خبرگزاری کار ایران

سعید محمد؛

عده‌ای تمایل به توسعه مناطق آزاد ندارند/ از تفکر لیبرال و نئولیبرالی جدا شویم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۱۱

مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه راه نجات اقتصاد این است که از تفکر لیبرال و نئولیبرالی جدا شویم گفت: باید نیروهای با تفکر انقلابی ناب وارد دولت شوند اما در برخی از دهک‌های اجرایی به اشتباه شاهد بکارگیری نیروهای با تفکر لیبرالی هستیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمد در نشست مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در کل دنیا مشکلاتی ایجاد شده و به ویژه در حوزه اقتصادی شاهد مشکلات و مسایلی در کل کشورها هستیم. ایران از گذشته با بحث تحریم‌ها مواجهه بوده و امروز با شرایط جدید جهانی وضعیت اقتصادی ایران تا حدی حادتر شده است.

وی گفت: در دولت گذشته هم تصمیمات مهم گرفته نشد و اجرای تصمیمات مهم را به دولت سیزدهم منتقل کردند و در شرایط اخذ این تصمیمات مهم اقتصادی وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که اجرای این تصمیمات شاید قابل تحمل نباشد. اما تمام تلاش دولت با همکاری مجلس و سران قوا این است که این مشکلات به حداقل برسد و دولت سیزدهم راهی جز موفقیت ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت تیم‌های اجرایی دولت گفت: برای پیشبرد اهداف باید اقداماتی انجام شود که یکی از آنها تقویت تیم‌های اجرایی در دستگاها است. ما باید این موضوع را مورد نقد قرار دهیم و با نگاه خوشبینانه آن را نبینیم.

وی با اشاره به انتصابات دولت سیزدهم تاکید کرد: در استفاده از نیروهای نیرومند در انتصابات شاهد آن بودیم شاید در برخی از انتصابات از نیروهای در رده و نمره 100 در بعد کارشناسی و مدیریتی استفاده نشد و نمایندگان مجلس هم در آرایش این نیروها تاثیر داشتند.

مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه راه نجات اقتصاد این است که از تفکر لیبرال و نئولیبرالی جدا شویم گفت: باید نیروهای با تفکر انقلابی ناب وارد دولت شوند اما در برخی از دهک‌های اجرایی به اشتباه شاهد بکارگیری نیروهای با تفکر لیبرالی هستیم .

محمد افزود: هر چند که رییس جمهوری درباره وضع موجود صحبت کرده اما این به معنای آن نیست که تمام نیروهای موجود را به چوب آنها برانیم و از نیروهای مومن و انقلابی و متخصص استفاده نشود. تفکر مضرر لیبرال و نئولیبرالی در تمام مسندها وجود دارد و باید تلاش کنیم از این نیروها استفاده نشود و برای تحقق این هدف به همدلی مجلس با دولت نیاز داریم.

محمد تاکید کرد: باید فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تعامل مجلس و دولت سرلوحه کار قرار گیرد چراکه رهبری با هوشیاری این پیام را به مجلس و دولت ارایه داده است. البته بحث مشورت گرفتن از نمایندگان مجلس بسیار مهم است اما این مشاوره‌ها نباید منجر به کند شدن فعالیت‌ها شود.

سعید محمد در ادامه ادعای تبدیل شدن مناطق آزاد به محلی برای واردات کالا را رد کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعاً مثبت 11 میلیارد دلار شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تفاهم نامه‌ای با شورایعالی به امضا رساند اعلام کرده هیچ نگرانی بابت قاچاق کالا و ارز از مناطق آزاد نداریم. قاچاق کالا در جاهای دیگری مانند کوله بری و ته لنجی است که باید به آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: موضوع واردات به مناطق آزاد با واردات از مسیر مناطق آزاد فرق دارد. در بسیاری از موارد واردات کالا برای سرزمین اصلی است اما از درگاه مناطق آزاد رخ می‌دهد و ارتباطی به مناطق آزاد ندارد که نباید به پای مناطق آزاد نوشته شود. این جمله که مناطق آزاد درگاه واردات است اشتباه است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به عملکرد مناطق آزاد ایران در مقایسه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنیا اشاره کرد و گفت: در دنیا 5 هزار و 400 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در دنیا وجود دارد که 75 درصد آنها موفق بودند .

وی ادامه داد: موضوع بسیار مهم دیگر این است که قوانین مربوط به مناطق آزاد به اجرا نرسیده است. ماده ۶۵ می‌گوید که تمام امورات اجرایی به جزو موضوعات امنیتی در مناطق آزاد باید به روسای مناطق آزاد واگذار شود اما این قانون اجرا نشده است .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: ٢٧ نهاد در مرزها مستقر هستند و همین تعدد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران برای فعالیت در ایران پشت دست خود را داغ کنند.

محمد با بیان اینکه عده‌ای تمایلی به رشد و توسعه مناطق آزاد ندارند، گفت: اگر بانکرینگ قشم راه‌اندازی شود، بانکرینگ جبلعلی تعطیل خواهد شد . در حال حاضر ٨٠ درصد سوخت مصرفی در جبلعلی از ایران قاچاق می‌شود و همین بانکرینگ برای جبلعلی درآمد ٢٠ میلیارد دلاری در بر داشته، سالانه ۴٧ هزار شناور وارد خلیج فارس می‌شود و جبلعلی از این فرصت برای سوخت‌رسانی استفاده می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز