خبرگزاری کار ایران

العرب گزارش داد:

ابتکار پوتین، خدمتی به راهبرد اردوغان برای تبدیل ترکیه به گذرگاه بین‌المللی گاز

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۰۴۱

پایگاه العرب در گزارشی به تاثیر طرح رئیس‌جمهوری در راستای خدمت به طرح تبدیل ترکیه به گذرگاه بین‌المللی گاز پرداخت.

به گزارش ایلنا، پایگاه العرب در گزارشی نوشت که طرح ابتکار «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه محرکی برای برنامه‌های «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف تبدیل کشورش به گذرگاه بین‌المللی گاز به اروپا بوده است که طی آن ترکیه می‌تواند به یک مرکز استراتژیک در دراز مدت تبدیل شود. 

این در حالی است که درخواست پوتین برای تبدیل ترکیه به کریدور گاز روسیه خشم فرانسه را برانگیخت و پاریس چنین اقدامی را بی‌معنا تلقی کرد، به‌ویژه با توجه به مخالفت خود با گسترش نقش ترکیه در قفقاز و شمال آفریقا، ‌چنین اقدامی را همدستی روسیه با ترکیه برای جانبداری از آذربایجان به هزینه ارمنستان می‌داند. 

رئیس‌جمهوری ترکیه ابتکار پوتین برای تاسیس یک مرکز گاز در ترکیه را دریافت و اعلام کرد که اجرای این به زودی آغاز خواهد شد. همچنین ممکن است این مرکز در منطقه تراکیه در شمال غربی ترکیه نزدیک بلغارستان ساخته شود.

 اردوغان گفت: «ما به سرعت برای ایجاد یک شبکه امن برای پروژه مرکز توزیع جدید گاز تلاش خواهیم کرد». 

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، همتای قطری خود،‌ شرط آنکارا را بر سرمایه‌گذاری پنهان نکرد و آن را پیامی مستقیم به دوحه برای تزریق بودجه کافی به متحد خود،‌ ترکیه جهت تاسیس مرکز مذکور برشمرد، به ویژه اینکه روسیه به عنان شریک راهبردی در ایجاد این، متاثر از تحریم‌هاست شاید تامین نقدینگی لازم برای تکمیل این پروژه استراتژیک برای مسکو سخت باشد. 

پوتین روز پنج‌شنبه پیشنهاد ایجاد یک مرکز گاز در ترکیه را ارائه کرد. این در حالی است که ناظران معتقد هستند روسیه به دنبال تغییر مسیر انتقال گاز از خطوط لوله نورد استریم است و انفجارهای اخیر نشان می‌دهد که این خطوط لوله دیگر با توجه به اتهام‌زنی روسیه مبنی بر توطئه یک کشور خارجی ایمن نیستند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز