خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

تایید رفراندوم قانون‌اساسی تونس، کودتای «قیس سعید» علیه مخالفان بود/ غرب به دنبال جلوگیری از آنارشی در تونس برای تامین منافعش است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۲۸۰

کارشناس مسائل آفریقا گفت: واکنش‌ کشورهای غربی مانند فرانسه به رفراندوم قانون اساسی تونس نشان می‌دهد که آنها مایل به ادامه حضور رئیس‌جمهوری فعلی در هرم قدرت این کشور هستند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تأیید روند رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی تونس توسط دستگاه قضاء و کمیسیون انتخابات این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی تونس که به تایید دستگاه قضا و هیئت عالی انتخابات این کشور رسیده و هرگونه شکایت و ابهام را بر اساس مولفه‌های خودشان رد کرده‌اند، به نوعی در جهت تثبیت موقعیت و جایگاه سیاسی قیس سعید انجام شد. او همچنان به عنوان یک فرد هماهنگ با کشورهای عربی و دولت‌های غربی در تونس شناخته می‌شود که رفتار سیاسی‌اش به خوبی گویای این امر است. لذا من این همه‌پرسی و را در جهت مُهر تایید بای ادامه کارِ قیس سعید می‌دانم اما باید توجه داشت که او عملاً یک انسان یکجانبه‌گرا به حساب می‌آید که هیچ انتقادی را نمی‌پذیرد و به هر ترتیب دوست ندارد که گفت‌وگو با جریان‌های دیگر را بپذیرد که این امر می‌تواند ضربه عجیبی به حیثیت سیاسی او وارد کند.

وی ادامه داد: آنچه در مورد رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی تونس باید موردنظر قرار بگیرد مشارکت کمتر از ۳۰ درصدی شهروندان تونس است. همین موضوع کوچک نشان می‌دهد که اصلاً چیزی به عنوان دموکراسی در این کشور وجود ندارد و به همین دلیل باید بگویم که مشروعیت همه پرسی مذکور از حیث مردمی زیر سوال رفته است. این در حالی است که قیس سعید با کشوی روبه‌رو است که مشکلات اجتماعی و سیاسی زیادی را در درون خود انباشت کرده است و همچنین وعده‌های اقتصادی او هم نتوانسته عملیاتی شود. بر همین اساس نارضایتی مردم و نیامدن آنها پای صندوق رأی و تأیید این همه‌پرسی باعث شده تا او و تیمش مورد انتقاد قرار بگیرد. معتقدم که خروجی همه‌پرسی تونس را باید کودتای سیاسی قیس سعید علیه مردم و کسانی دانست که با او مخالف هستند. به همین دلیل حمایت از او و اقداماتی که انجام داده واقعاً نمی‌تواند درست باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان پرسشی که مطرح می‌شود این است که مخالفین قیس سعید حالا باید چگونه عمل کنند؟ واقعیت این است که حزب النهضه و اتحادیه مشاغل تونس چندان مایل به اقدام رادیکال علیه قیس سعید نیستند و همین مساله باعث شده که او تهاجم یک جانبه را در دستور کار خود قرار دهد. به نظرم این جنبش‌ها باید به سمت حل و فصل مشکلات از طریق مذکره و گفت‌وگوی فراگیر ملی بروند تا بتوانند اوضاع آشفته فعلی را آرام کنند. اولین خواسته جریانی مانند حزب النهضه یا سندیکاهای مشاغل و مردم تونس این است که کشور پس از بهار عربی باید به سمت صلح و ثبات و پیشرفت می‌رفت و از یک الگوی ضدغربی تبعیت می‌کرد. این اتفاق در اوایل و پس از بهار عربی رخ داد و برای غربی‌ها بسیار گران تمام شد و حالا در حال بازسازی ساختار سیاسی تونس به نفع خودشان هستند که خروجی آن را حالا مشاهده می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید واکنش‌ کشورهای غربی مانند فرانسه به رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی تونس نشان می‌دهد که آنها مایل به ادامه حضور قیس سعید در هرم قدرت این کشور هستند. آنها می‌خواهند که او در این ساختار پابرجا بماند و به همین دلیل حمایت علنی را در دستور کار قرار داده‌اند. سناریوی دولت‌های غربی هدف قرار دادن اسلام‌گراها در تونس است و به دنبال آن هستند تا شمال آفریقا و کشوری مانند تونس به هیچ وجه درگیر آنارشی نشود. توجه داشته باشید که تونس از منظر غرب معب ورود تروریسم و مهاجران به قاره اروپا است و دلیل آنها هم سیل مهاجران از طریق مدیترانه به قاره سبز است. بر همین اساس آنها نمی‌خواهند که با ایجاد یک بحران جدید موج جدید مهاجرت‌ها به وجود بیاید و دلیل اصلی حمایت از قیس سعید هم همین است. بر این اساس پس از تثبیت قیس سعید احتمالاً غرب از او حمایت مالی به عمل خواهد آورد تا بتواند بر بحران اقتصادی تا حدی فائق آید و به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز