خبرگزاری کار ایران

رای الیوم:

تهدید درگیری‌ها در جنوب قفقاز علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۵۰۷

ایران برخلاف کشورهای غربی، به درگیری‌ها در منطقه قفقاز به چشم معرکه‌ای برای نفوذ نگاه نمی‌کند، بلکه در آن، درگیری‌هایی را می‌بیند که موجودیت ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا، گئورگ میرزایان، دانشیار گروه علوم سیاسی و ارتباطات جمعی دانشگاه مالی و اقتصادی مسکو در تحلیلی پیرامون خطر وجودی علیه ایران در درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزنامه رای‌الیوم نوشت: گمان می‌رفت که جنوب قفقاز، صحنه درگیری‌ها میان روسیه، ترکیه و غرب (آمریکا و اتحادیه اروپا) است، جایی که همه «علیه همه» باز می‌کنند. اما اکنون جمهوری اسلامی به این معادله افزوده شده است. کشوری که برخلاف کشورهای غربی، به درگیری‌ها در منطقه قفقاز به چشم معرکه‌ای برای نفوذ نگاه نمی‌کند بلکه در آن، درگیری‌هایی می‌بیند که موجودیت ایران را تهدید می‌کند.

برای برخی، به نظر می‌رسد ایران در مسیری قرار دارد که فرانسه پیش از این بود. موضعی که برخلاف موقعیت محتاطانه روسیه، تلاش می‌کند آمادگی خود را برای حمایت از ارمنستان نشان دهد و کارت حمایت از این جمهوری قفقاز را از مسکو بگیرد.

اما همه چیز پیچیده‌تر از آن است. ایرانی‌ها، برخلاف فرانسه (و ترکیه و آمریکا و دیگر طرف‌های غربی)، روابط قوی‌تری نسبت به روسیه در منطقه قفقاز دارند.  در حالی که ایران سوریه را فرصتی برای نفوذش می‌بیند و نسبت به حضور دیگر بازیگران در آن احساس غیرت می‌کند، ایران قفقاز را منطقه‌ای می‌بیند که اگر تحت نفوذ قدرت‌های دشمن مانند امریکا، ترکیه و اسرائیل باشد، ممکن است منشا خطراتی برای جمهوری اسلامی باشد.

ایران به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند و قادر نیست به طور کامل بر جنوب قفقاز سیطره پیدا کند. چرا که بازیگران بسیاری در این منطقه هستند که منافع قابل توجهی در آن دارند. به همین خاطر، به نفع تهران است که بازیگران جهانی در جنوب قفقاز که قصد ندارند از این منطقه علیه ایران استفاده کنند را تقویت کند و تنها بازیگری که این شرایط بر او مطابقت دارد، روسیه است.

ایرانیان بسیار از این حقیقت نگران هستند که هیچ موضع واضحی نسبت به این موضوع از سوی روسیه شاهد نیستند. منظور تهران از "واضح" قبل از هر چیز خط قدرت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز