خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

نماز جماعت سراسری در مدارس کشور فردا اقامه می‌شود/ افزایش نیروهای طرح امین به ۲۵ هزار نفر تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۵۲۶

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری طرح نور چشم را که از فردا سه شنبه در مدارس سراسر کشور برگزار خواهد شد، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر باقرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: انسان با نماز طهارت باطنی و ظاهری خود را حفظ می‌کند و افراد اهل طهارت می‌شوند و بشر به طهارت باطن و طاهر نیاز دارد که نماز موجب آن می‌شود. 

باقرزاده یادآور شد: نماز تمام گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند و انسان از غرور و شرک دور می‌شود. 

او تاکید کرد: بسیاری از متخصصان می‌گویند نقطه محوری تربیت در بشر مسئولیت‌پذیری و قدرشناسی است. اگر بتوانیم این موارد را محکم کنیم بشر در مسیر تربیت قرار می‌گیرد.نقطه محوری تربیت که این موارد است در نماز قرار گرفته است و تجلی قدرشناسی از خدا همین نماز است. 

فعالیت‌های تربیتی باید فرایند محور باشد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه حجت الاسلام والمسلمین قرایتی نکات مهمی را درباره نماز گفته اند و در اختیار معلمان و دانش قرار گرفته، افزود: آرامش و احتیاط در نماز نهفته است. آنچه مسلم است فعالیت‌های تربیتی باید فرایند محور باشد تا تاثیرات زیادی داشته باشد و ماندگار شود. آموزش و پرورش در سال‌های گذشته برنامه‌های حوزه نماز داشته است، اما امسال این فعالیت‌ها با پیوند زمانی صورت گرفته و به فرایند تبدیل شده است. در این راستا برنامه نور چشم از فردا آغاز می‌شود. در این فرایند آغاز با یک نماز جمعات سراسری در کشور خواهد بود و از بین ۱۰۰ هزار مدرسه حدودا ۴۰ تا ۵۰ هزار مدرسه دارای نمازخانه استاندارد است که مدارسی که نمازخانه ندارند فردا در مساجد هم جوار اقامه نماز خواهند داشت. 

او با بیان اینکه معلمان پایه سوم دختران و هشتم پسران براساس برنامه درسی موضوعات مهم مرتبط با نماز را با بچه‌ها کار می‌کنند، گفت: علاوه بر آن مراجعه به فقیه و گرفتن احکام شرعی و یادگیری ارکان نماز مدنظر است. 

تقدیر از اقامه کنندگان نماز فعال در اسفندماه

باقرزاده اظهار کرد: در فرایند بعدی در میلاد حضرت زهرا (س) جشن تشرف یا جشن تکلیف به صورت سراسری در مدارس اجرا می‌شود. با شناسایی افرادی که در اقامه نماز فعال هستند تقدیری را در اجلاس نماز دانش آموزی در اسفندماه سال جاری خواهیم داشت. در این میان با چند نهاد همکاری داریم. ستاد اقامه نماز کشور در تامین امام جماعت نقش اساسی دارد. نهادهای مردمی نیز همکاری دارند. روحانیون امین فعال در مدارس به عنوان امام جماعت در نماز جماعت شرکت می‌کنند و حتی اولیایی داریم که می‌توانند نماز جماعت را برپا کنند البته برای این افراد دوره‌هایی برگزار می‌کنیم که در ارتباط با دانش آموزان موثر باشند. 

باقرزاده درباره موضوع خشونت در بین دانش آموزان و ناآرامی‌های اخیر در مدارس اظهار کرد: جامعه‌شناسان یکی از اشکالات نسل امروز راعدم ارتباط مستقیم ما با نسل جدید می‌دانند. نماز یک تمرین ارتباط بین بندگان و خداست و اولین قدم را برای کاهش خشونت ارتباط مستمر و صمیمی با نوجوانان می‌دانم. باید از هیجات حضوری شدن مدارس بکاهیم. معلمان و دانش آموزان ۲۵ ماه ناجوانمردانه مجبور به ترک حضور در مدرسه شدند. عدم ارتباط مستقیم بچه‌ها در برنامه حضوری هیجانات را بالا می‌برد. برای اولین قدم باید شرایط حضوری شدن مدارس را با آرامش پیش ببریم تا بچه ها، اولیا و معلمان به شرایط عادی برگردند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش، آموزشی و تربیتی است. تدارکات ایجاد شرایط برای آموزش و پرورش مانند کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مطرح است که ۹۹ درصد این مشکلات در اول مهر مدیریت شد و دانش آموزان به کلاس‌های درس آمدند. همچنین برنامه‌ای داریم که باب گفت و گو را با بچه‌ها باز کنیم و معلمان فرصتی برای گفتمان با دانش آموزان داشته باشند. باید شرایطی برای ابراز وجود، بیان احساسات و هیجات نوجوانان فراهم شود و بروز این هیجانات می‌تواند در فضایی غیر از مدرسه مانند اردوگاه‌ها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون ‌های فرهنگی‌هنری غنی دیده شود. 

او با تاکید به این‌که براساس راهکار سند تحول ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش را به غیر از فعالیت‌های کلاسی اختصاص خواهیم داد، در مورد طرح اتقان گفت: ارتقای توانمندی آموزگاران ابتدایی بیش از یک سال است از سوی معاونت ابتدایی مطرح شده و در کمیسیون عمومی آموزش قرآن تصویب شده و اجرای این طرح تنظیم شده و پایلوت در ۵ استان ایلام، بوشهر و شهرستان‌ها دیگر ابلاغ شده است. 

باقرزاده عنوان کرد: در این طرح آموزگاران ابتدایی با رغبت خود اعلام می‌کنند در آموزش قرآن شرکت کنند. بعد این افراد به موسسات قرآنی معرفی می‌شوند در این طرح به دنبال این هستیم سواد و انس با قرآن در معلمان ابتدایی ارتقا پیدا کند. ۳۵۰ هزار نفر شامل این طرح می‌شوند. در ۵ استان، ۳۶ هزار نفر در مرحله اول این طرح قرار می‌گیرند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر درباره موضوع حجاب و نگاه سند تحول به این مقوله گفت: در حوزه حجاب تربیت نیروی انسانی و تاثیر آن بر روی دانش آموزان مهم است. باید این موضوع را با معلمان خود مطرح کنیم. احیای نقش تربیتی اولیا، معلمان و رسانه بر روی مساله حجاب مهم است. وضعیت حجاب و عفاف را باید افراد موثر بر روی این امر مد نظر داشته باشد. 

او افزود: کار روی لباس رسمی مدارس سال هاست انجام می‌شود و درونی‌سازی و اعتقاد به حجاب مهم است برای این امر جمعی از فعالان حجاب را دعوت کردیم و به زودی برنامه‌هایی برای تقویت درونی‌سازی حجاب بین دانش آموزان اعلام می‌کنند. درباره لباس همکاری ویژه‌ای با کارگروه مد و لباس داریم تا نمایشگاه‌هایی از حجاب و عفاف در آموزش و پرورش استان‌ها و مدارس راه اندازی کنند. 

۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر داریم

باقرزاده ضمن اشاره به برنامه نماز جماعت گفت: نماز جماعت در ۷۰ هزار آموزشگاه ما قبل از کرونا برگزار می‌شد، از این تعداد ۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر داریم که تحت نظارت ستاد اقامه نماز در مدارس حاضر می‌شوند. طرح و پیوند مدرسه و مسجد محله نیز در ۳ هزار مدرسه برقرار است. همچنین از شورای عالی آموزش و پرورش درخواست کردیم اردوهای یک روزه با یک رضایت نامه از اول سال از اولیا داشته باشیم. تعداد زیادی از مدارس دو شیفت هستند و برای اجرای نماز جماعت چالش‌هایی ایجاد می‌کند. 

کمبود ۶۰ هزار مربی

این معاون در ادامه درمورد نیروی انسانی و تامین آن توضیح داد: در حال حاضر ۴۲ هزار مربی داریم ولی ۶۰ هزار مربی کم داریم. سالانه از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ چیزی کمتر از هزار نفر به ما اختصاص می‌دهند. از طریق دانشگاه فرهنگیان که رشته‌های امور تربیتی و مشاوره راه اندازی شده، امسال ۵۰۰ نفر جذب می‌شوند.۴ هزار و ۳۰۰ نفر در سال خروجی بازنشستگی است و حدود ۳۵ هزار نفر در امور مشاوره کمبود نیرو داریم.

باقرزاده همچنین از مربیان طرح امین گفت و تاکید کرد: این نیروها مبلغ اعزامی از حوزه به مدارس هستند. ساعت حضورشان در مدارس محدود است و تمام وقت نیستند. در برگزاری نماز جماعت، جلسات پرسش پاسخ دینی و آموزش احکام و برگزاری مناسبت‌های مذهبی به مدارس کمک می‌کنند. فعلا حدود ۲۰ هزار نفر هستند که تا آخر سال پیش بینی می‌شود به ۲۵ هزار نفر برسند. ما امروز ۳۳ هزار نمازخانه مستقل داریم و ۲۲ هزار و ۶۰۰ کلاس که تبدیل به نمازخانه شده است و ۱۲ هزار و ۹۷۰ واحد به صورت چندمنظوره اداره می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز