده باید چه مهارت هایی برای گفتگو با اعضا داشته باشد را اجرا کردیم. مطالعات نشان می‌دهد ساعات و کیفیت گفتگوی بین خانواده کاهش پیدا کرده است. بعد رخداد این حوادث باید متوجه شویم این گفتگو مهم است؟ رسانه ملی گفتگوی ملی خانواده را نادیده گرفت. چرا این طرح ادامه پیدا نمی‌کند؟ چرا در شوراهای عالی حضور زنان را نداریم؟ وقتی از ظرفیت زنان استفاده نمی‌شود درواقع توانمندی علمی آنها را نادیده می‌گیریم.

وی با اشاره به حضور مدیران زن در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم حدود ۱۰۰ زن هم‌تراز با معاون وزیر و ۱۷ معاون استاندار زن منصوب شده بودند و آمار مدیران عالی و میانی زن که در ابتدای دولت دوازدهم ۵ درصد بود، در انتهای این دولت به ۲۵ درصد بدون احتساب مدیران مدارس دخترانه رسیده بود.

ابتکار خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم بیش از ۲۰۰ پروژه مشترک بین معاونت زنان با دستگاههای مختلف شکل گرفته بود، این طرح ها یا متوقف شدند یا هیچ گزارشی از آنها نمی‌بینیم. الان که دیگر حکومت یکدست است و مزاحم ندارید. رئیس مجلس آقای قالیباف می‌گویند می‌خواهیم مولدسازی انجام دهیم، ولی کو؟ چی شد؟ بعد این همه درد و رنجی که به این مردم تحمیل شد ما چه کار کردیم؟ جواب چیست؟ چرا نمی‌توانیم امیدآفرینی داشته باشیم؟

وی در واکنش به اظهارات خزعلی مبنی براینکه معاونت زنان توانسته است آیورا را برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند بر عهده بگیرد، گفت: این همان سند ۲۰۳۰ است؟ آنچه برایتان مصلحت است برای ما نبود؟

معصومه ابتکار با اشاره به ایام پیروزی انقلاب گفت: معترضین را به این برنامه بیاورید تا مردم حرف هایشان را بزنند. در آستانه دهه فجر هستیم و امیدوارم تمام زندانیان بی‌گناه، آنهایی که فقط به خاطر اظهار نظر و اعلام مواضع در زندان هستند، آزاد شوند.

معصومه ابتکار در واکنش به اظهارات خزعلی مبنی بر اینکه فکر نمی کنم کسی به این دلیل در زندان باشد، گفت: مورد زیاد است. زنان تاثیرگذار هم زیاد بودند. نظیر مریم میرزا خانی‌هایی که ما برایش جایزه‌ای گذاشتیم نیز وجود داشتند اما نادیده گرفته شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز