خبرگزاری کار ایران

دنیا فتحی:

«در دل خاک» چیزی بین نمایشنامه‌خوانی و نمایش رادیویی است/ محوریت اثر تحول انسان و ارزش والای شهداست

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۱۱۵

دنیا فتحی محور نمایش «در دل خاک» را تحول انسان می‌داند. او می‌گوید: نمایش ما یک نمایش با موضوع دفاع مقدس است و پیام نمایش چیزی جز توجه و ارزشمند بودن شهدا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت که فراخوان آن همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ منتشر شده بود در حال برگزاری است و برگزیدگان برخی از بخش‌های آن معرفی شده‌اند. 

پیش از این بخش اربعین با عنوانِ «زخم عتیق» و با اجرای گروه‌های نمایشی در پیاده‌روی اربعین برگزار شد. در ادامه هم بخشِ «تئاتر خیابانی» با حضور سیزده گروهِ منتخب در یزد به مرحله‌ اجرا رسید و اکنون هم نوبت به بخشِ «رادیو تئاتر» رسیده است.

آثار پذیرفته شده در بخش «رادیو تئاتر» طی سه روز از ۱۷ تا ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در شیراز اجرا خواهند شد. در میان آثار پذیرفته شده، یکی از آثار «در دل خاک» نام دارد و دنیا فتحی کارگردان آن است. فتحی فعالیت هنری خود را در عرصه هنرهای نمایشی از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده و دارای فوق‌لیسانس کارگردانی نمایش است.

«در دل خاک» چیزی بین نمایشنامه‌خوانی و نمایش رادیویی است/ محوریت اثر تحول انسان و ارزش والای شهداست

دنیا فتحی که اثرش به مرحله نهایی بخش «رادیو تئاتر» هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت راه یافته درباره جزییات اثرش گفت: «در دل خاک» یک نمایش با موضوع دفاع مقدس است و پیام نمایش چیزی جز توجه و ارزشمند بودن شهدا نیست. 

وی با بیان اینکه قبل از پذیرفته شدن در جشنواره تئاتر مقاومت امسال به اتفاق اعضای گروهش، روال عادی تمرین را داشته، گفت: پس از پذیرفته شدن کار در جشنواره مقاومت متن را دورخوانی کردیم و سپس تحلیل نقش‌ها و کاراکترها را انجام دادیم. 

او افزود: از آنجایی که کار یک نمایش رادیویی بود؛ لذا نیازمند تحلیل شخصیت‌ها بودیم تا بچه‌های گروه بتوانند نقش‌های‌شان را خوب و به درستی ایفا کنند و درک درستی از کاراکتر و موقعیت‌هایشان داشته باشند. 

فتحی در ادامه اذعان داشت: ما در نمایش «در دل خاک» بازی زیادی نداشتیم به این دلیل که مرحله آخر اجرای ما، یک اجرایی بین نمایش‌نامه‌خوانی و رادیویی بود و همین موضوع تلاش بیشتری را برای ارائه اثری بهتر، می‌طلبید. 

وی در ادامه توضیحاتش گفت: در بخش‌هایی از اثر بخاطر نداشتن «تصویر»، «میزانسن» و «تئاتری بودن» باید شخصیت‌ها کاملا به درستی تحلیل می‌شدند تا به این ترتیب آن خلایی که وجود داشت پر شود. این خلا با خوانش و صدا و نوع لحن از بین می‌رفت و ما هم برای رسیدن به این هدف تلاش بسیار کردیم. برای رسیدن به این هدف پروسه تمرینات ما حدودا پانزده جلسه طول کشید تا به مرحله اجرا در جشنواره برسیم. 

کارگردان نمایش «در دل خاک» درباره شرایط تمرین گروهش نیز عنوان کرد: هرکاری برای شروع نیاز به هزینه دارد. با وجود اینکه اثر به میزانسن خاصی نیاز نداشت و می‌توانستیم برای انجام تمرینات گروه را در منزل جمع کنیم اما من بخاطر اصالتِ کار و تفکراتی که به آن معتقد هستم تمام تمرین‌ها را در پلاتو انجام دادیم. از طرفی هر روز برای انجام تمرینات و کار و ایاب و ذهاب و اتفاقات دیگر، مجبور به صرف هزینه بودیم؛ لذا سختی‌های خاصی وجود داشت. 

فتحی تاکید کرد: در شرایط و وضعیت کنونی برای ما و همه بچه‌ها سخت‌ترین بخش کار ابهامی است که نسبت به شرایط داشتیم. 

این کارگردان تئاتر، درباره داستان نمایش «در دل خاک» گفت: داستان نمایش ما مربوط به شخصی است که کار او پیدا کردن عتیقه و زیرخاکی است. او یک روز که مشغول این کارش بوده با جمجمه و استخوان شهدا روبرو می‌شود. دایی این شخص به جنگ رفته اما بازنگشته و شهید شده است. در نهایت اینکه این فرد دچار تحول می‌شود و در ادامه به جای کشف زیرخاکی به سمت جستجوی اجساد شهدا کشیده می‌شود و در این مسیر اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد و در نهایت به معنای بالا بودن بسیار زیاد شهدا می‌‎رسیم. 

نمایش «در دل خاک» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است. سمیه رضایی، سعید اسفندیاری و محمد قدیمی نقش‌خوانان این اثر هستند. نیلوفر رازمند دستیار کارگردان و افکتور است و غزل رضایی صداگذاری آن را به عهده داشته است. از دیگر عوامل هم می‌توان به کورورش شرفی (مدیر صحنه) و مهدی اسدی‌تبار (طراحی پوستر و بروشور) اشاره کرد.

لازم به یادآوری است که جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، پیش از این با عنوان جشنواره تئاتر دفاع مقدس شناخته می‌شده و دوازده دوره آن با نام تئاتر «عاشورائیان» و «دفاع مقدس» برگزار شده بود. این رویداد از سال ۱۳۹۰ تاکنون با تغییر رویکرد موضوعی با نام «جشنواره تئاتر مقاومت» فعالیت مجدد خود را پس از وقفه‌ای کوتاه از سر گرفته است.  پیش از این بخش اربعین با عنوانِ «زخم عتیق» و با اجرای گروه‌های نمایشی در پیاده‌روی اربعین برگزار شد. در ادامه هم بخشِ «تئاتر خیابانی» با حضور سیزده گروهِ منتخب در یزد به مرحله‌ی اجرا رسید و اکنون هم نوبت به بخشِ «رادیو تئاتر» رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز