خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع افزودنی های بتن و کاربردهای آنها

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۹۸۶

بتن، پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در جهان است که بیشتر از سایر مصالح ساختمانی در ساخت و ساز استفاده می شود. یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن، افزودنی های بتن می باشد. افزودنی‌های بتن، موادی هستند که در طول اختلاط بتن برای افزایش خواص خاص بتن تازه یا سخت شده، مانند کارایی، دوام یا استحکام اولیه و نهایی اضافه می‌شوند. این افزودنی ها بر دو پایه اصلی معدنی و شیمیایی تولید می شوند.

افزودنی های بتن بر اساس کارایی و موارد استفاده شان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه برخی از محصولات موجود بازار و همچنین شرکت تولید آنها را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با شرکت شیمی ساختمان و محصولات تولیدی

شیمی ساختمان تولید کننده برتر انواع  افزودنی های بتن در ایران می باشد که از سال 1351 مشغول فعالیت بوده و بیش از 100 نوع محصول شیمی ساختمان را تولید کرده است. محصولات این شرکت در زمینه روان کننده بتن و فوق روان کننده بتن دارای نشان استاندارد اجباری ملی است. محصولات این شرکت با برند شیمی ساختمان به بازار مصرف ایران و کشورهای همسایه و اروپا عرضه می گردد. این شرکت موفق یه دریافت گواهینامه هایبین المللی ایزو متعددی از جمله ISO9001 – ISO14001 – OHSAS 18001 شده است.

معرفی افزودنی های بتن شیمی ساختمان

محصولات شیمی ساختمان در زمینه افزودنی های بتن تمامی نیازهای استاندارد روز برای داشتن بتن را پوشش می دهد. در ادامه با این محصولات آشنا می شوید.

روان کننده و فوق روان کننده شیمی ساختمان

روان کننده بتن یک افزودنی شیمیایی است که برای بالا بردن عدد اسلامپ بتن و کاهش آب استفاده می شود. این افزودنی باعث می شود بتن بدون از دست دادن خواص خود روان تر شده و به راحتی در خلل و فرج محل ریخته نفوذ کرده و پر کند. با بهسازی این ترکیب امروزه محصولات فوق روان کننده بتن را داریم که عملکردی به مراتب بهتر دارند. این افزودنی به نام روانساز و فوق روانساز بتن نیز شناخته می شوند.

روانسازهای بتن شیمی ساختمان بر پایه تکنولوژی پلی کربوکسیلات اتر ، کوپلیمرهای پلی کربوکسیلیک اسید ، پلی نفتالین سولفونات و لیگنو سولفانات تولید می گردند. تنوع محصولات بیش از 33 نوع با کارایی های مختلف می باشد که شامل محصولاتی چون فرکوپلاست P10N، P100، P9N، PS1، M20 و ... می باشد.

افزودنی های کاهنده آب بتن

افزودنی های کاهنده آب، برای به حداقل رساندن تقاضای آب در مخلوط بتن استفاده می شود. کارایی خاصیت مهم بتن است که با افزودن آب بهبود می یابد اما اگر آب بیش از حد نیاز اضافه شود، خواص مقاومت و دوام بتن تحت تأثیر قرار می گیرد  افزودنی های کاهنده آببتن . علاوه بر افزایش کارایی، استحکام بتن را بهبود داده و موجب اتصال خوب بین بتن و فولاد می شوند. همچنین از ترک خوردن، جدا شدن، لانه زنبوری، خونریزی و غیره جلوگیری می کند. فوق روان کننده بتن و روان کننده کاهنده آب بتن شیمی ساختمان جزو محصولات نسل جدید می باشند که بر پایه پلی کربوکسیلات تولید می شوند. این محصولات قابلیت کاهش آب بین 10 تا 30 درصد را می باشند. فرکومنت N60 جزو این محصولات می باشد.

آشنایی با انواع افزودنی های بتن و کاربردهای آنها

افزودنی دیرگیر بتن

افزودنی های دیرگیر بتن، سرعت هیدراتاسیون سیمان را در مرحله اولیه کاهش می دهند و زمان گیرش اولیه بتن را افزایش می دهند. این افزودنی ها بیشتر در مناطق با دمای بالا که بتن به سرعت گیر می کند استفاده می شود. گیرش سریع در برخی شرایط ممکن است منجر به ناپیوستگی در ساختار، اتصال ضعیف بین سطوح، ایجاد حفره های غیر ضروری در بتن و غیره شود. افزودنی دیرگیر بتن برای رفع این نوع مشکلات مفید هستند. بیشتر افزودنی‌های کاهنده آب به عنوان افزودنی دیرگیر نیز عمل می‌کنند و به آنها روان کننده های دیرگیر می‌گویند. فرکومنت R50 و M50 دو محصول برای استفاده در بتن ریزی های در هوای گرم هستند.

افزودنی های زودگیر بتن

برای کاهش زمان گیرش اولیه بتن از افزودنی های زودگیر بتن استفاده می شود. این افزودنی ها فرآیند مرحله اولیه سخت شدن بتن را تسریع می کنند. این شتاب دهنده ها همچنین با افزایش سرعت هیدراتاسیون، مقاومت بتن را در مراحل اولیه آن بهبود می بخشد. سخت شدن زودهنگام بتن در چندین موقعیت مانند حذف زود هنگام قالب، مدت زمان کمتر عمل آوری، تعمیرات اضطراری، برای ساخت و سازها در مناطق با دمای پایین و غیره مفید است. فرکوکریت AF، AL، P1 ، HA و فرکوفریز افزودنی های زودگیر می باشند.

افزودنی حباب هواساز بتن

افزودنی های حباب هواساز بتن یکی از مهم ترین اختراعات در فناوری بتن است. وظیفه اصلی آنها افزایش دوام بتن در شرایط انجماد و ذوب است. هنگامی که این مواد افزودنی به مخلوط بتن اضافه می شوند، میلیون ها حباب هوای غیر ادغام شونده در سراسر مخلوط ایجاد می کنند و خواص بتن را بهبود می بخشند. حباب هوا در بتن همچنین کارایی بتن را بهبود بخشیده و از جدا شدنش جلوگیری می کند، وزن واحد و مدول الاستیسیته بتن را کاهش می دهد، مقاومت شیمیایی بتن را بهبود می بخشد و میزان سیمان یا ماسه یا آب در بتن را کاهش می دهد. فرسیزال ایر محصول حباب هواساز بتن شیمی ساختمان با کارایی بالا است.

افزودنی کاهش دهنده جذب آب

عایق رطوبتی یا افزودنی های ضد آب برای غیرقابل نفوذ ساختن سازه بتن در برابر آب و جلوگیری از رطوبت روی سطح بتن استفاده می شود. آنها علاوه بر خاصیت ضد آب، در مراحل اولیه سخت شدن بتن نیز مانند زودگیر بتن عمل می کنند. افزودنی های کاهش دهنده جذب آب به صورت مایع، پودر، خمیر و غیره موجود است. این افزودنی برای ایجاد بتن ضد آب استفاده می شود. فرکومنت AP و APL دو افزودنی ضد آب هستند.

آشنایی با انواع افزودنی های بتن و کاربردهای آنها

مواد افزودنی ضد شستشو

افزودنی های ضد شستشو در بتن به ویژه برای سازه های بتن زیر آب استفاده می شود. از مخلوط بتن در برابر شسته شدن تحت فشار آب محافظت می کند. انسجام بتن را بهبود می بخشد. این نوع افزودنی ها از لاستیک های طبیعی یا مصنوعی، غلیظ کننده های سلولزی و غیره تهیه می شوند.

مواد افزودنی پیوند

از افزودنی های باندینگ برای ایجاد پیوند بین سطوح بتن قدیمی و تازه استفاده می شود. به طور کلی، اگر بتن تازه روی سطح بتن سخت شده ریخته شود، به دلیل اتصال ضعیف با سطح قدیمی، احتمال شکست سطح بتن تازه وجود دارد. برای استحکام بیشتر پیوند، مواد افزودنی پیوند دهنده به سیمان یا ملات دوغاب اضافه می شود که درست قبل از قرار دادن بتن تازه روی سطح بتن اعمال می شود. این نوع افزودنی ها برای روکش های روسازی، کف سازی روی سقف، کارهای تعمیر و غیره استفاده می شود.

سایر افزودنی های بتن

محصولات دیگر شیمی ساختمان در زمینه افزودنی های بتن عبارت است از روغن قالب بتن، غشاء محافظ جهت جلوگیری از تبخیر آب بتن و ملات تازه، ژل میکروسیلیکا جهت ساخت بتن های با عملکرد بالا و ... است که تحت نام فرکوفرم ، فرکوکیور HR-WB ، فرکوژل F1-F2 و F3 می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات شیمی ساختمان میتوانید با شماره 02127427 تماس گرفته و به آدرس اینترنتی shimisakhteman.net مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز