خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرد:

پیشنهاد واگذاری مدیریت مدارس به مردم در قالب محلات مسجد محور

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۶۱۴

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور واگذاری مدیریت مدارس به مردم در قالب محلات مسجد محور را گام مهمی در آموزش و تربیت نسل کنونی منطبق با الگوهای فرهنگ غنی اسلامی و ملی برشمرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی در آستانه سیزدهم آبان روز دانش آموز در تشریح این طرح گفت: تعداد زیادی از معتمدین و اساتید و معلمان فرهیخته و موفق در هر محله داریم که این افراد می توانند به عنوان هیئت امنای مدارس انتخاب شوند و نظارت بر مدارس را به معتمدین محله در مساجد سپرد.

وی تصریح کرد: سرانه هزینه سالانه هر دانش آموز قریب به 8 میلیون تومان است و اگر دولت همین مبلغ را به هیأت امنای مدارس که برگرفته از معتمدین و اساتید و معلمان فرهیخته هستند، پرداخت کند می تواند در بحث آموزش، خروجی بسیار بهتری داشته باشد.

به اعتقاد این استاد حوزه و دانشگاه، این حرکت تحولی، مطمئناً گام مهمی در آموزش و تربیت این سرمایه های عظیم کشور منطبق با الگوهای فرهنگ غنی اسلامی و ملی است.

سابقه تاریخی نقش مساجد در تعلیم و تربیت

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به سابقه تاریخی نقش مساجد در تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: اهتمام به تعلیم و تربیت مردم یکی از اصلی ترین کارکردهای مساجد در دوران تمدن درخشان اسلامی حتی تا قبل از پهلوی بوده است.

وی افزود: با شکل گیری اولین مدرسه مسلمانان در مسجد، پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌خواستند که مسجد به مرکز مهم آموزش در جامعه اسلامی تبدیل شود و فرمودند: «کسى که به‌منظور یاددادن یا یادگرفتن وارد مسجد می‌شود، مانند مجاهدى است که در راه خدا نبرد می‌کند.»

هاشمی گلپایگانی قرن های دوم و سوم هجرى را درخشان‌ترین دوره فعالیت آموزشى مساجد دانست و افزود: در این دوران بود که دستاوردهاى علمى و پیشرفت‌هاى فکرى مسلمانان در مسائل مختلف شکل گرفت و تأثیر قابل ملاحظه ای در جهان برجای گذاشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارتباط مستحکم نسل آینده کشور با مسجد و مفاهیم دینی در دوران تحصیل آینده درخشان‌تری برای جامعه رقم خواهد زد، افزود: در این صورت ناهنجاری ها، آسیب های اجتماعی و رفتار ضد ارزش کمتری را بین دانش آموزان شاهد خواهیم بود.

ضعف‌های آشکار تصدی گری دولتی در حوزه آموزش

وی با اشاره به اینکه تصدی گری دولتی در مدارس تاکنون نتوانسته به اهداف تعیین شده دست پیدا کند، گفت:برخی از نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش کنونی، از عدم احراز شایستگی کافی و انگیزه لازم بخشی از کادر آموزشی به دلیل گزینش نامناسب، ضعف در برنامه‌های درسی با گنجاندن دروس بی فایده و ضعف در تربیت دینی و علمی دانش‌آموزان ناشی می شود که در نتیجه خروجی علمی و فرهنگی مدارس دولتی مناسب نیست و متاسفانه در ناآرامی های اخیر وضعیت فرهنگی مدارس دولتی نسبت به غیردولتی بدتر بوده است.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه محقق شدن تربیت اسلامی تنها با آموزش صرف در نهادهای آموزشی اتفاق نمی‌افتد بلکه نیازمند برخورداری دانش‌آموز از روح و فرهنگ اصیل دینی است، افزود: این مهم در پیوند مسجد و مدرسه حاصل می‌شود.

وی لازمه این کار را تقویت مساجد و سپردن اداره محله توسط مردم با محوریت این مراکز دینی برشمرد و افزود: باید مساجد به عنوان پایگاه های اصلی در زندگی مردم باشند چون بهترین و مطمئن ترین مرکز برای تصمیم گیری درباره رشد و شکوفایی نسل آینده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از ارائه طرحی برای تقویت جایگاه مساجد در محلات با عنوان «مسجد کوفه» توسط این ستاد خبر داد و گفت: سپردن مدیریت محله به خود مردم در نیازهای اصلی از جمله اداره مدارس همچنین تاسیس دانشگاهی با رشته های متنوع و مسئله محور جهت تقویت علمی و کادرسازی تربیتی از قابلیت های این طرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز