خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

آخرین تلاش‌ها برای احیای یک توافق در اغما؛ هماهنگ‌کننده برجام با چه پیامی راهی تهران شده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۷۴۸

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام در حالی امروز با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد که از آنچه سال ۲۰۱۵ میان ایران و ۶ قدرت جهانی به امضا رسید تنها یک نام، یا در بهترین حالت توافقی در اغما باقیمانده است.

به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه و در نشست خبری مشترک با همتای روس، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با برجام گفت که قطار مذاکره برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان خودش رسیده است و گاهی اوقات ایجاب می‌کند که توقف چند روزه یا توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. وی در همین راستا از گفت‌وگوی تلفنی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان با محوریت مذاکرات هسته‌ای ساعتی پس از این خبر نیز ادامه یافت و وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه چین،  با غیر سازنده دانستن قطعنامه سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با حسن نیت و جدیت به یک توافق پایدار و با حفظ منافع ملت ایران دست یابد. 

در خبر منتشر شده از گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای عمانی نیز هر چند از مذاکرات وین و برجام سخنی به میان نیامده است اما بعید به نظر می‌رسد خبری که ساعتی پس از این رایزنی تلفنی منتشر شد، ارتباطی با تماس تلفنی بدر بوسعیدی با امیرعبداللهیان نداشته باشد. 

انتشار تصویری از شام کاری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معاونش و فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران در ساعات پایانی روز پنجشنبه نیز مهر تائیدی بر این گمانه.صزنی بود که تحول جدیدی به وقوع پیوسته است. 

آخرین تلاش‌ها برای احیای یک توافق در اغما؛ هماهنگ‌کننده برجام با چه پیامی راهی تهران شده است؟

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار این تصویر در حساب توئیتر خود نوشت: « گفت‌وگوی عمیق در مورد برجام و چشم اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه به طور وسیع‌ انجام شد. راب مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرده است.»

رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران نیز در توئیتی نوشت: « ما در مشورت با شرکای اروپایی خود به مسیر دیپلماسی معنادار متعهد هستیم. 

جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خود در ساعات نخست روز جمعه خبر سفرش به ایران را اعلام کرد و در توئیتی نوشت: «به عنوان هماهنگ کننده برجام برای دیدار با همتای خود حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.» 

هماهنگ‌کننده برجام در حالی امروز با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد که از آنچه سال ۲۰۱۵ میان ایران و ۶ قدرت جهانی به امضا رسید تنها یک نام یا در بهترین حالت توافقی در اغما باقیمانده است که جوزپ بوررل و معاونش در ماه‌های اخیر در تلاش برای احیای آن هستند. این مهمترین دستاورد دیپلماسی در سده اخیر اما برای تداوم حیات تنها نیازمند شجاعت برای اتخاذ یک تصمیم قاطع از سوی تهران و واشنگتن است. 

هرچند روند مذاکرات برای احیای برجام دیگر به روندی فرسایشی بدل شده اما بعید به نظر می‌رسد تصمیم قاطع برای اعلام رسمی مرگ یا حیات دوباره توافق هسته‌ای دیگر جایی برای خرید زمان در میان افکار عمومی داشته باشد. حداقل این مطالبه ماه‌هاست که در جامعه نخبگانی ایران به وجود آمده که یا برجام را احیا یا مرگ آن را یک بار برای همیشه اعلام کنید.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز