خبرگزاری کار ایران

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد:

شرایط و مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ترحیم تأمین‌ اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۷۴۴

پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا به عبارتی دیگر کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم به افراد مشمول واجد شرایط، یکی از تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است.

پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا به عبارتی دیگر کمک‌هزینه مراسم ترحیم از جمله خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است، اما برخی هنوز نمی‌دانند این کمک‌هزینه به چه کسانی پرداخت می‌شود و چگونه باید آن را دریافت کرد؟

مشمولین چه کسانی هستند؟

هدف از پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن یا کمک هزینه مراسم ترحیم، جبران بخشی از هزینه‌هایی است که بازماندگان افراد مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به دنبال فوت آنان متحمل شده‌اند. کمک هزینه مراسم ترحیم، رقم مقطوعی است که در صورت فوت همسر بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی به فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر؛ و در صورت فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی، به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

مهدی شکوری (مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی)، برقرار بودن ارتباط بیمه‌ای با سازمان تأمین‌اجتماعی تا زمان فوت را شرط اصلی پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم اعلام می‌کند و در مورد مشمولان دریافت این کمک‌هزینه می‌گوید: مشمولان دریافت این کمک‌هزینه، بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، توافقی، رانندگان، کارگران ساختمانی، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و قالیبافان بیمه‌شده هستند.

وی در مورد مبلغ ریالی کمک هزینه مراسم ترحیم نیز می‌گوید: تا سال 86 رقم این کمک هزینه در شهرهای مختلف براساس جمعیت هر شهر، مبالغ متفاوتی بود اما از سال 86 به بعد، مبلغ پرداختی به یک ماه حداقل حقوق زمان فوت برمبنای مصوبه شورای عالی کار اصلاح شده و در تمامی شهرها به‌صورت یکسان پرداخت می‌شود.

شکوری همچنین می‌افزاید: در 9 ماهه نخست سال جاری، مجموعاً 167 میلیارد تومان در قالب کمک هزینه مراسم ترحیم به 46 هزار و 444 نفر از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی یا بازماندگان واجد شرایط آنان پرداخت شده و این در حالی است که در سال 1400 در مجموع به 81 هزار نفر متقاضی واجد شرایط 202 میلیارد تومان پرداخت شده بود.

گواهی فوت؛ تنها مدرک لازم برای فرآیند درخواست

به گفته شکوری، غیرحضوری شدن فرایند اداری درخواست و دریافت کمک هزینه مراسم ترحیم، تعداد متقاضیان دریافت آن را افزایش داده است؛ چون افراد به‌راحتی می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی درخواست بدهند و بدون نیاز به مراجعه به شعب تأمین‌اجتماعی، در کمترین زمان آن را دریافت می‌کنند.

به‌منظور تسهیل در پرداخت هزینه مراسم ترحیم مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی، مدتی است که زمینه ارائه تعهد مذکور به بازماندگان واجد شرایط به‌صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  فراهم شده است. تنها با بارگزاری گواهی فوت بیمه‌شده یا همسر وی در این سامانه، کمک‌هزینه ترحیم بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی به حساب بیمه‌شده یا بازماندگان وی واریز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز