خبرگزاری کار ایران

معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

با افزایش «دانشجویان بین المللی» از تعداد «دانشجویان ایرانی» کم خواهیم کرد/ حضور دانشجوی خارجی از ۱۵ ملیت مختلف در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۲۷۲

معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حال حاضر از حدود بیش از ۱۵ ملیت مختلف دانشجوی خارجی دارد، گفت: آمار تعداد دانشجویان خارجی ما در سال گذشته کمتر از ۲۰۰ نفر دانشجو بود و حالا به بالای ۴۰۰ نفر رسیده است و بیشتر آن‌ها از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان هستند، اما قرار است از کشورهای دیگر هم جذب داشته باشیم.

«محمد مولوی»، معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییرات و به روزرسانی پذیرش دانشجوی بین المللی در این دانشگاه، با توجه به تاکیداتی که بر افزایش این دسته از دانشجویان و تبدیل ایران به یکی از اهداف دانشجویان خارجی شده است، گفت: دانشگاه ما در آغاز دولت جدید برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان غیرایرانی و افزایش این دانشجویان در دستور کار خود قرار داده است؛ اولین برنامه تجهیز و آماده‌سازی خوابگاه‌های ویژه دانشجویان بین الملل است مخصوصا خوابگاه‌های متاهلی که در دستور کار ماست و خیلی جدی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم قرار دادن تعدادی بورس برای دانشجویان و نخبگان غیرایرانی در سراسر جهان و دعوت از آن‌ها برای تحصیل در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است. برنامه سوم هم با توجه به اینکه دانشگاه ما، دانشگاهی جامع است، قرار است تقویت همه رشته‌های دانشگاهی صورت بگیرد بخصوص تقویت رشته‌هایی که بیشتر مورد علاقه دانشجویان بین الملل است و تعداد بیشتری از آنها می‌خواهند در این رشته‌ها در دانشگاه ما تحصیل کنند.

او افزود: چهارمین برنامه و طرح ما، تخفیف شهریه برای دانشجویان بین المللی است که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را انتخاب می‌کنند و اگر دانشجویی وارد این دانشگاه شود و با خودش دانشجوی دیگری را بیاورد، به ازای هر دانشجو برای او درصدی از شهریه‌اش تخفیف داده می‌شود به صورتی که اگر دانشجویی ۱۰ تا ۱۵ دانشجوی دیگر را با خود بیاورد، کل شهریه‌اش تخفیف داده خواهد شد. 

مولوی با تاکید به اینکه برنامه جدی برای افزایش خوابگاه دانشجویان بین‌المللی دارند، عنوان کرد: ما فعلا یک خوابگاه‌ متاهلی ویژه دانشجویان بین المللی داریم، البته خوابگاه متاهلی برای دانشجویان دیگر داریم، اما برای بین المللی ها فقط یک خوابگاه متاهلی موجود است. با افزایش دانشجویان بین المللی از تعداد دانشجویان ایرانی کم خواهیم کرد چرا که طبق اساسنامه باید ۶۰ درصد دانشجوی بین المللی داشته باشیم.

او ادامه داد: در نتیجه با کم شدن دانشجویان ملی و افزایش دانشجوی بین الملل از خوابگاه‌های در اختیار دانشجویان داخلی کاسته خواهد شد و این فضاها در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌گیرند. ما متناسب با کاهش و تغییر کسر دانشجویان ایرانی، خوابگاه‌هایی برای دانشجویان خارجی در اختیار می‌گیریم. همه خوابگاه‌های ما به صورت مجتمع در یک پردیس واحد قرار دارند که نزدیک دانشگاه قرار دارد و حتی دانشجویان می‌توانند پیاده از خوابگاه به دانشگاه بیایند. ما به همان اندازه که دانشجویان خارجی بیشتری جذب کنیم خوابگاه برایشان اضافه می‌کنیم. 

معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه کیفیت کلاس‌های زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی بسیار بالاست اظهار کرد: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه ما به عنوان بهترین مرکز آموزش زبان شناخته شده و بالاترین کیفیت را در کل کشور دارد. نکته بعدی اینکه ما تجهیز مرکز زبان فارسی به تمام امکانات آموزشی مدرن را انجام داده‌ایم و چندماهی است که این اتفاق افتاده و علاوه بر این امکانات، مجوز آموزش مجازی زبان فارسی را هم در دستور کار داریم که قبلا مجوزش را گرفته‌ایم و امکانات لازم را برای این مقوله نیز فراهم کرده ایم. بنابراین هم به صورت حضوری هم به صورت غیرحضوری امکان برگزاری کلاس زبان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. 

او در ادامه در مورد شرط داشتن مدرک زبان فارسی برای دانشجویان خارجی هنگام ثبت نام توضیح داد: برای دانشجویانی که بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند طبق قانون این دانشجویان موظف هستند برای تحصیل در ایران اول مدرک زبان فارسی داشته باشند. برای دانشجویان بین المللی غیربورسیه هم به دلیل رسالت بین المللی دانشگاه و تربیت سفیرفرهنگی و انتقال ادبیات و فرهنگ ایرانی اسلامی، طبیعتا زبان فارسی به آن‌ها آموزش داده خواهد شد. اولویت ما این است که دانشجویان بین المللی حتما زبان فارسی یاد بگیرند. 

او یادآور شد: کیفیت کلاس‌های زبان فارسی ما واقعا عالی است و می‌توانید این موضوع را از طریق مراجع آموزش عالی پیگیری کنید و آنها این نکته را تایید خواهند کرد. 

مولوی در مورد روند جذب دانشجوی خارجی در سالهای اخیر گفت: جذب دانشجوی خارجی در سنوات گذشته کم بوده، ولی حالا با تغییر دولت، نگاه، رویکرد و سیاست رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قطعا جذب دانشجوی خارجی افزایش چشمگیری خواهد داشت. 

معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در آخر تصریح کرد: آمار تعداد دانشجویان خارجی ما در سال گذشته کمتر از ۲۰۰ نفر دانشجو بود و حالا به بالای ۴۰۰ نفر رسیده است و بیشتر آن‌ها از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان هستند، اما قرار است از کشورهای دیگر هم جذب داشته باشیم. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حال حاضر از حدود بیش از ۱۵ ملیت مختلف دانشجوی خارجی دارد و قطعا بیشتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز